Ik hoop hier wat gerustgesteld te gaan worden. Bij onze dochter moest ik na de bevalling vrijwel direct naar de ok, had niet de mogelijkheid om aan te leggen en kwam 3 uur later bij haar terug. Manlief moest na een uur of 2 naar huis en toen lag ik er alleen voor. De borstvoeding kwam pas heel laat op gang en ik had moeite met het hechten aan mijn dochter. Gelukkig is het uiteindelijk op gang gekomen m.b.v. een tepelhoedje en heb ik haar bijna een jaar mogen voeden totdat ze stopte omdat ik 8 weken zwanger was. Met dit scenario in mijn hoofd hik ik toch best tegen de keizersnede op die ik krijg. Ik wil zo graag de kleine weer borstvoeding geven (liefst langer als een jaar). Maar ben heel bang dat het weer zo moeizaam gaat. Aangezien ik bij mijn eerste hele vlakke tepels had, ben ik bang dat de kleine nu ook niet goed kan aanhappen. Ik weet ook niet hoe de keizersnede er precies ui gaat zien en hoe snel ik ons kindje op mijn borst heb, dit ga ik woensdag vragen). Wie stelt mij een beetje gerust en heeft misschien tips? Misschien maak ik me druk om niets, maar ja.. Ik wil sowieso dat de kleine bloot blijft totdat ik hem/haar op mijn borst heb. Als de kleine niet in de ok mag blijven gaat mijn man lekker knuffelen.
Geen ervaring met een keizersnede, wil je wel meegeven dat je al tijdens de zwangerschap kunt beginnen met Kolven zodat je een klein beetje melk op voorraad hebt die je mee kunt nemen in voedingsspuitjes.op borstvoeding.com staat hier een artikel over onder het kopje kolven-> kolven tijdens de zwangerschap.en hier loopt er een topic over. Ik heb hier nog geen ervaring mee maar ik ben het wel van plan te gaan doen zodat de kleine straks geen flesvoeding krijgt maar afgekolfde melk als ik niet meteen kan aanleggen. Ik hoop voor je dat in jou ziekenhuis straks een natuurlijke keizersnede kunt krijgen zodat je je kleintje snel bij je hebt!
Idd, misschien is het slim om nu al wat kleine spuitjes borstvoeding in te vriezen? Die spuitjes kun je bij de apotheek krijgen. Verder inderdaad ook duidelijk je wensen aangeven; baby zsm bloot bij jou op de borst, niet wassen, geen kv geven (maar als aanleggen nog niet lukt bijvoorbeeld wel zo'n spuitje), etc. Verder misschien fijn om alvast een lactatiekundige in te schakelen voor adviezen over de voorbereidingen en voor tips na de bevalling? Mocht je dan na de bevalling vragen hebben, dan heb je al het telefoonnummer klaar liggen van je lk en is de drempel minder hoog om te bellen voor bijvoorbeeld aanlegadviezen.
Ik durf dat kolven niet zo heel goed aan, aangezien ik heb begrepen dat het de bevalling op kan wekken. Aangezien de eerste er ook vrij snel was denk ik dat dat niet handig is en ik al vanaf 20 weken harde buiken heb. Gaat bij een 2e de borstvoeding eigenlijk sowieso makkelijker of hoeft dat niet?
Hoi! Ik ben op 9 september mama geworden van ons mannetje door middel van een geplande keizersnede en tot op de dag van vandaag krijgt meneertje mijn borstvoeding! Wij hebben inderdaad het eerste huid op huid contact met papa gedaan omdat ik nog in de OK was. Ik had duidelijke instructies gegeven dat ik NIET wilde dat meneertje een fles kreeg omdat ik borstvoeding wilde geven en dit was geen enkel probleem. Eenmaal op zaal werd ons mannetje direct bij mij gelegd. BV komt dan wel wat later op gang (ja ook niet bij iedereen natuurlijk maar de kans is er). BIj mij zo veel later dat we hem eerst hebben bijgevoed (met een slangetje langs een tepelhoedje zodat meneertje wel dacht dat hij het bij mama haalde). Hoe dan ook: wees duidelijk in wat je wilt en zorg dat je man/ vriend het weet dan komt alles echt wel goed!!!
Ik heb een spoedsectio gehad en geef nu nog volledige borstvoeding. Mijn dochter is 10 weken. Ik heb bijna niets gedaan wat je moet doen voor het starten van de borstvoeding en het is gelukkig toch goed gegaan. Omdat mijn dochter met 35 wkn is geboren, hebben ze haar meteen na de ok meegenomen naar de neonatologie. Ik heb alleen heel kort een blik op haar mogen werpen. Ik heb haar na 2 uurtjes even opgetild. Verder ben ik pas aan het einde van de avond ( keizersnee was 's ochtends) begonnen met kolven. Aanleggen deed ik de vlgd dag. En het is gelukkig toch goed gekomen. Dus als je graag wilt, zal het je vast ook wel lukken. Oh ja en omdat mijn dochter prematuur was en niet veel kracht had om te drinken uit de borst, kreeg ze ook flesjes.
Super fijn om jullie goede ervaringen te lezen! Ik ga er 1000% voor, maar het kostte de vorig keer zoveel strijd. Uiteindelijk is het toen ook gelukt, dus ik ga er maar vanuit dat het nu ook goed gaat. Heb de tepelhoedjes al wel voor de zekerheid in de tas zitten.
Goede hoop houden hoor als je graag wilt! T komt goed... En nu heb ik nog een keizersnede onder volledige narcose gehad (medisch verhaal) dus bij mij duurde het nog langer voordat ik bij mijn mannetje was maar nogmaals; das ook allemaal goed gekomen!
Het is ook gewoon door de slechte ervaring maar goed ik ben toen ook 3 uur weggeweest bij mijn dochter. Dus eerste zuigreflex gemist. Daarna zo ontzettend beroerd geweest waardoor ik ook niet veel energie had om aan te leggen. Ik hoop dat ik niet voor de datum beval, want gepland is toch wel het meest ideaal denk ik met borstvoeding.
Hier ook een wat moeilijkere opstart na KS. Ik denk dat het belangrijk is dat je weet dat het eventueel wat meer inzet nodig heeft dan na een gewone bevalling, maar dat hoeft niet! Het hangt van zoveel factoren af.. Het kan dat je productie wat lastig op gang komt. Hier duurde het een dag of 4. In de tussentijd veel kolven, veel aanleggen, veel huid op huid. Laat een LK meekijken zodat je zeker weet dat het drinken van baby iig goed gaat. En meer kan je dan ook niet doen. Uiteindelijk kwam het helemaal goed hier. Er is ook geen "standaard" begin, elk paar borsten is anders en, ook belangrijk, elk kind is anders! Ik heb trouwens ook platte tepels, het is mij nooit gelukt om zonder tepelhoedjes te voeden. Als dat het ergste is? Ik lees ook in de verslagen van de eerste week (van de kraamhulp), dat het drinken de eerste dagen niet denderend liep, en zodra het tepelhoedje dan toch maar weer tevoorschijn getoverd is...hopla, zooooveel beter drinken. Dus tja... Het komt goed hoor...succes!
Hier een snelle en makkelijke start can de bv na een geplande ks, en zie mijn onderschrift voor het resultaat Paar dingen hadden wij ook afgesproken: kind blijft bloot, lekker buidelen bij blote papa. Zsm bij mij, dat was in de "uitslaapkamer" en dus niet pas op zaal. Tegenwoordig (er verandert veel in 3 jaar!) kan je kindje vaak in de ok al bij je, dus vraag dat na. Ze heeft een etmaal bloot bij me gelegen geloof ik, dus het bezoek mocht alleen kijken Op dag 2 had ik stuwing en ze dronk als een natuurtalentje.
Oh ik vind jullie reacties echt geruststellend. Ik ga zeker kijken hoe snel het mogelijk is om de baby bij me te krijgen. Ik weet niet of ze een vrouwvriendelijke keizersnee uitvoeren in dit ziekenhuis. Ik heb al veel vragen op papier staan voor het gesprek met de gyn.
Dat is fijn. Maar bedoelde meer dat ik dus een slechte ervaring heb met wel lang wachten. Vandaar dat ik me er nu druk om maak.
Ik ben al een heel eind gerustgesteld. Het wordt als alles goed gaat met mij en de kleine een natuurlijke keizersnede en dan krijg ik de kleine direct bij me en gaat'ie ook niet meer weg. Dit geeft me alweer ontzettend veel rust. Het zal best wel weer even aanpoten zijn met de borstvoeding, maar dat hoort er ook gewoon bij!