Die 20 euro is wel ok denk iik. Wat je zou kunnen doen om het verschil te overbruggen is hem laten werken voor wat extra's. Daarmee bedoel ik de auto wassen ofzo. Alhoewel ik op mijn 12e kistjes ging papieren in de tuinbouw, maar ja dat is natuurlijk ook net waar je opgroeid.... Linda
mmm..moeilijk moeilijk. Ik denk dat je moet kijken naar wat hij er mee moet doen. Ik kreeg bijvoorbeeld 75 gulden per maand op mijn eigen postbank rekening gestort, maar hier moest ik alles mee doen(geen kleding)! kadotjes voor vrienden, uitjes, snoep, etc. en op was op, kreeg echt geen cent extra. Toen ik 16 was is dit verhoogt naar 100 gulden, ging toen vaker stappen en werd ouder natuurlijk. ja het is lijkt misschien veel, maar kreeg dus echt niks extra! Ik heb zo goed met geld leren omgaan, want zorgde er wel voor dat ik eind van de maand ook nog wat had, want anders had ik een probleem, niks patatje, niks broodje op school...Kreeg verder alleen als ik jarig was kado's en verder als ik iest wilde sparen maar! Als we op vakantie gingen kreeg ik wel wat extra's trouwens. Je moet goed naar jullie persoonlijke situatie kijken en naar het feit ofhet echt een extratje is of dat hij daar alles mee moet doen. Heb je een doel kwa zakgeld geven, of is het alleen omdat hij dat wil? kus miek O ja, ik werk al vanaf mijn 14e, tja als je iets extra's wil!
Ik kreeg alleen zakgeld als ik werkte op die leeftijd Ik weet niet eens meer wat ik kreeg.. Ik moet zeggen dat het wel een motivatie was om dan te gaan werken. En werkte ik niet tja dan had ik geen geld
ik moet zeggen dat ik het ook heel moeilijk vind, mijn dochter wordt dit jaar nog 12 en krijgt tot op heden ook geen zakgeld.. wij kopen eigenlijk alles wat ze nodig heeft dus heeft ze het niet nodig, maar aan de andere kant lijkt het m eook niet verkeerd als ze leert met geld om te gaan. maar wat laat ik haar dan zelf kopen van dat zakgeld? of is het puur om te sparen? ik weet et niet, vind het een moelijke kwestie
Nou heb met m afgesproken ...hij krijgt 7,50 in de week....daarvan moet hij 2,50 sparen..houd ie dus toch nog 5,00 over....ik blij.....hij blij....en als zijn cijfers goed zijn krijgt hij met het rapport nog een extraatje..(we moeten de boel wel wakker houden he hahahah)
goed opgelost! als ik zo vrij mag zijn, mag hij dan die 5 euro gewoon opkopen aan wat hij wil? of 'moet' hij daar iets voor kopen (bv schooldingen ofzo)
Ik kreeg ook 5 gulden per week op die leeftijd, maar goed, daar koop je tegenwoordig ook niets meer voor, dus zou 5 euro heel redelijk vinden. Als hij die mobiel alleen voor noodgevallen heeft, kost het toch geen 20 Euro per maand om daarmee te bellen? Ik heb zelf een abonnement voor 15 Euro en krijg dat nog niet eens opgebeld. Om te kletsen pak ik de huistelefoon wel. Verder deed ik ook klusjes als ik wat extra wou, auto wassen, huis schilderen, bedrijventerrein vegen etc. Vind dat wel goed, zo ga je de waarde van geld ook inzien.
Nou dan sms je toch niet? Dat deden wij vroeger toch ook niet? Ze zien elkaar elke dag op school! En als je elkaar wat wilt vertellen dan doe je dat maar via de mail dat is gratis. En ik vind 20 euro in de maand zat! Als hij meer geld wil dan moet ie maar extra klusjes doen of anders als ze wat ouder zijn een krantenwijk nemen.
Nee die 5,00 mag hij ge(ver) bruiken zoals hij wil....doe ik niet moeilijk over...maar op is op! en moet hij wachten tot de volgende week.... Schoolspullen en dergelijke betalen wij....vind ik eigenlijk niet meer dan logisch... En wil hij meer geld (voor een telefoonkaart of iets dergelijks), kan hij die gaan verdienen met klusjes...of later een krantenwijk!......zoekt ie maar uit.....maar van mij krijgt hij het niet!
mijn kinderen krijgen vanaf hun 8e jaar al zakgeld, dit word op een spaarrekening gestort en ze kunnen het zelf afhalen indien ze het nodig hebben. bij mij ziet het schema er zo uit: 8 jaar: 3 euro per maand 9 jaar: 5 euro per maand 10 jaar: 7 euro per maand 11 jaar: 9.50 euro per maand 12 jaar: 15 euro per maand 13 jaar: 20 euro per maand (verder kom ik nog niet want de oudste is bijna 13 haha)
Ik ga niet doen aan zakgeld... onze bink zal de dingen krijgen die hij nodig heeft.... en wij sparen voor hem en daar zal hij de weet van hebben dat wij geld voor hem apart zetten en als hij denkt dat hij echt iets nodig heeft wat wij bijv niet echt nodig vinden dan zal dat van zijn eigen geld af gaan. wij hebben overigens wel 2 rekeningen voor hem... een spaar en de ander is een gewone rekening en van die gewone rekening zullen dus in zijn ogen must dingen vanaf gaan.... en wij willen hem wel elke maand geld geven, maar dan zal hij ook moeten leren sparen.. dus stel 20 euro per maand... ok maar dan helft sparen.... en de rest krijgt hij van ons zoals kleding e.d. maar onzin dingen zal hij zelf moeten kopen
is toch logisch dat je kleding en schoolspullen betaald, lijkt me vreselijk als een kind dat zelf moet betalen. Ik ken en jongetje die deed zijn communie, hij hield een groot feest (hadden zn ouders geregeld he), hij kreeg een hoop geld kado, achteraf moest hij al zn geld inleveren aan zn ouders om zo zijn feest terug te betalen.. nou jaaaa zeg neem dan geen kinderen als je het te duur vind jeetje
Wij kregen wel zakgeld, maar maar 2,50 gulden (later 5) per week. Daarnaast had m'n moeder altijd klusjes liggen waar we wat extra's mee konden verdienen (stofzuigen, in de tuin helpen, banden plakken, ramen lappen, etc). Dus je kón wel meer zakgeld krijgen, maar dan moest je er wat voor doen. Ik kwam regelmatig met een 'lekke' band thuis, haha!
Ik vind niet dat mijn kind alles hoeftte betalen en hij zal dan wel zakgeld krijgen, maar ik vind het wel belangrijk dat hij weet hoe duur iets is. Dus als hij echt iets wil hebben dan zal hij daarvoor moeten sparen van zijn zakgeld. Ik zie het aan iemand in onze omgeving die krijgt bijna alles wat hij wil en hij vind 400 euro niet duur voor een spelcomputer. Zo een kind wil ik niet hij moet de waarde weten van dingen.
idd me jongen moet zeer zeker weten wat de waarde is van dingen... moet hhet manlief af en toe al bij brengen en helemaal wat games en xboxje hier en daar kost... pfffffffff en onze bink is nog geen 11 weken of er wordt al over playstation 10 gekletst hier ahhhhhhhh ja.... papa gaat zeker veeeeeeeeeel overuren draaien dan? maar wat betreft dat feestje uhhh als mijn jongen zijn communie zou doen en ik geef dat feeest kost mij dat idd geld! en mijn binkie moet de helft ook sparen en de rest mag hij van mijn part op eten.... (bij wijze van he dames )
Sorry, hoe oud ben je als je communie doet, dat je dat zelf betaalt? En is het niet zo dat de ouders het meer willen dan het kind zelf? Ik weet dan niets van een communie af, maar een verjaardag wordt toch ook niet door kind zelf betaald? Nou over die zakgeld. Ik kreeg heel erg weinig (1 gulden en soms als pa in "gulle" bui was 2,5 gulden) in de week. Ik durfde nooit geld te vragen, dus gebeurde in de praktijk zelfs dat ik met dat geld ook schriften kocht. Na mijn 16'de ging ik werken in de winkel (bij baantje) en vanaf die tijd heb ik alles zelf betaald (daarmee bedoel ik kleren, boeken, maar ook collegegeld). Ik moet er wel bij vermelden dat mijn ouders van de bijstand leefden. Wat ik wil doen voor mijn zoons is dat we ieder 2 rekeningen geven. 1 om te sparen en de ander om uit te geven. De spaarrekening is er echt voor na hun 16/18 jaar. Die gaan wij beheren (storten). De andere rekening krijgen ze pasjes waarmee zelf mogen pinnen. Iedere week/maand zal er automatisch geld erop gestort worden. Daarmee moeten ze alles mee doen voor hun dagelijkse kost. Dus als ze een frietje willen kopen of wat dan ook. En als ze een xbox willen kunnen ze dat op die rekening ook sparen, ga ik niet voor zorgen. En als ze de eerste week al door hun telefoontegoed heen zijn is het hun probleem, anders leren ze nooit om zuinig aan te doen (ze zullen waarschijnlijk niet 2 dorpen verder moeten fietsen). Kleding, sporten, verjaardagen zal gewoon bekostigd worden door ons. Of ze moeten het te bond maken met merkkleding of extreme sport of wat dan ook (maar dat zal dan wel dan opnieuw bekeken worden). Ik zal proberen te stimuleren om goed met hun zakgeld om te gaan. Ik heb een vriendin die al 2 keer in de geld problemen is gekomen (mss vaker, maar ik weet van die 2 keer alleen), en ik moet zeggen dat heeft ze niet van een vreemde, want de moeder doet zelfde manier geld besteden. Ze leent van vrienden (veel) geld en de week daarop doet ze opeens verzorgingsmiddelen kopen voor rond de 60/80 euro. Ik vind hierbij jong geleerd oud gedaan. Trouwens nog een keer over die communie. Hoeveel geld kost het dan gemiddeld? Kun je niet klein houden mss?
Mijn stiefbroertje is ook 12 en die krijgt 5 euro per week van mijn vader. Dat is echt lijkt mij. Ik kan me niet herinneren dat ik vroeger zoveel kreeg in ieder geval.
jochie die de communie deed was 8/ 9 jaar, weet het niet meer precies is al zeker 10 jaar geleden hoor, maar dat is iets wat ik nooit zal vergeten. hier betalen de kids zelf dus dingen als extra pc-spellen, dvd's, als ze een nieuwe radio willen of wat dan ook , kleding, school en de basis-artikelen (zoals een simpele pc en een radio) krijgen ze van ons.