zakgeld 9 jarige

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Manolito, 28 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.522
    1.945
    113
    Op welke leeftijd krijgen jullie kinderen zakgeld? En hoeveel dan?
    Kunnen ze dit vrij besteden of zijn er regels aan verbonden?
    Wanneer kunnen ze het uitgeven en is dat altijd onder toezicht van een ouder?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.523
    8.373
    113
    Hier kregen ze vanaf 5 jaar zakgeld. Startten met 50 cent per week. Nu (11 en 9) krijgen ze 2 euro en 1,50 per week. Ze hoeven daar niets van te doen, het is dus echt ‘extra’. Ze mogen dus ook zelf bepalen waar ze het aan uitgeven, maar snoep ed probeer ik wel te ontmoedigen.

    De site van het Nibud geeft een goede indicatie qua hoogte ed.
     
    puzzelstukje en Manolito vinden dit leuk.
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.853
    32.732
    113
    Hier vanaf een jaar of 7 en 2 euro per week. Ze mogen zelf weten wat ze ermee doen, maar zo jong mochten ze nog niet alleen naar de winkel.
     
    Manolito vindt dit leuk.
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.998
    7.916
    113
    Vrouw
    Ik start zakgeld bij mijn oudste in groep drie. Daarbij start hij ook met een taakje in huis (momenteel is dat de tafel afnemen na het eten). Hij krijgt 50 cent. Over het uitgeven ervan hebben we nog geen afspraken gemaakt. Ik ga eerst bekijken hoe hij er mee om gaat.
     
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze kinderen krijgen zakgeld sinds ze kleuter zijn. Gestart met 1 euro, vanaf groep 3 ofzo 1,5 euro. De oudste krijgt inmiddels 2 euro.
    Ze bepalen zelf wat ze ervan kopen. We bespreken dit wel. En we geven het ook duidelijk aan als we denken dat ze een fout gaan maken waar ze spijt van gaan krijgen. En vervolgens laten we ze die fout gewoon maken, als ze daarvoor kiezen. Het enige wat we soms doen is dat ze iets niet meteen mogen kopen, maar pas na een paar dagen. Daar voorkomen we wel wat impulsaankopen mee. Maar verder; zakgeld = leergeld.
     
  6. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.502
    3.165
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij zaten bij die leeftijd precies zo. Oudste is nu 12 en gaat naar de middelbare school en dus naar 2,50 + telefoon met abonnement. Het geld krijgen ze sinds een half jaar overgemaakt op hun rekening. Op de app kunnen ze zien hoeveel ze hebben. De oudste is daar meer bewust van dan de jongste. Maar die heeft nog geen telefoon en zou het op de tablet kunnen zien, ik vind het wel jammer dat ze er minder bewust dus van is. Hier wordt veelal gespaard.

    Beiden hebben een pinpas, maar alleen de oudste heeft 'm af en toe gebruikt, maar vooral voor óns eigenlijk: Een boodschap die ze dan voor mij moest halen, betaalde zij met haar pin en dan stortte we het bedrag naderhand weer terug.
     
  7. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.323
    1.054
    113
    Vanaf 5 jaar 0,50 per week. Nu met bijna 6 verhoogd naar 1 euro per week.
    Hij mag ervan kopen wat hij wil, probeer in winkel wel te zeggen hoeveel iets kost zodat hij gaat nadenken over besteding van geld.
     
  8. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.495
    1.446
    113
    Begonnen toen ze 6 was en begonnen met 50 cent. Ze is nu 7 en krijgt nu 1,-.

    Ze mag zelf kiezen waar ze het aan uit geeft, maar ik probeer haar wel te laten sparen. Ze geeft het nu nog heel graag snel uit aan (Action) troep. Ik leg elke keer weer uit (zeker als ze iets duurders ziet dat ze graag wil) dat het handiger is om haar zakgeld op te sparen.

    Ik twijfel nog of ik het bedrag mss iets moet ophogen zodat ze niet 10 weken hoeft te sparen voor iets van 10,-. Maar voorlopig gaan we nog even zo verder.

    Ze hoeft er verder niks voor te doen. Helpen met kleine klusjes in huis staat los van het zakgeld.
     
  9. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.542
    7.044
    113
    Met 5 jaar begonnen met 50 cent per week, vanaf 7, 1 euro, vanaf 9 jaar 7,50 per maand, vanaf 11 10 euro per maand. Vanaf 9 krijgen ze een eigen rekening waar ik het op stort. Tot nu toe hebben ze geen pasje in eigen beheer.
    Enige regel is dat ze er geen snoep van mogen kopen.
    Maar op de middelbare volgende week gaat zoon iets meer krijgen, ik denk 12,50 of 15 euro, en daar mag hij dan ook in de kantine iets van kopen of zijn hele geld aan snoep uitgeven, die regel geldt niet meer voor hem dan. Hij krijgt dan ook zijn pasje mee als hij wil.
    Telefoon abonnement heeft hij niet, een prepaid kaart waar al zeker 6 maanden 7,50 op staat :roflmao:
     
  10. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    Zoon krijgt 5 euro per week en wat hij ervan koopt mag hij zelf weten.

    Zijn ongeveer met 6 jaar begonnen dacht ik maar geen idee welk bedrag dat was toen.
     
  11. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Jongste is 6,5 en krijgt een euro. Oudste is 9 en krijgt 1,50. Dit nav het nibud.

    ze mogen hier zelf iets voor kopen. Oudste heeft een jaar lang gespaard voor een nieuw ajax tenue van 130 euro. Zakgeld, rapport geld, vakantiegeld van oma enz. Nog steeds heel erg blij mee!

    jongste doet modellenwerk en dat geld gaat naar haar spaarrekening. Dit met haar afgesproken.
     
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.015
    8.818
    113
    Ik zou kijken op nibud en dan bedenken of ze dit zo mogen hebben of dat je wil dat ze er wat voir doen.

    Onze zoon is 6 maar heeft geen zakgeld. Wij zetten wel zijn oud speelgoed op marktplaats dus hij kan wel voor dingen sparen.
     
  13. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.520
    2.404
    113
    Bij ons krijgt de oudste (11) 1,50 en de jongste (8) 1 euro.
    Wij zijn volgens mij begonnen met 50 ct per week in groep 3.
    Bij ons moeten ze sparen voor de dingen die ze willen kopen, ik leg niks extra bij.
    Ze hebben een aparte spaarrekening voor later.
    In het begin kochten ze actiontroep en snoep. Nu sparen ze echt voor iets dat ze écht graag willen. Dus soms duurt dat even een jaar of twee. Als ze het dan nog echt willen zijn ze er heel blij mee. En leren ze i.m.o. ook beter de waarde van geld kennen.
     

Deel Deze Pagina