Zo te lezen geven wij erg weinig: Hier vanaf groep 5 € 1 zakgeld per week, dat blijft zo t/m groep 8. Vanaf de brugklas € 5 per week, weet nog niet wanneer we dat verhogen, oudste zit nu in de 2e. Beide krijgen soms wel eens geld van grootouders, of wat voor hun verjaardag. Maar ze hebben eigenlijk altijd geld genoeg, hele grote dingen kopen ze niet, dat vragen ze wel voor de verjaardag
Hier krijgen ze van opa en oma bv ook geld voor hun verjaardag, voor een mooi rapport of gewoon zomaar. Mijn oma geeft ieder jaar een paar keer best een flink bedrag aan al haar achterkleinkinderen ook. En als we speelgoed verkopen, krijgen zij de opbrengst ook op hun rekening. Al met al kunnen ze nu kopen wat ze willen als ze dat zouden willen, die €10 per maand komt daar nog bij. Ze geven die €10 ook nooit uit per maand. De oudste gaat wel eens met een vriendin de stad in en koopt dan voor een paar euro wat make-up, ze had een nieuwe agenda nodig voor school die ze graag zelf wilde kopen en kiest er dan bv eentje van €1,50… Dus gaat gewoon prima zo Ze vindt het vooralsnog niks om geld uit te geven aan snacks, wie weet gaat dat volgend jaar veranderen
Vanaf groep 5 (8-9 jaar) geven wij zakgeld: 50 ct per week (~2 euro per maand) Groep 6 (9-10 jaar) = 1 euro per week (~4 euro per maand) Groep 7 (10-11 jaar) = 5 euro per maand Groep 8 (11-12 jaar) = 7,50 per maand Wat we gaan doen vanaf de middelbare school weet ik nog niet, daar hebben we nog een jaar om achter te komen
Mijn dochter van 11, €2,50 per week Mijn zoon van 8, €1 per week Beide op hun rekening. Dochter heeft eigen pasje al. Zoon nog niet
Ik vond het ook even heel weinig Bijna 9- jarige krijgt sinds vorige maand 10 euro per maand. En een eenmalig startbedrag van 50 euro omdat we hem al jaren zakgeld beloofden maar we nooit cash hadden en er heel lang gedoe was met zijn rekening. Hij heeft 1 game gekocht, spaart verder voor niets eigenlijk maar hij heeft weinig wensen. Bedrag blijft ook wel een poosje zo, vind het niet nodig om daar een leeftijdsgrens aan te hangen. Toen mijn oudste net 11 was ging ze naar de middelbare school trouwens, toen kreeg ze 25 euro kleedgeld en 25 euro zakgeld per maand. Nu is ze 17.5 en krijgt 100 euro per maand plus de kinderbijslag elk kwartaal en doet daar alles mee; kleding, boeken, treinkaartjes, horeca, uitstapjes en spaart voor eigen vakanties. Dit doen we sinds oktober, kan ze wennen aan wat meer geld en leren budgetteren en keuzes maken. Doet ze prima
Hier krijgen ze vanaf 11 jaar, incl rekening en pasje. Eerste jaar per week, daarna per maand. Ik kijk naar wat nibud zegt en dan het gemiddelde als er 2 bedragen staan dus 2 tot 3 euro wordt 2,50
Ja dat cash gedoe herkennen we. Daarom hebben ze ook alle 2 een zichtrekening met kaart . Voor ons is een leeftijd daaraan koppelen zeer belangrijk. Want de 2 oudste schelen maar 11 maand en dan moet daar wel wat verschil opzitten (snap ik volledig dat ze dit zo zien hoor). Onze kinderen zijn ook geen extreme kopers. Maar ze vullen wel de eindeloze rij aan de panos en kruidvat na school en dat vind ik prima hoor. En de oudste heeft al eventjes een liefje en die wil hij wel eens trakteren natuurlijk. Als ze echt iets groter willen dan weten ze dat ze dit best kopen tussen augustus en januari. Dan zijn er namelijk wel een paar momenten waarop ze geld krijgen .
Jee wat krijgen ze veel in vergelijking met mijn kinderen toen. Hier per week 6-7 jaar 50 ct 8-9 jaar 1 euro 10-11 jaar 1,50 12 tot vo 2 euro Vanaf vo 5 euro
Mijn 9 jarige krijgt €2 per week op haar spaarrekening gestort. Zelf wilt ze goed sparen dus zet ze €6 per maand op haar spaarrekening. Als ze 10 wordt of in het volgende schooljaar, even bekijken dan, gaat het zakgeld weer omhoog. De jongste van 6 krijgt €0,50 per week contant. Maar die vindt het nu vooral nog leuk om muntjes te krijgen.
Ze krijgen beide 5 euro per maand, oudste zoon wordt bijna 10, ander in juni 9. Ze sparen hun geld of kopen er snoep mee
Mijn meiden van 10( groep 7)en 12(groep8) krijgen beide 10 per maand van ons en 10 per maand van opa en oma. Voorlopig komen ze daar wel lekker mee uit. Ze sparen er goed van en kopen regelmatig iets voor zichzelf.
Jongste had al wel een rekening maar volgens de bank was ik geen wettelijke vertegenwoordiger van mijn eigen kind en kon ik dus niets met die rekening. Dat was niet handig want ik ben degene die dit soort dingen doet met hem. Inmiddels geregeld, nu kan hij zelfs met eigen pinpas voor me naar de slager, ideaal Met 11 maanden verschil is het anders ja, hier 9 jaar en wij trekken niets gelijk, leeftijdsfases lopen zo uiteen en het zijn zulke andere kinderen met uiteenlopende interesses. Jongste is over 2 maanden jarig en weet niets te bedenken, ik ook niet, en dan zou hij het niet eens erg vinden als hij geen cadeau krijgt (ik dan weer wel want dat voelt niet goed).
Hier hebben ze ook allebei een rekening met pinpas, we kijken af en toe even samen op hun rekening. Jongste is laatst zelf op pad gegaan om voor haar zus een verjaardagscadeautje te gaan kopen van haar eigen geld, met haar eigen pinpas, zo lief Oudste gebruikt ‘m wat meer, ook bv voor de bioscoop etc, dan geef ik haar vaak overigens wel de kosten voor het kaartje en popcorn terug
Poeh... hier krijgen ze (nog) geen zakgeld maar ik vind dat sommige echt veel krijgen! 5 euro per week voor een kind wat nog op de basisschool zit.... Dat is 250 euro per jaar! En waar geven ze dat aan uit dan? Ze krijgen hier elk maandelijks een vast bedrag op de spaarrekening, maar daar kunnen ze nog niet bij. Als ze een keer naar de bios willen (oudste soms met een vriendin) dan betalen wij dat gewoon. Cadeautjes voor feestjes ed ook. Ze krijgen op hun verjaardag vaak ook wel geld, daar mogen ze dan zelf iets van kopen of bewaren en zo hebben ze eigenlijk altijd wel geld als ze ineens iets bedenken wat ze willen hebben. We willen niet dat ze nu al wekelijks zelf snoep ed gaan kopen. De oudste gaat volgend jaar naar de middelbare school. We moeten nog even kijken hoe en wat we dan gaan doen. Misschien wel kleedgeld in combinatie met zakgeld. Dan kan ze zelf bepalen of ze haar geld liever uitgeeft aan make up of snoep dan aan een extra kledingstuk.
Zoon van 10 krijgt 3 euro per week Zoon van 8 krijgt 2.50 per week Wij storten het via de bank automatisch anders vergeten we het te geven. Ze mogen ermee doen wat ze willen al heb ik er wel moeite mee als ze in games spullen kopen . Maar ja mijn man mocht vroeger niks kopen van zijn zakgeld en daar heeft ie een trauma aan overgehouden dus ik laat ze maar. Mijn kids hebben een spaarrekening waar ik geld op zet dat ze krijgen voor verjaardag enz daar mogen ze ook mee doen wat ze willen (al probeer ik natuurlijk wel een beetje te sturen). Ze hebben ook 2 "geheime" rekeningen waar mjjn ouders geld op hebben gestort. Die rekeningen staan onder bewind tot ze 23 zijn. Hier staat echt heel veel op maar ja dat weten ze dus niet .