hoi hoi, mijn huisarts wil Lactulose gaan proberen bij mijn 8 weken oude zoontje. ontlasting is sinds de flesvoeding nooit heel makkelijk gegaan, ondanks de Omneo ook niet. NU dikken we zijn voeding in met jbp vanwege verborgen reflux (maar 1 a 2 schepjes) en nu is zijn ontlasting brijeriger/klei-achtig. Hij perst erop, maar er komt maar heel weinig of niets uit. We helpen hem (hoe slecht ook misschein) met een thermometer, en dan lukt het wel...Zo heeft hij dus toch wel 4x per dag een "poepbroek". Zijn ontlasting is dus niet keihard en het lukt gewoon met een beetje hulp....... nu twijfel ik dus of we die Lactulose wel moeten gaan geven...? ter info: mijn zoontje is over het algemeen heel erg onrustig, drinkt de flessen onrustig (soms wel,soms niet), slaapt onrustig ondanks dat hij is ingebakerd en is niet lang tevreden, is het snel zat. Ook als hij eerder wakker wordt, is hij niet tevreden....hij zit absoluut niet lekker in zijn vel. We horen hem vaak terugslikken....hij heet ook schrale wangen en het CB heeft ons vandaag geadviseerd naar een kinderarts te gaan.... daar kunnen we 29-10 terrecht...maar ja, zal ik die Lactulose nu gaan proberen...??
Ik kreeg het ook geadviseerd maar las hier op het forum toen der tijd verhalen over kindjes die gewend waren aan lactulose en waarbij moest worden afgebouwd... Dus ik heb het maar een paar keer geprobeerd, alleen als er meer dan drie dagen tussen zijn poepluiers zaten. Ik zou denken dat wennen aan lactulose net zo "ongewenst" is als wennen aan "poepen met hulp"... Bovendien kunnen ze van lactulose krampjes krijgen. Wat je eerst nog zou kunnen proberen (misschien heb je dat allang geprobeerd...) is in iedere fles 10 cc extra water doen. Dan zit er wat meer vocht in zijn voeding en het zou kunnen dat zijn poep dan weer wat zachter wordt. Hier hielp het. Sowieso werd het toen Mischa wat ouder werd vanzelf normaal, nu hij potjes eet poept hij opeens wel 3x per dag. Hoe lang gebruik je trouwens de omneo? Want kindjes moeten sowieso twee weken wennen aan een nieuwe voeding en je kindje is nog erg jong... Misschien kun je het nog even aankijken wat de lactulose betreft?
Zou je anders niet eerst eens langs de osteopaat gaan hiervoor en dan eens zien of dat voldoende is om het op gang te helpen? Kun je daarna altijd nog starten met de lactulose.
we gaan vrijdag voor de 2e keer naar een osteopaat! ik heb er geen goed gevoel bij, dus ik geef het nog even niet. vanochtend had hij trouwens zelf gepoept....wel brijerig maar in principe dun (dus geen drolletje zeg maar)....
hier ook lactulose gehad en hielp goed we zijn met de 8maanden zelf af gaan bouwen en het gaat nu goed zonder lactulose en zonder liga te geven
Met mijn dochtertje hebben we ongeveer hetzelfde, ook zij kon moeilijk poepen en heeft reflux. Eerst zijn we overgestapt op de omneo en van de huisarts kregen we toen lactulose, daar ging ze in eerste instantie beter van poepen. Na 2 weken bleek dat ze reflux heeft waarvoor ze vorige week 3 nachtjes opgenomen is geweest in het ziekenhuis. Daar zijn ze meteen gestopt met de lactulose. De kinderarts zei dat je ze beter een theelepeltje sinaasappelsap kunt geven dan dat spul. Ze schijnen er erge buikpijn van.Succes!
Ik kan mij er idd wel in vinden dat ze er buikpijn van kunnen krijgen! Want ik krijg dat zelf namelijk ook van iets wat laxerend werkt! Maar Marin krijgt lactulose vanaf dat ze 6 weekjes was. In het ziekenhuis gaven ze dat haar en ik ben er ook mee doorgegaan. Want anders is het TE zielig, als ik daar aan denk word ik alweer beroerd! Ze scheurde gewoon uit @ En kon alleen maar als ik de pamper onderweg deed en dan moest ik haar helpen! Vreselijk.... Met lactulose is het beter, maar ik kan mij er nog nooit bij nee rleggen dat ze lactulose krijgt! Het kan nooit goed zijn! Maar ze krijgt de enfamil AR voeding en daardoor is het gekomen! Maar andere voeding kan ze niet hebben omdat ze niet over jbpm kan! en het moet ingedikt ivm verborgen reflux.. Pff moeilijk allemaal hoor!
Jeetje Horselover, dan heb je gewoon geen keus he... Wat naar zeg! Ik denk dat als het zo hard nodig is als bij jouw dochtertje, je er alleen maar baat bij hebt. En dan bouw je later vanzelf wel af. Over het algemeen wordt het poepen volgens mij vanzelf beter naarmate kindjes ouder worden, dus ik zou mij niet teveel zorgen maken voor de gevolgen van de lactulose. In het geval van de topic-startster vind ik het persoonlijk niet klinken of het echt noodzaak is, dus zou ik eerst andere dingen proberen en afwachten wat de kinderarts zegt, zeker omdat ze zelf ook twijfelt. Maar wat zij omschrijft klinkt als een heel ander verhaal dan jouw kindje.
en daarom gebruik ik Gelilact als indikmiddel, van alle problemen verlost (oke das niet waar want die reflux grrrr en die nachten grrrrr..) Maar Petra, je kunt ook olijfolie geven, schijnt ook te helpen. Thermometer is niet goed. En Lactulose werkt op de ontlasting en niet op de darmen dus in feite is er geen sprake van gewenning.. (zegt men..)
@mamavanmischa: ja ik hoop dat het straks weer snel beter gaat! Het komt echt door de voeding, want met nutrilon poepte ze elke dag echt keurig! @lintje: ja verstandig dat je daarvoor hebt gekozen! Maar ik durf gewoon niet over te stappen! Zo bang voor nog meer problemen! Moeilijk he!
Hier slechte ervaring met lactulose. Ons knulletje werd ook lactulose voorgeschreven door de kinderarts (slecht poepen doordat hij extra ijzer kreeg). Vreselijk de krampen kreeg hij er van. Hij was schoksgewijs aan het overstrekken met keihard krijsen en het kwam echt door de lactulose. We zijn uiteraard terug naar het ziekenhuis gegaan. De oudere, dienstdoende kinderarts raadde olie aan, zoals Lintje ook al aangaf. Maakte niet uit of het zonnebloemolie, olijfolie of andere eetbare olie was. Wij hebben olijfolie gebruikt, was echt een uitkomst! 1 of 2 theelepeltjes door een of twee flessen per dag. Niet te veel geven, dan poepen ze pure olie en krijgen ze diarhee en dat is ook niet fijn. En liever ook niet door iedere fles, want de melk gaat anders smaken. En niet de boertjes ruiken, haha. De kinderarts legde uit dat jongere artsen liever een medicijn voorschrijven en de oudere vaker voor grootmoeders manieren kiezen. Het ligt aan je kindje hoe het met lactulose gaat, maar er zijn dus alternatieven.
horselover.. ja, moeilijk. Tis wat he. *knuffel* Als aankomende nacht weer hel is ga ik morgen ook eens een lepeltje olie proberen. Fijn dit forum met alle ervaringen.
Thijs heeft erg veel moeite met poepen. Hij poept 1x per 3 dagen en het lijken wel stenen. Hij heeft al een paar keer een klysma gehad, dat is echt zielig. Ben toen lactulose gaan geven en sindsdien elke dag ontlasting. Hij heeft er geen krampen van gehad. Ik heb geprobeerd te stoppen, maar hij heeft het echt nodig. Ik geef het liever niet, ben bang dat hij luie darmpjes krijgt. Ik heb het helemaal uitgezocht en dit blijkt niet zo te zijn. Dus mijn advies als je kindje erg last heeft van poepen en je hebt alles al geprobeerd, dan pas met lactulose beginnen.
Hier bij beide kinderen een dag of drie lactulose gegeven met een week of acht. Het hielp hier enorm om de boel op gang te krijgen na overstap flesvoeding. Daarna niet meer nodig gehad. Even ter info: Geef je nog steeds teveel voeding? Of hou je je nu aan het maximum? Want dat kan natuurlijk ook verstopping geven. Overigens kan lactulose niet zo heel veel kwaad bij incidenteel gebruik. Het zorgt er alleen maar voor dat er minder vocht onttrokken wordt uit de ontlasting waardoor een eventuele verstopping verholpen kan worden.
ik geef absoluut niet teveel voeding, hij krijgt nog steeds 6 flessen van nu 135 water+4,5 schepje (precies de hoeveelheid die hij mag, 5,5x150ml). Hij weegt nl al 5,5 kilo maar ja, 5 flessen lukt hem nog niet. Hij drinkt ze ook lang niet allemaal op, ik dwing hem dus niet. en geloof me...zijn problemen zijn echt niet van teveel voeding...was het maar zo makkelijk, dan had ik nu al ene paar weken een rustig ventje!
Het was een vraag om je het juiste advies te kunnen geven. Ik weet nog dat hij als pasgeboren baby flessen van 165cc moest wegkrijgen ook al begon hij te spartelen na 100cc. Vandaar dat ik het even vroeg want sommige info is gewoon belangrijk voor een helder advies. Ik zie geen probleem in een paar keer lactulose. hier werkte het enorm en heb het maar drie dagen per kind hoeven te gebruiken. Kinderen zijnn gewoon niet erg gebouwd op het wegkrijgen van zware flesvoeding en hebben soms een handje hulp nodig. Als de huisarts op de hoogt is zie ik daar totaal geen probleem in.