Hallo meiden! Al van jongs af aan roep ik dat ik een groot gezin wil. Ik ben nu gezegend met een dochter en een zoon en toch voelt het nog niet compleet. We hebben in huis de ruimte en financieel durven we het ook aan. Er is 1 hele grote MAAR.. Ik ben bang, heel bang. Mijn eerste zs is goed verlopen op een keertje misselijk en bekkenpijn na. Mijn tweede zs daarentegen ben ik in week vijf misselijk geworden en na een aantal dagen ben ik gaan spugen. Met zeven weken lag ik in het ziekenhuis aan het infuus wegens uitdroging. Het spugen is niet meer gestopt, hield op den duur wel meer binnen, maar ben dagelijks blijven overgeven. Bij twintig weken zeiden ze dat ik hyperemesis gravidarum had en dat ik waarschijnlijk pas na de bevalling weer spuug vrij zou zijn. Natuurlijk het zijn maar negen maanden, maar het waren hele lange maanden. Het heeft een flinke deuk achter gelaten en ondanks de hele grote wens naar een derde is de angst voor weer zo'n zs heel groot. Het was een heel geregel met oppas want kon echt niks. Gaat dat lukken met twee kinderen, trek ik dit geestelijk nog een keer? Heb twee gezonde kinderen, is het dit waard? Is er iemand die wel een goede zs heeft gehad na een eerdere met hg? Is dat uberhaupt mogelijk of is de kans dat ik het krijg richting de 100%? Tips, adviezen, ervaringen? Graag!
Ik heb van de gyn. begrepen dat er verschillende scenario's mogelijk zijn: Ik zie dat jij een jongetje én een meisje hebt... het kan zijn dat je bij een zwangerschap van 't ene geslacht (bij jou 't meisje denk ik?) dus wel last hebt van HG en bij een jongetje niet. Maar volgens de gyn. die ik had, is de kans dat je HG krijgt, wat groter, wanneer je dit al eens gehad hebt. Maar hoeft het dus beslist niet zo te zijn. Qua tips Misschien kun je 't beter aanpakken, als je van te voren weet dat de kans erin zit, dat je 't weer krijgt. Op 't gebied van homeopathie, accupunctuur, medicatie etc. is soms ook nog iets te bereiken. Ik hoorde van iemand die driemaal een HG zwangerschap heeft gehad en de vierde maal helemaal nergens hinder van had (twee jongens en twee meisjes ) Overigens is mijn praktijkervaring: 3 zwangerschappen en 3 x HG en ook ditmaal waarschijnlijk pas over na de bevalling, hoewel 't gelukkig ein-de-lijk sinds twee weken enigszins stabiel is. Ik heb echt van alles geprobeerd en hier werkt dus niets, alleen bevallen... Qua beleving... Heel dubbel. Enerzijds vind ik het heel zwaar, want ja, peuter loopt rond en die komt te kort. (schuldgevoel dus) Anderzijds vind ik het ditmaal makkelijker, want er is ook afleiding (want ja, peuter loopt rond) en ik wist dat de kans heel groot was, dat 't zo zou zijn, dus loop deze keer niet voortdurend te hopen dat het met 12 weken / 20 weken over zou gaan. Ik heb mij erop ingesteld dat 't duurt tot vér na de bevalling (net zoals de vorige maal) en zodoende kan ik 't mentaal beter "handelen" plus dat ik nu uit eigen ervaring weet, dat de misselijkheid ooit echt over gaat. De vorige keer heb ik daar dus heel erg aan getwijfeld...
Ik ben nu nog (max 1 week nog) zwanger van de eerste en wilde altijd 2 kids, totdat ik voelde wat HG deed met je. Bij mij hielp zofran/ondansetron. Vanaf week 13 mogen slikken. Er zijn artsen die het de hele zwangerschap voorschrijven, en dit zou absoluut een voorwaarde zijn om ooit weer zwanger te raken, dus dan moet ik goed zoeken. ik weet niet of je zofran gehad hebt, want omdat hst zo discutabel is schrijft bijna niemand het voor. Mocht je toch zwanger worden weer dan zou ik vantevoren uitzoeken welke gyn dit voor je voor wil schrijven.