Zomaar even nieuwsgierig, vanaf welke leeftijd geven of gaven jullie je kids zakgeld en waarom die leeftijd?? En als je wil misschien erbij vertellen welk bedrag voor welke leeftijd? Weet dat er ook een leidraad op de site van het NIBUD staat, maar ben even benieuwd wat jullie persoonlijk doen.
Dochter krijgt nu nog geen zakgeld, wel losgeld voor in haar spaarpot. Daar wilt ze iets van kopen als ze 6 is
Mijn dochter krijgt sinds een paar weken, haar 6e verjaardag, zakgeld. Ze krijgt 1 euro per week, we hebben afgesproken dat ze daarvan 50ct in haar spaarpot doet en 50ct in haar portemonnee. Ze raden aan met zakgeld te beginnen zodra je kind besef van geld heeft, met geld kan tellen en zich beseft dat die stapel met 15 muntjes van 10ct niet meer waard is dan die ene munt van 2 euro
Thijmen krijgt vanaf zijn 6e verjaardag zakgeld. Hij mag het uitgeven zoals hij wilt, maar moet wel met ons overleggen over aankomen die meer zijn dan een paar euro. Ik heb wel van te voren uitgelegd hoeveel muntjes waard zijn en ook zakgeldregels met hem doorgenomen (dus 1 keer per week krijgt hij zakgeld, op = op, er wordt niet gestraft met zakgeld)
vanaf deze zomer krijgt zoontje 50ct per week. hij heft 2 keer een lolly van gekocht en de rest spaart hij. al speelgoed gekocht met zijn spaargeld.vorige week eerste keer op snuffelmarkt heeft hij nepparel kettingen voor mij gevonden en gekocht 4 kettingen voor 1 euro van zijn spaargeld! zijn eerste spaarpot is gevallen en gebroken. nu heeft hij een makkelijk te openen spaarpotje.
we begonnen op zoons dringende verzoek met zakgeld. hij wilde geld sparen om een huis te kopen om te wonen als hij groot is met zijn vrouw met wie hij kinderen wil krijgen!
Toevallig een tijdje geleden met mijn groep over gehad. (9-12 jaar). Er waren een paar die geen zakgeld kregen, maar de meerderheid al wel. Zo rond 7/8 jaar kregen de meesten hun eerste zakgeld. Het gemiddelde van de groep lag op 2,50 per week.
Een mooier moment kun je niet hebben denk ik? Ik zou dan ook niet weigeren Nu krijgt ze geen zakgeld overigens. Komt vanzelf wanneer het moment zich daartoe aandient.
Hier vanaf 5 50 cent, vanaf 7 1 euro. Onze oudste had rond zijn vijfde echt wel besef vd munten en verschillen. Hijnwas ook erg bezig met vanalles willen hebben en toen gezegd dat hij moest gaan sparen. Hij is afgelopen week 7 geworden en nu krijgt hij dus 1 euro. Jongste vind dat uiteraard niet eerlijk, maar verschil is wel uit te leggen.
Ik heb t voorgesteld en dochter vond t een goed idee om vanaf haar komende verjaardag (5 jaar) zakgeld te krijgen Ze was meteen al van plan om er dan wel iedere dag snoepjes van te kopen Ik zou eerlijk gezegd mijn dochter wel uitleggen dat ze nu als kleuter echt nog niet hoeft te gaan sparen voor later als ze groot is, als ze daar mee aankomt.. haha
De oudste krijgt vanaf zijn 5e zakgeld. 50 cent per week. Hij koopt er alleen nooit iets van, het is een kniepert hahaha. Dan wil hij wel, maar bedenkt hij dat het uit zijn spaarpot komt en dan hoeft het niet meer.
Bij ons met 5 en 6 jaar 50ct per week, bij 7 en 8 jaar 1 euro. Nu is mijn oudste 9 en krijgt hij 1,20 en als hij 10 is 1,50. Hij kwam zelf met dit bedrag van 1,20 dus ik vind het prima. Het gaat in hun spaarpot en ze sparen het geld op en willen dan graag naar de speelgoedwinkel oid. Ze hebben het er nooit over om snoep te kopen.
wij hebben afgelopen zomer vakantiegeld gegeven zeg maar. Maar ze had nog geen besef. Ze was superlief: Een snoepje voor haar zusje en iets voor papa en mama... en op was het geld (als we het hadden toegelaten) . Hier werd dus wel duidelijk dat ze nog geen besef had. En zolang ze er niet om vraagt, krijgt ze nog niks. Ik verwacht dat ze er volgend jaar om gaat vragen, als ze in groep 3 zit - in een groep 3/4/5 klas. Dan zal het misschien wat meer gaan 'leven' .
De oudste krijgt nu 50 cent per week en heeft aardig besef van hoe veel dat is. Pot hij allemaal op . Hij wil graag een legotrein ( komt er ook met beetje hulp van ons).
Hier sinds de start in groep 3, 0,50 per week. De eerste week haalde ze er een plastic balletje voor uit zo'n machine maar dat vond ze (gelukkig) direct daarna al zonde. Ze heeft nog wel eens iets gekocht wat ze van mij niet kreeg maar is wel bewuster van de waarde nu en geeft het niet zo makkelijk meer uit. Nu spaart ze voor een iPod. In groep 3 leren ze tellen en de waarde van geld, leek ons een goed moment.
Onze oudste dochter krijgt geen zakgeld. Ze krijgt geld als ze het nodig heeft. Ik heb het geprobeerd om op een vaste dag haar zakgeld te geven maar 9 van 10 keer vergat ik het en zij zei ook niets. Ze heeft genoeg uitjes en dan krijgt ze meestal 2 euro mee, ligt aan de activiteit. Wij kunnen goed met geld omgaan en ik verwacht dat onze dochters dat ook kunnen, gezien hun uitgavepatronen.
Ik begon met 6 jaar...maar ze ziet er totaal de waarde niet van in. Laatst zei ik...o dat is veel geld...daar wacht ik even mee. Zegt mijn dochter...o pak maar van mij..ik heb genoeg munten. Ik ben weer even gestopt. Ik wil het weer proberen als ze 8 jaar is.