Alles is ook duurder geworden natuurlijk, dus wil niet zeggen dat hij ook echt meer te besteden heeft
Mijn oudste van 6 krijgt 2,50 pw op haar rekening. Daarvan gaat 1,50 direct door naar haar (eigen) spaarrekening. Wij hebben ook nog een spaarrekening voor haar, daar gaan de grote bedragen op. Ze heeft een pinpas en in mijn bank app zie ik haar rekening. Ik weet dat ze meer krijgt dan nibud adviseert maar als ik zie wat voor sprongen ze in een half jaar heeft gemaakt qua bewustzijn, geldbesef en keuzes maken vind ik het meer dan waard. Ik vind financiën een heel belangrijk deel van je opvoeding. edit; wij hebben ook een zakgeld contract: https://assets.ing.com/m/cb6de21d615d8c9d/original/ING_Zakgeldcontract_voor_ouder_en_kind.pdf
Ja, ik heb de app van onze bank op haar telefoon gezet en haar laten zien hoe je een betaalverzoek stuurt.
9 jaar 1,50 10 jaar 2,00 11 jaar 2,50 12 jaar (vanaf middelbare school) 5,00 dit is echt geld voor zichzelf om dingen van te kopen/iets leuks mee te doen. Kadootjes etc betalen wij nog. Puber die bijna 13 wordt en volgend jaar naar 2e klas gaat, gaat dan ook kleedgeld krijgen en jaar erop gaat in zakgeld ook geld voor kadootjes etc zitten. Zo bouwen we elk jaar iets op oh ja en er wordt hier bijverdiend met klusjes. Tafel dekken/afruimen etc en kamer opruimen zijn dingen die gewoon bij gezinsleven horen en moeten. Maar in de tuin werken, helpen klussen (zoon van 12 is handig) krijgt ie geld voor
Ik zie dat sommige hun kind ook al een bankpas geven maar ik vrees echt dat mijn zoon die binnen een paar dgn kwijt zou zijn . Abn app zou ik wel nog kunnen overwegenn.
Nee voor jongere kinderen is dat idd lastiger. Mijn oudste 2 zeiden juist dat de jongste meer zakgeld nodig had, want "met 10 euro kun je niks meer nu hoor mam".
Die krijgen ze hier pad als ze naar de middelbare school gaan, maar ja, dan alsnog is de oudste al een paar kwijtgeraakt
Dat is zeker handig ja. Mijn zoon heeft ook net rekening maar zelf nog niet de bank app. Is dat makkelijk te regelen? (Ik ben echt een noob zou mijn zoon zeggen
Interessant om te lezen hoe anderen dit thuis doen. We geven de kinderen zakgeld vanaf 9 jaar met het doel om te leren wat geld is, en leren dat ze een deel ervan moeten sparen want zo doen papa en mama dat ook. Met 9= 2,- En ieder jaar +50 cent. knutselspullen
Oeps was nog niet klaar Knutselen spullen en benodigdheden kopen wij gewoon. Maar als ze zelf een nerf of een knuffel willen kopen dan gaan ze daarvoor Sparen. En centjes tellen, uit het hoofd rekenen, ook weer leerzaam.
Hier krijgt zoontje (6) nog geen vast zakgeld, wel heeft hij sinds zijn 3e al zijn eigen portemonnee met 5 tot 10 euro losgeld voor als we naar de kringloopwinkel/rommelmarkt gaan dan mag hij zelf zijn centjes tellen zodat hij weet hoeveel hij kan uitgeven. Die portemonnee vullen wij zelf regelmatig weer aan want soms gaan we vaker in de maand (meneertje vraagt elke week wel gaan we naar de kringloop? ) Verder doen we elke 2 weken ons eigen portemonnee legen qua losgeld. Hebben dus meerdere spaarpotten staan o.a. voor uitje/ijsje/rommelmarkten en daar staat zijn eigen spaarpot ook dus dan verdelen we alle losgeld, hij krijgt dan tussen de 0,50 en 4 euro voor zijn spaarpot afhankelijk van hoeveel losgeld we dan hebben. Afspraak is nu als zijn spaarpot vol is gaan we tellen en naar de intertoys. We zijn nu met zijn 3e spaarpot bezig (dit keer een groot blik vorige was te snel vol omdat meneertje stiekum centjes van onze open spaarblikken overdeed in de zijne, de slimmerik) Ik denk dat we volgend jaar voor wekelijks zakgeld gaan en dan iets van 1 euro per week ofzo. Snoep hoeft ie er niet van te kopen dat hebben we toch wel in huis. Kadootjes voor verjaardag/vriendjes betalen wij voorlopig ook nog zelf
Bij de ING kun je pas vanaf 16 jaar met telefoon betalen. Contactloos betalen werkt wel op jonge leeftijd. Misschien dan de limiet aanpassen.
Oh echt? Mijn oudste heeft een telefoonhoesje waarin een pasje kan, daar heeft ze haar pinpas in. Ik had bedacht dat het veel makkelijker is als ze gewoon kan betalen met haar telefoon (zoals ik ook doe). Wat een stomme regel dat dat pas met 16 jaar kan
Het verschilt per bank geloof ik. Hier ING en toen ze 9 was kreeg ze haar eigen bankpas. Ik wilde de app toen al op haar tablet zetten, maar daarvoor had ING haar telefoonnummer nodig. Ze had toen nog geen telefoon, dus dan moest ik naar een ING kantoor om mijn telefoonnummer daar te registreren. Dat vond ik te veel gedoe, dus pas 1,5 jaar later heb ik het geregeld. Inmiddels had ze wel een eigen telefoon, dat maakte het weer iets makkelijker
Ik denk dat als je betaalt met je telefoon, minder controle hebt over je uitgave. Telefoon heb je altijd bij je, pinpas misschien niet.
Helemaal mee eens. Ik vind het ook jammer. Want telefoon heeft ze altijd wel bij, pasje niet en moet dan mee in een portemonnee wat veel meer diefstal gevoelig is