Zal ik haar op dr buik laten slapen (2,5 week oud)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Femmetje, 15 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JennyS

JennyS VIP lid

14 dec 2007
    6.001
    0
    0
    Analist
    het blijkt dat het niet te maken heeft met stikken, maar dat baby's veel dieper in slaap komen op hun buik en dan vergeten te ademen

2. Loutje83

Loutje83 Actief lid

11 dec 2007
    456
    1
    18
    thuishulp
    Oldenzaal
    hmmz...en het gekke is dat veel kinderen die vroeger dus op de buik lagen te slapen evenveel percentage hadden als kinderen die op de rug lagen te slapen..(met wiegendood dan)
    kromme is ik ben van 1983 en moest toen op de rug en mijn zusje is van 1986 die moest op de buik..nou ze is nu 22 en er is niks aan de hand..ze hebben nu ontdekt dat wiegendood niet veroorzaakt wordt door de manier van slapen..het wordt namelijk veroorzaakt door een bepaald hormoon in de hersenen die een signaal aangeven dat je hart weer moet kloppen als je slaapt..laat ik het even uitleggen..als je slaapt gaat je hart langzamer kloppen...bij mensen(baby's dus want op latere leeftijd gebeurd dit dus niet) die dit hormoon dus niet hebben krijgen geen seintje dat je hart door moet kloppen..en daardoor ontstaat dus wiegendood..laat ik er wel even bij zeggen dat dit nog niet voor 100% is vast gesteld..maar het wordt denk ik niet zo maar gezegd en er zijn veel studies naar gedaan..p.s. ik heb dit van mijn huisarts want ik zat hier ook mee vanwege mijn zoontje

3. vlademira

vlademira Niet meer actief

Quinten heeft ook reflux en ligt ook liever op zijn buik wij hebben hem vanaf dat hij anderhalve week oud was op de buik laten slapen en dat gaat goed

4. Femmetje

Femmetje Bekend lid

24 mrt 2008
    815
    0
    0
    Hoi bedankt voor de reacties. Op dr zij wilt ze soms wel en soms niet. Maar blijf het s nachts toch maar op dr zij proberen. Nutriton toevoegen is geen optie, dat werkt enorm laxerend bij haar, hierdoor heeft ze zoveel ontlasting en zo dun dat ze nu nog steeds onder haar geboortegewicht zit omdat haar voedingsstoffen niet binnen blijven hierdoor. Vandaar dat de dokter meteen zantac heeft voorgeschreven en ik met de nutriton moest stoppen. Morgen komen ze weer wegen en moet ze dus aangekomen zijn ze mag niet nog meer afvallen. Maar toch bedankt voor de reacties, we zullen wel even zien of de zantac goed aanslaat misschien als t dan wat beter gaat met dr ze ook weer wel beter wil slapen.

5. Anna1978

Anna1978 Actief lid

7 okt 2007
    419
    0
    0
    Den Haag
    Het nare met reflux en de reden dat ze prettiger op de buik liggen is juist omdat ze op de rug stikken in de voeding die terugloopt. Wij hebben ook e earosleep en het prettigste van dit ding vinden wij eigenlik nog dat de voeding erin loopt....

6. KaChris

KaChris Niet meer actief

Heb hetzelfde hier met onze jongste Simon, het slapen op de rug gaat heel moeizaam en nu hebben we een aerosleepmatrasje in de wieg en hij slaapt vanaf 2 1/2e week op de buik (is nu 3 weken) en het gaat heel erg goed..hij tilt zelf zijn koppie al op en draait uit zichzelf...om afplatten te voorkomen, draai ik zelf zijn koppie weer de goede kant op, als ik het zie en het gaat heel erg goed...ik ben zoveel rustiger nu hij zo lekker slaapt...volgens mij kan het zo geen kwaad toch?

7. Niet meer actief

Als hij zelf zijn hoofdje om kan draaien niet hoor!

Romano kon met 6 weken ook zelf zijn hoofd van de ene naar de ander kant draaien, vond het ook eng, maar toen ik het een paar keer had gezien hoe hij dat deed kreeg ik ook wat meer rust..en je gaat zoiezo wat vaker kijken, kan geen kwaad, romano kreeg veel meer rust toen hij zo sliep das het belangrijke verder gewoon heel goed in de gaten houden

8. Femmetje

Femmetje Bekend lid

24 mrt 2008
    815
    0
    0
    wie kan mij wat meer over de aerosleep vertellen? Nu lees ik veel over die aerosleep maar wat is het dan precies, wat kost het, waar haal je het? Een soort matras is het toch? En hoe veilig is het? En ik lees iets over een matrasdek ervoor en aparte hoeslakentjes enzo, moet je dat alles dan aanschaffen?

9. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hoi Femmetje,

Hier ook een aerosleep.
    Dit is een dun 'matrasje' dat je over het gewone matras doet.
    Het heeft een honingraatstructuur. Als je kindje met zijn mond en neus op dit matras komt kan hij/zij gewoon door ademen, dus stikt niet doordat het geen lucht kan krijgen.
    Tevens werkt het absorberend, dus als je kindje spuugt, kwijlt etc, dat wordt in dit matrasje opgenomen, het komt dus niet in je gewone matras.
    Je kan de aerosleep wassen en te drogen hangen, is snel droog.

Wij hebben niet de speciale matrashoesjes erbij gekocht, maar de jersey 100% katoenen (dunne stof) hoesjes.. Hebben dit uitgeprobeerd en hierdoor vermindert de werking niet..
    Je kunt t kopen bij bebayspeciaalzaken als prenatal/ babydump.

Google anders even op 'aerosleep'.

Succes!

10. SeRa24

SeRa24 Actief lid

10 okt 2008
    248
    0
    0
    Die twee van mij hebben allebij ook vanaf dag 1 op hu buik geslapen, en dat doen ze nu nog steeds
    Kan ik ook niet helpen, ik slaap zelf ook graag op mijn buik, dus zit in de genen
    wel hadden ze beide een speen die houd wel de neus en ademhaling vrij

11. Yuntje

Yuntje Bekend lid

16 mrt 2007
    629
    0
    0
    Verpleegkundige
    Haarlem
    ik zou het je ook afraden....
    onze zoon heeft een buikslaap advies ivm een open gehemlte... wij kregen hem niet eerder mee naar huis na zijn geboorte dan dat wij thuis een bewakingsmonitor hadden om hem te bewaken tijdens het slapen op zijn buik....

Dat doen de artsen niet voor niets lijkt mij!

12. Marieketjes

Marieketjes Actief lid

11 dec 2007
    128
    1
    0
    Ik zou het zeker niet doen, ook niet met een aerosleep matras. Daarover wordt trouwens het volgende geschreven op www.wiegendood.nl (sowieso wel een interessante site als je hier meer over wilt weten):

Beoordeling: In de huidige productinformatie wordt geen rechtstreekse relatie gelegd met wiegendoodrisico, maar in winkels gebeurt dat wel. Dat roept bij professionals en consumenten vragen op over de veiligheid. De fabrikant heeft de luchtdoorlaatbaarheid getest met volwassen proefpersonen en vond aanwijzingen dat rebreathing (herinademen van uitgeademde lucht) zich bij gebruik van een AeroSleep minder voordoet. De vraag echter of het product ook van invloed is op de mate van rebreathing bij baby's is daarmee niet beantwoord. Het ademvolume van een baby komt nu eenmaal niet overeen met dat van een volwassene. Bovendien wordt de relatie tussen rebreathing en wiegendood wel vermoed, maar is niet duidelijk hoe zij verloopt. Conclusie: op basis van het huidig wetenschappelijk onderzoek is niet vast te stellen of de Aerosleep een effect heeft op het risico op wiegendood.

Advies: Leg ook op dit product een baby nooit op de buik te slapen.

Ik wil nog even toevoegen dat in de jaren 80 inderdaad de baby's veel op hun buik te slapen werden gelegd.
    In 1985 overleden er in Nederland 289 baby's door wiegendood. 60% van deze kinderen werden op de buik te slapen gelegd en 28% van deze kinderen op de zij (nadat ze 2 weken oud waren).
    Vorig jaar zijn in Nederland 12 baby's overleden door wiegendood....

Deel Deze Pagina