Hier ook begonnen rond een jaar of 4, met 1 euro. Vanaf 8 jaar gaat dat na de verjaardag steeds met 50ct per week omhoog. Maar omdat ze het maandelijks krijgen is het dus €5/€7,50/€10/12,50 per maand. Iets meer dan wanneer het wekelijks zou zijn. Nog geen idee hoeveel het wordt als de oudste naar de middelbare school gaat. Weet wel dat we waarschijnlijk rond 13/14 jaar het omzetten naar kleedgeld.
De oudste van 14 krijgt €20,- per maand, hier hoeft hij niets voor te doen. Tafel dekken en kamer schoon houden zijn klusjes die hij moet doen maar daar is zijn zakgeld niet van afhankelijk. Zo nu en dan wast hij de auto van mij of mijn man voor €5,-. De jongsten van 6 en 4 krijgen €0,50 per week, hebben nog geen vaste klusjes.
oudste krijgt 13 euro per maand zakgeld en als hij op school zit 2,50 per week eetgeld. Jongste krijgt 12 euro per maand zakgeld. Hij zit nog niet op de middelbare school. Verder moeten ze elke dag 1 klusje doen. Volgens een schema. Dus bijvoorbeeld oudste vouwt op maandag altijd een wasje op dinsdag met hij de vaatwasser doen en op woensdag stofzuigen enz. Ze willen geen klusjes doen voor extra geld, maar wel voor extra schermpjestijd. De ene keer mogen ze dit wel de andere keer niet. Ligt aan meerdere factoren. Zoals of er nog een klusje is, maar ook wat we die dag gaan doen. Of als ze al extra hebben gehad voor iets anders dan kunnen ze niet extra verdienen
Hier krijgen ze zakgeld. ze moeten 3x per week de vaatwasser doen; 1 klusje ter compensatie voor hun bel abonnement. Tafel dekken en afruimen hoort er ook gewoon bij, net als je schoenen netjes bij de voordeur en jas op de kapstok. Tas uitruimen en spullen bij de vaat zetten. Hier maken ze voor zichzelf ontbijt en lunch voor school (11-14). Verder helpen ze al ik het vraag, ze vragen er geen geld voor. Maar klusjes doen voor geld ? Ze krijgen genoeg zakgeld hahahaa (15 en 20 euro per mnd)
Hier willen ze ook wel eens geld verdienen met klusjes, maar ik ben daar niet zo van. Mijn oudste was een keer door domheid zijn telefoon verloren, maar had voor school echt een nieuwe nodig. Hij heeft tien sl zijn spaargeld gebruikt en de rest hebben wij voorgeschoten. Afbetalen deed hij door 10x een auto te wassen. Met een afstreepkaart om het bij te houden Verder geven ze bij mij maar weinig uit. Zeker nu ze toch nergens mogen komen.
Onze zoon is bijna 7 en krijgt geen zakgeld of klusgeld. Helpen in huis doet hij zo. We verkopen zijn speelgoed wanneer hij er klaar mee is en dan krijgt hij dat geld in zijn spaarpot. Als hij dan in de winkel / internet wat ziet kan hij dat zelf kopen. Hij koopt niet snel troepjes op deze manier
Een vraag uit nieuwsgierigheid: Heeft jouw dochter dan ook een bankpasje om iets te kunnen kopen? Of geef jij haar dan contant geld?
Ja ze heeft haar eigen bankpasje. Maar meestal schieten wij het voor (applePay, dus nooit een portemonnee bij me) en maken we het later via internetbankieren weer over. We laten alles zien wat we er mee doen. In de zomer mag ze op de camping broodjes ouzo halen bij de winkel en dan laten we dat doen met haar eigen pasje. We zijn juist begonnen met een rekening voor haar, omdat wij nooit contant geld in huis hebben.
Wij hebben ook zelden contant geld in huis. Dan is een Rekening wel handig inderdaad. En een broodje Ouzo moet een broodje ofzo zijn?
Wij zijn nog niet op dat punt beland, maar mijn gevoel zou zeggen: vanaf een bepaalde leeftijd wekelijks wat zakgeld. En als ze graag willen sparen voor een bepaald iets, wat ze buiten hun verjaardagen om willen hebben en niet noodzakelijk voor ons is om te kopen (zoals zeg maar al het prullaria ), dan zou ik voor zoiets zeggen 'met klusjes kun je geld verdienen'. Als het andere kind dan ook wil sparen voor iets: prima. Ik zou het aantal klusjes dan wel evenredig verdelen (en ook proberen zoveel mogelijk qua 'zwaarte' het te verdelen). En ze sowieso betrekken bij het bedenken van de klusjes. Ik zou niet perse alle klusjes voor een gelijk bedrag (10 ct) laten doen, maar bijv. (op de leeftijd van de jouwe) zeggen: je eigen was opvouwen 1 euro, het huis stofzuigen 1 euro (ligt eraan hoe groot je huis is), je kamer opruimen 1,50 (als ze dat al niet deden, anders zie alinea hieronder), de auto wassen 2,50. Wel 'eerlijk betalen'' dus zogezegd. En als ze nog niet hun eigen kamer opruimen: zet dat bedrag wat hoger in, kans dat ze het eindelijk eens gaan doen haha Klusjes die ze altijd al onbetaald deden (tafel afruimen, drinken inschenken etc. dat soort dingen) zou ik gewoon laten voor wat het is en niet nu ineens daarvoor gaan betalen. Edit: hier zijn ze bijna 5 en net 3. Lees net dat iemand zijn 4-jarige al zakgeld gaf. Dat vind ik nog wel erg vroeg.. 6 a 7 jaar zou ik zelf eerder mee starten.
Onze zoon krijgen vanaf hun 5e zakgeld. Bij de oudste mee begonnen omdat we hem nogal eens een cadeautje gaven, bijvoorbeeld als we naar een museum gingen of op vakantie waren. Dat ging hij op een gegeven moment verwachten en reageerde nogal beledigd als hij niks kreeg. Onze eigen schuld, maar wel iets dat we snel de kop wilden indrukken. Het zakgeld was dus voor hem om te leren dat dingen nu eenmaal geld kosten en dat je moet sparen. En voor ons om te leren dat we ons kind niet te veel moeten verwennen Ik vrees trouwens dat we nog wel redelijk verwende kinderen hebben, want ze hoeven bijna niks te doen in huis. Ze ruimen hun eigen wasgoed op. En ze moeten hun eigen speelgoed opruimen en hun eigen kamer stofzuigen + beide één extra kamer. Als ik eraan denk om ze daar opdracht toe te geven. En dat is ongeveer 1 keer per maand Kortom: ze deden eigenlijk geen bal in het huishouden. Ik had zelf al vaker bedacht dat dit zéker voor onze zoon van 10 wel erg weinig is. Dus hij heeft sinds deze week als taak om elke dag de ontbijttafel te dekken. Hij is toch altijd godsgruwelijk vroeg wakker. En ik laat nu elke avond één van de beide jongens even helpen met het inruimen van de vaatwasser. Ik ben van plan om dat wel langzaam een beetje te gaan opbouwen. Maar ze moeten eerst hier maar even aan wennen. Wij betalen de jongens bewust niet voor dit soort 'alledaagse' taken in huis. Niet aan alles hoeft een beloning in geld te hangen. Wel bedank ik ze natuurlijk, laat merken dat ik het fijn vind dat wij daardoor ook eerder aan onze avond kunnen beginnen. En ik benoem dat ik het gezellig vind dat we samen afruimen, zodat we kunnen kletsen. Of ik kom zomaar tot de ontdekking dat we door het samen afruimen tijd over hebben om potje Mario Kart te spelen. Voor mij zijn zakgeld en (normale) huishoudelijke taken doen wel twee aparte dingen. Zakgeld geven we om ze te leren met geld om te gaan. De taakjes moeten ze doen om te leren dat dit soort klusjes nu eenmaal gedaan moeten worden. Het hoort er gewoon bij dat je die dingen doet. En ook om te ervaren dat als je iets met / voor iemand doet, dat je daar de ander blij mee maakt. Het is fijn om iemand te helpen of om geholpen te worden. Daar zit dus voor mij een andere 'les' achter, die je deels teniet doet als je er geld voor gaat geven. Voor uitzonderlijke klussen die een kind eigenlijk niet hoeft te doen, wil ik best wel eens een extraatje geven. Onze jongste heeft me vorig jaar een keer een hele middag in de tuin geholpen. En heeft echt hard gewerkt, hij heeft echt heel wat onkruid eruit gehaald. Dat was ook gezellig en ik was daar ook dankbaar voor. Maar ik vond dat niet iets wat er 'gewoon bij hoort' voor een kind van (toen) 6 om te doen. Daar heeft hij een euro voor gekregen (haal daar maar eens een hovenier voor in huis, haha.) Maar gewone klusjes zoals stofzuigen, opruimen, tafel dekken & afruimen etc. vind ik geen geld waard. Ik vind zo'n klusjesmuur op zich ook wel een leuk idee. Maar daar zou ik dan echt dingen op zetten als 'plinten poetsen' of 'speelmat uitkloppen' ofzo. Van die dingen die je zelf ook niet per se elke schoonmaakbeurt meeneemt (ik niet, in ieder geval) En die je normaal ook niet van een kind zou vragen als vaste taak. Misschien wel leuk om dit een keer te doen in het kader van een grote voorjaarsschoonmaak. Eens even bedenken welke klusjes ik daar dan nog meer op zou kunnen zetten.