Wij hebben bijna geen contant geld meer. Zakgeld gaat automatisch naar de bankrekening. Hij heeft een eigen pinpas (kinderpas met opnamelimiet en kan nooit rood staan). Deze is voor vrije besteding. Als het op is en hij wil iets kopen.... Pech. Dat gaat ongetwijfeld voorkomen, en hopelijk leert hij daar dan van. Daarnaast hebben we een spaarrekening die pas op zijn 18e vrijkomt.
Hier zit het in haar spaarpotje (pinautomaatje van de ing). Wij maken geen onderscheid tussen spaar en uitgeefgeld.
dochter stopt zelf al haar zakgeld en wat ze tussendoor krijgt in haar spaarpot. zo af en toe vraagt ze dan eerst aan mij of ze er wat uit mag halen omdat ze dan wat kopen wil. het geld wat echt alleen bedoeld is om te sparen voor later staat op een spaarrekening. nu is ze zelf aan het sparen voor als we gaan verhuizen want ze denkt dat ze de nieuwe spullen voor haar nieuwe kamer zelf betalen moet
we verkopen regelmatig wat en dat geld heb ik in een potje thuis voor het zakgeld van de kinderen als ik geen kleingeld meer heb haal ik het uit spaarpot kids en krijgen ze er briefgeld voor terug
Hier krijgen mijn jongens (7 en 5) sinds een jaar zakgeld. En dat stoppen ze in hun spaarpot. Ze mogen dan zelf kiezen wat ze willen. Mijn oudste was laatst jarig en heeft van zijn verjaardagscentjes en een beetje zakgeld een grote Lego set gekocht. Hij heeft geld over en dat wil hij weer gaan sparen voor een andere set. Mijn jongste weet het nog niet. Die is binnenkort jarig maar heeft al gezegd dat hij waarschijnlijk zijn zakgeld bij de bank wil storten in de machine en dat hij zijn verjaardagscentjes wil gebruiken voor Lego. We wisselen ook vaak geld met de jongens. Ze krijgen elk een euro per week en wisselen bij 5 of 10 euro om naar een briefje. De jongens moeten ons dan in muntjes de 5 of 10 euro geven. Op de spaarrekening spaart de oma van mijn man elk kwartaal en wij storten hier zelf ook geld op voor de jongens. Oh en voor de vakantie krijgen ze meestal vakantiegeld van ons en mijn ouders (meestal samen een tientje). Die stoppen ze dan in hun portemonneetje en dat mogen ze dan uitgeven of sparen (wat ze willen). Vorig jaar hebben ze beide iets gekocht en de jongste had nog centjes over en die heeft hij in zijn spaarpot gedaan.
Hier gaat alles via de Otly app. Een virtuele zakgeld rekening. Zakgeld is hier ook leergeld. Sparen voor haar doen we los hiervan maar dit is voor later.
Hier in de spaarpot (zo'n pinniemaat die ze kreeg toen ze een rekening opende). En dan heeft ze een portemonnee. Als ze iets wilt gaan kopen dan neemt ze wat geld mee in die portemonnee. De rest blijft in de spaarpot. En als dat heel veel is gaan we dat storten op haar rekening.
mijn schoonzus heeft voor haar zoon 2 spaarpotten. de ene is om vrij te besteden en de andere is voor het sparen. al zijn geld moet hij delen de ene helft in de ene spaarpot de andere helft in zijn andere spaarpot.
Mijn exman regelt altijd het zakgeld voor onze dochter. Omdat hij dat zo goed heeft geregeld zorg ik er hier voor dat ze alles krijgt wat ze nodig heeft, en doe verder ook nooit moeilijk als ze een keer wat extra's wil. Ze kreeg al jong zakgeld, maar hij koppelde daar ook wel direct verantwoordelijkheid aan. Zakgeld = leren met geld omgaan, en dat was dus niet vrijblijvend. Vanaf het moment dat ze zakgeld kreeg, was ze verplicht om daarvan zelf een cadeautje te kopen als er iemand jarig was. Dat gold voor mensen binnen het gezin, en voor kinderfeestjes waar ze voor was uitgenodigd, en ook voor Vaderdag en Moederdag. Toen ze wat ouder was en de wat meer zakgeld kreeg moest ze ook met Sinterklaas cadeautjes ervan kopen. Inmiddels zit ze op de middelbare school en krijgt ze van haar vader "kleedgeld" Dat is meer een all in bedrag, het is zakgeld en kleedgeld ineen. Elke 3 maanden als de kinderbijslag binnenkomt dan krijgt ze het voor 3 maanden ineens. Tot nu toe weet ze het aardig te verdelen, ze is behoorlijk zuinig en shopt het liefst tweedehands voor kleding. Ze heeft overigens een portemonnee, maar die heeft ze nog steeds niet standaard bij zich. Alleen als ze iets gaat kopen, en ze heeft altijd 5 euro noodgeld bij zich, in haar telefoon hoesje weggestopt. Ze reist zelfstandig tussen haar vader en mij en school met het openbaar vervoer en ik vind het wel prettig dat ze iets bij zich heeft mocht ze ergens stranden ofzo. Ik zorg er ook altijd voor dat ze genoeg beltegoed heeft. Ze verbruikt gemiddeld zo'n 8 euro per maand.
Hier krijgen de kinderen wekelijks zakgeld. Dit gaat gewoon in hun spaarpot net als verjaardagsgeld, rapportgeld etc. De oudste heeft een bankrekening en stort daar regelmatig op af zodat ze kan pinnen. Ze mogen met dit geld doen wat ze willen behalve snoep kopen
Voor de kinderen die ook moeten sparen, waar sparen ze dan voor? Ik vind het zo gek dat een kind 'moet' sparen
De oudste krijgt vanaf 6 jaar zakgeld. De helft gaat in de spaarpot en de andere helft in haar portemonneetje. Dat portemonneetje ligt altijd thuis, ze heeft er nog maar 1x iets kleins voor gekocht. In haar spaarpot zitten ook de grote bedragen die ze wel eens krijgt. Stel dat ze op een gegeven moment iets heel erg groots wil kopen (als ze wat meer besef van geld heeft) dan mag ze haar spaarpot daarvoor aanspreken.