Zakgeld brugklas

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Miss T, 25 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.306
    17.209
    113
    Dat zijn we hier niet van plan. Uitjes met vrienden/vriendinnen zal toch weinig tot niet kunnen ivm varen.

Miss T vindt dit leuk.
  2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.306
    17.209
    113
    Even hier laten lezen:D

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Nou inderdaad ik krijg van hem altijd alleen maar te horen wie er meer krijgen dan hem, nooit wie minder krijgt ;) ik ben daar gelukkig niet gevoelig voor.

4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.042
    14.727
    113
    Vrouw
    #44 Zxcvb, 29 mei 2022
    Laatst bewerkt: 29 mei 2022
    Bij ons krijgen ze in de brugklas 5,- per week.
    Wij betalen voor hen schoolkosten, dus ook een uitje met de klas.
    Maar verder betalen ze eigenlijk alles zelf:
    Cadeautjes voor vrienden, een keer naar de Mac, telefoonkosten (wij geven ze aan het begin een telefoon met een simkaart met daarop 10,- beltegoed. Als dat op is moeten ze zelf nieuw kopen)

Ze krijgen ook eigenlijk nooit zomaar geld om iets te doen.
    In de zomervakantie geven we meestal wel een klein bedrag. Voor een ijsje oid te kopen.
    De kleintjes kopen daar meestal iets van speelgoed van.

Miss T vindt dit leuk.
  5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Volgend jaar gaat mijn zoon ook naar de middelbare. We houden in principe de richtbedragen van het Nibud aan (het gemiddelde). Dat wat hij normaal ook van ons zou krijgen, krijgt hij dan nog steeds van ons. Dus als we nu gaan zwemmen, en hij wil een keer alleen dan zou het van ons kunnen krijgen. Wil hij 2 keer per maand, dan betaalt hij de extra keren zelf. We hebben nu al afgesproken dat hij 1x per week eten in de kantine mag gaan kopen op onze kosten. Wil hij vaker, dan betaalt hij weer zelf. Zo gaan we het ook met kleding doen. Wil hij iets wat duurder is dan wij ervoor willen uitgeven, dan betaalt hij het verschil.

In de vakantie gaan we vaker uitjes doen en vaker lunchen. Dan mag hij of met ons mee, of hij krijgt het geld voor een eigen uitje met vrienden.

Miss T vindt dit leuk.
  6. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ja hoor :D Het grappige is dat mijn dochter geen idee heeft wat haar vriendinnen krijgen. Ze weet het van 1 klasgenoot en die krijgt per week wat zij in de maand krijgt, dus dat is inderdaad een groot verschil.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    #47 sidmick, 29 mei 2022
    Laatst bewerkt: 29 mei 2022
    Dochter ( zit in 2e) krijgt 50 euro per maand. Uitjes als bv bios, mcdonalds, lunchen moet ze zelf betalen net als kadootjes. Dagje pretpark of een wat duurder uitje betalen wij en in de vakanties sponseren we wel extra. Zijn dit gaan invoeren omdat de uitjes, lunches en feestjes steeds meer en meer werden en dat werd echt te gek. Merk dat ze nu regelmatig over haar keuzes na moet denken ( wel vaak te laat helaas)dus ons doel is bereikt.( hoewel ze voor geen meter met geld om kan gaan hoor) Telefoon abbo betalen wij trouwens, ze heeft onbeperkt bellen en onbeperkt data. Kleding betalen wij alles wat ze echt nodig heeft en tot een bepaald bedrag ( bv schoenen 150, jas 250) wil ze duurder moet ze dat zelf betalen. Ze krijgg naast haar zakgeld 25 euro kleedgeld per maand voor deze doeleinde

Miss T en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  8. Linda86

Linda86 VIP lid

Zoon zat vorig jaar in de brugklas en kreeg toen 20 euro per maand op zijn rekening en 2 euro per week contant (nu hij in de 2e zit, krijgt hij nog hetzelfde). Van het contante geld kocht hij altijd wat lekkers bij de supermarkt bij school. Van het geld op zijn rekening kocht hij cadeautjes voor ons en zijn zusje en hij gebruikte het om met zijn vrienden ergens te gaan eten. Uitjes betalen wij meestal, behalve als we het echt te veel vinden worden. Telefoonabonnement (10 euro pm) betalen wij ook nog. Met de carnaval en aan het begin van de zomervakantie krijgt hij altijd nog 100 euro carnavals/vakantiegeld.

Inmiddels werkt hij en verdient 'ie best lekker (gemiddeld 150 per maand), dus hij zei zelf als dat hij nu wel zelf zijn telefoonrekening wil betalen (gaan we na de zomervakantie doen) en dat hij ook vaker uitjes zelf kan betalen.

9. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Even offtopic maar waar werkt hij? Dochter wil ook graag een bijbaantje maar alles behalve folderwijk is vanaf 15 of ouder

10. GossipGirlxoxo

mijn zoon van 13 bijna 14 verdiende erg goed met bezorgen (Subway, pizza/shoarma)

Miss T vindt dit leuk.
  11. Linda86

Linda86 VIP lid

Bij een restaurant hier in de buurt, meestal afwassen, maar soms ook andere klusjes (terras klaarzetten, opruimen, helpen in de keuken met dingen snijden, etc.)
    Hiervoor werkte hij op een kantoor hier in de buurt en daar deed hij allerlei dingen (pakjes in- en uitpakken, dingen printen, koffie rondbrengen etc, maar dat kon alleen in de vakanties, omdat het allemaal overdag doordeweeks was en dan moest hij zelf naar school.

Miss T vindt dit leuk.
  12. Linda86

Linda86 VIP lid

Zoiets lijkt me ook leuk voor pubers, maar dat is hier in de buurt allemaal met de auto (en heel af en toe met een scooter), dat duurt dus nog even voordat dat zou kunnen.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
  14. GossipGirlxoxo

Dat is jammer hier alles per electrische fiets.

15. GossipGirlxoxo

Daar hebben 9 vd 10 restaurants met bezorgservice echt een beetje lak aan. Die zijn allang blij dat ze mensen vinden ervoor.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Dat snap ik, de vraag is echter (ook) of je daar als ouder aan mee wil werken. ;) Ik begrijp de argumenten wel en vind het dus prima dat mijn dochter van 13 dat niet doet. ;) :)

TotalBella, suus1983, Neuzeke en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mijn kinderen hebben een beetje last van concentratieproblemen en ik zou ze niet vertrouwen met zo’n bijbaan bij een bezorgdienst, al zie ik de laatste tijd steeds vaker bekende koppies voorbij racen van bezorgdiensten, veel oud-klasgenoten van mijn dochter. Die zijn over het algemeen wat ouder.
    Mijn dochter heeft een tijd folders bezorgd voor Spotta, maar dat is gewoon een waardeloos bedrijf, valt niet mee te communiceren. Mee gestopt, nu is ze begonnen met oppassen. En als ze 15 is, kijkt ze wel verder.

Miss T vindt dit leuk.
  18. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Het gaat idd om de veiligheid van onze kinderen. Hier zijn er regelmatig ongelukken met bezorgers. Er zijn opvallend veel 13/14-jarigen tussen.

Ik denk ook niet dat 13/14-jarigen een zodanig hoog maandbudget moeten hebben om leuke dingen te kunnen doen. Ze hoeven niet alles te willen doen wat oudere kinderen al wel doen. Ook regelmatig naar de Mac of frikandelbroodjes halen vind ik zelf niet nodig. Daar ga ik niet aan bijdragen op die leeftijd.

Miss T, Saartje33, Neuzeke en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Ik merk dat het heel erg afhangt van hoe je kind is en waar ze mee omgaan. Mijn dochter zit straks met net 14 in de 3e van het VO. KLasgenoten zijn veelal 1 of 2 jaar ouder. Al haar vrienden zijn tussen de 15 en 19 en haar vriendje is 16. Mijn dochter heeft altijd voorgelopen op de meeste leeftijdsgenoten. Lichamelijk ( was bv ongesteld met net 10 jaar, droeg toen ook al bh's) en geestelijk. Als kleuter al zaten haar vriendinnen in groep 4.
    Dan probeer je toch een middenweg te zoeken. Bovendien gaan ze hier heel regelmatig naar de mac met een grote groep vanuit school ( randstad dus mac zit letterlijk om de hoek) Dan ga ik mijn kind echt niet als enigste verbieden mee te gaan.
    Buiten de mac/ frikandelbroodjes en weet ik veel wat gaat dochter ook echt vaak met vrienden iets gezelligs doen zoals zwemmen, bios, duinrell en naar 12-16 party's. Kost ook allemaal geld.

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    #60 NiekeKris, 31 mei 2022
    Laatst bewerkt: 31 mei 2022
    Dat is toch ook prima? Maar van mij zou ze dan zeker zelf mee mogen betalen. Dan uiteindelijk toch maar die folderwijk ofzo. Er horen ook verantwoordelijkheden bij in mijn ogen.

Miss T en Saartje33 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina