ongehuwd en geen samenlevingscontract...

Discussie in 'De lounge' gestart door melody, 14 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    Mijn vriend en ik zijn niet echt van plan om te trouwen of iets dergelijks...
    Het enige wat we hebben is een testament voor als een van ons wat overkomt dat de spullen dan goed terecht komen.
    Ook heeft hij onze baby al erkent.

Moeten wij dan nog meer belangrijke dingen op papier vast laten zetten of zal dit zo voldoende zijn??
    ( het gaat ons voornamelijk erom dat alles voor de baby goed geregeld is)

2. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Je vriend moet er ook voor zorgen dat hij het ouderlijk gezag over de baby krijgt. Dat moet je aanvragen bij de kantonrechter, tenzij je getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, dan is erkennen alleen voldoende.

3. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Wat Loeki2 zegt klopt. Wij hebben hiervoor een formulier gekregen bij de gemeente, toen we gingen erkennen. Als je dat niet hebt, kun je ook de rechtbank bij jou in de buurt bellen en vragen of ze het toesturen. Is gewoon een formulier dat je in moet vullen als de kleine geboren is. Je stuurt dan een geboorteuittreksel mee en uittreksels van jullie zelf plus een kopie van jullie paspoorten.

Als er dan iets met jou mocht gebeuren (dat is natuurlijk niet te hopen) dan heeft je vriend gezag over het kindje.

4. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    ohja dat over het gezag had ik al gehoord en info over mee gekregen...
    dat gaan we dan zeker nog doen.
    maar daarmee is er dan genoeg geregeld, dus trouwen of samenlevingscontract hoeft niet voor het kindje?

5. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    samenlevingscontract is vooral voor jezelf belangrijk, want mocht er met een van jullie iets gebeuren dan heeft de ander geen recht op een nabestaandepensioen enz.

6. Niet meer actief

Goed dat ik dit lees zeg! Schrok me de pleuris, wij hebben wel dat eerste gedaan, dus dat erkennen bij de gemeente toen ik in verwachting was, maar van dat ouderlijk gezag wist ik niet, dus hebben we ook nooit gedaan :(

7. fenniet23

fenniet23 Actief lid

22 jul 2006
    405
    0
    0
    Receptioniste
    Meppel
    Mijn vriend en ik zijn in blijde verwachting van de eerste. En we willen ook eerst nog niet trouwen maar gaan wel samenwonen! Nou heb ik van mijn nicht gehoord dat geregistreerd partnerschap goedkoper is dan een samenlevingscontract. En dan gaan we dat echte trouwen nog wel een keer overdoen. 8) Dan heb je alles ook goed geregeld. En dat zijn wij nou van plan.

Dikke kus Fennita

8. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    :confused: Nee..............maar wel voor jezelf! :confused:

9. janice

janice Actief lid

14 mei 2006
    420
    0
    0
    maar als je een geregistreerd partnerschap hebt dan moet je dat laten omzetten als je wilt trouwen en dat is vooral papier werk. ik heb ooit gehoord dat je dan niet 'normaal'kunt trouwen. een samenlevingscontract 'sluit' je af bij de notaris en een geregistreerd partnerschap niet.
    dus zoek het even goed uit voordat je iets gaat doen.

10. Niet meer actief

Wat ik begrepen heb kan je dit wel om laten zetten, maaaar het schijnt vrij prijzig te zijn. Je kan het contract beter laten ontbinden en dan gaan trouwen... (maar ik vind dat je de romantiek helemaal kwijtraakt)

Weet wel dat je bij het omzetten een gewone ceremonie kan krijgen. Je betaald in principe gewoon voor het half uurtje/uurtje gemeentehuis en zo'n ambtenaar zegt wel een beetje wat jij wil....

11. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Je kunt wel registreren en daarna nog trouwen hoor, maar je kunt dan alleen nog trouwen in de gemeente waar je woont. Wij hebben dat gevraagd toen we registreerden, het kan dus wel.

12. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Let overigens ook op dat je in je testament laat vastleggen wie de voogd van het kindje moet worden mocht er iets met jullie gebeuren. Was laatst nog op tv. Onderlinge afspraken tellen niet en dan wordt een voogd aangewezen door de kantonrechter. Zo kan het dus zijn dat je kind in een kindertehuis/pleeggezin terecht komt, terwijl je met familie had afgesproken dat je kind daar zou wonen.

13. Batchie

Batchie Fanatiek lid

6 apr 2006
    1.002
    0
    0
    Juridisch Adviseur
    Rotterdam
    ja klopt! was best schokkend om te horen dat aangezien bijna niemand dat heeft geregeld

14. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    dat had ik dus ook op tv gezien...
    zal binnenkort ff weer contact opnemen met de notaris... wat wij nou precies in ons testament hebben staan... maar het nadeel vindt ik dat het gelijk weer zo duur moet zijn!!!
    wij moesten laatst 2 zinnetjes aanpassen en dit kostte al 200 euro! belachelijk!

Volgens de mevrouw op t gemeentehuis gaat t kind sowieso wel naar de naaste familie mocht ons iets gebeuren...
    maarja ik laat het natuurlijk liever vast zetten! je weet maar nooit...

15. 19 November

19 November Actief lid

22 jun 2006
    117
    0
    0
    Wij wonen nu drie jaar samen en hebben toen een samenlevingscontract (<Leuk woord voor galgje... :D ) op laten stellen!
    Trouwen wilde we wel maar pas zo over ongeveer een jaartje...
    Nu ik zwanger ben heb ik zoiets van 'als we tóch willen trouwen waarom dan niet nu al!!' anders moet je idd weer naar de notaris om dingen te veranderen (ben je idd zo een hoop geld mee kwijt) en je moet nog wat dingen regelen.
    Als je getrouwd bent is alles in één klap helder!!!
    Dus wij gaan nog ff snel (nou ja het word een heel feest... :) ) trouwen!

Ik heb ook verhalen gehoord (maar weet écht niet wat daar van klopt, heb me er niet in verdiept...) dat wanneer je niet getrouwd bent maar wel geregistreed partnerschap en kinderkennig hebt enzo dat hoe dan ook de vrouw áltijd meer recht heeft op het kind dan de man... en dat als je getrouwd bent dit niet zo is! (dan is het gelijk)
    Ik vind het belachelijk als het waar is... maar goed wat ik al zei... ikke niete wete!!!

16. Urban

Urban Actief lid

13 jun 2006
    102
    0
    0
    Nederland
    Ik weet dat kennissen van mij om deze reden toch maargetrouwd zijn. Ze hadden een huis gekocht en een kind er kwam zoveel papierwerk bij kijken en vooral rondom het kind dat trouwen sneller en makkelijker was.

Ze hebben het alleen bij de gemeente geregeld. :D.

17. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    Is het niet zo dat er bij het erkennen alle rechten voor het kind en plichten voor de vader geregeld zijn?
    En bij het ouderlijk gezag de rechten voor de vader?

Als er met mij iets gebeurd en we hebben alleen de erkenning gadaan, dan blijft het kindje gewoon bij de vader hoor.

Het ouderlijk gezag is alleen om ervoor te zorgen dat hij ook iets over het kind te zeggen heeft.
    Bijv. naar welke opvang, scholl sportclub etc. En als er belangrijke dingen geregeld moeten worden dan heeft hij hiermee inspraak.
    Zonder dat kan de moeder alles op eigen houtje doen zonder overleg.

Vergeef me als ik het verkeerd heb hoor.

Wat ik bij onze informatie bij de gemeente heb begrepen is dat het erkennen het allerbelangrijkste is. En het ouderlijk gezag een bijkomstigheid.

18. mamavanHind

mamavanHind Actief lid

12 aug 2006
    380
    0
    0
    Diëtist in opleiding
    Ik heb het ook allemaal nagevraagd. Het is zelfs zo dat je als vrouw de vader van je kind mag weigeren om via DNA-test zijn vaderschap (en de voogdij uiteindelijk) te bewijzen. Daar is uitspraak over geweest. Mij is verteld dat dit komt door vele Antiliaanse/Surinaamse alleenstaande moeders, die zo meer rechten hebben over hun kind.
    Anyway, als je wil dat je partner rechten heeft over je kind, moet er wel ouderlijk gezag aangevraagd worden. Anders kan de familie van de moeder dwars gaan liggen en die gaan voor. Daar is de notaris dus heel belangrijk voor.

19. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    Anyway, ouderlijk gezag regelen voor de vader is dus alleen het regelen van zijn rechten voor het kind.
    Dus als je uit elkaar gaat, dat hij ook aanspraak kan maken op de opvoeding etc.

Erkennen is het regelen van de plichten van de vader.
    Ga je uit elkaar.... dan moet hij wel zorgen voor alimentatie en de plichten voor het kind.

Deel Deze Pagina