Wij zien zakgeld als leergeld, dus wij leren haar de waarde van geld. Als ze bv een ijsje wil kopen van 2 euro dan leren we dat dat ijsje dus 2 weken zakgeld kost. Zo wilde ze eens iets kopen van 50 euro en dan berekend ze zelf dat dat een heel jaar zakgeld is. Maar ik help haar dan bv herinneren dat ze bijna haar rapport krijgt en daar ook geld voor krijgt van familie. Opzich loopt het zo best nog wel redelijk snel op hoor. Maar een aantal weken geleden wilde ze graag iets van LEGO kopen, kostte 80 euro. Ze kwam zo'n 30 euro te kort en wilde geen 30 weken wachten. Toen heb ik gezegd dat ze ook speelgoed kon verkopen om geld te verdienen. Uiteindelijk heeft ze haar kleding verkocht en ruim 200 euro verdiend. Ik heb het haar allemaal zelf laten doen, prijzen afspreken, naar het postkantoor voor enveloppen, verzendkosten berekenen etc. Dit was een hele mooie les voor haar en ze kon al binnen 2 dagen naar de Bart Smit om de LEGO te kopen en ze heeft papa en mama op haar kosten getrakteerd op een pizza. De rest van haar verdienste heeft ze op haar rekening gezet. Ik vind het belangrijk dat ze leert dat geld niet zomaar komt aanwaaien, je moet er of een tijd op wachten door te sparen of voor werken. Dingen doen in huis als kamer netjes, helpen met afruimen etc vind ik gewoon normaal en daar krijgt ze geen geld voor. Iedereen in het gezin draagt bij aan een nette omgeving dus ook zij.
En als je met 8 jaar al 22 euro per maand geeft, wat dan met 15 jaar? En als je meerdere kinderen hebt? Lijkt me een prijzig gebeuren en je huis groeit dicht... Mijn kinderen komen, in mijn ogen, niets te kort. Zakgeld is in mijn ogen om mee te leren dat je niet alles zo maar kunt kopen en dat je soms voor dingen moeten sparen ed. Met een erg hoog bedrag schiet het dat doel voorbij.
ijsjes mogen ze van mij niet lopen van zakgeld. Ik haal ijsjes in huis en daar mogen ze er inderdaad 1 per dag van. Ze mogen ook geen kauwgomballen of snoep kopen van hun zakgeld. Ze mogen best geld uitgeven aan prullen van de action ofzo, maar niet aan snoep. Ieder zijn regels denk ik dan maar. Het internet bankieren doe ik voor ze. Hij kan zien wat er op zijn rekening staat en als hij een skylanderpoppetje wil kopen ofzo dan "bestelt" hij het via internet en ik zorg dat het van zijn rekening wordt afgeschreven. ze hebben allebei een pennymaat waar contant geld in gespaard wordt en eens in de zoveel tijd brengen ze dat naar de bank. Ze hebben ook allebei een pinpas voor bij hun rekening, maar die heb ik in beheer. Ik ben best makkelijk, omdat mijn kinderen best makkelijk zijn. Het is tot nu toe precies 1 keer voorgekomen dat via ideal betalen en dochjter heeft 1 keer mogen pinnen toen ze haar heelys ging kopen. Verder zijn het net kleine dagobertjes. Ze sparen alles op.
wij gaan met 7 jaar beginnen met standaard wekelijks zakgeld, rond 1 per week denk ik. Wat ik nog lastig vind is: - wij hebben nooit contanten in huis, ik moet dan wekelijks eraan denken om wat geld te pinnen, vervolgens wisselen om te verdelen als zakgeld. En om dit wekelijks niet te vergeten, heb daar zo geen zin in haha; - hier sparen ze nog steeds in een ouderwetse spaarpot. Eigenlijk krijgen ze alle centen die we toevallig in de zak of portemonnee heb als ik eraan denk. En ook alle geld van ons en familie die ze daarnaast krijgen; - internet bankieren en pinpassen heb ik eerlijk gezegd niet eens aan gedacht. Is dat tastbaar genoeg voor een kind om zo te leren omgaan met geld?
van pinpas met internet bankieren heb ik hier gehoord voor de kinderen. kijk, een kind dat goed kan rekenen kan het wel echt aan vind ik. ik ga het zeker vragen bij onze bank. leuk idee eigenlijk. ik doe zelf nauwelijks winkelen, al heel lang niet in de winkels. bijna alles koop ik op internet (wel naar speelgoed winkel regelmatig, omdat we in het centrum wonen, hier is alles op loopafstand). kinderen weten wel dat het om geld gaat als je op internet winkelt en dat er dan ook een kassa is. maar niet alle kinderen zijn goed met getallen en rekenen. op gr4 leren ze getallen begrip op getallenlijn tot 130... en meeste zijn dan al 8 jaar geworden in de groep. geld vragen zijn ook eenvoudig bij rekenles. zoontje had het over cito vraag vorige week: frank(or whoever) wil een fiets kopen van 100 euro. hij heeft 2 briefjes van 20 euro en 2 briefjes van 10 euro. hoeveel geld heeft hij nog nodig? allemaal nog ronde bedragen. ligt aan het kind denk ik!