Zal zij ooit praten, is dit “normaal”?!

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Pasensi Oema, May 4, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pasensi Oema

Aug 1, 2016
    45
    11
    8
    NULL
    NULL
    Hallo dames

Ik zit even met iets. Ik draag al een geruime tijd zorg voor het kindje van mijn schoonzus. Zij is vanaf haar 5e maand ongeveer al bij ons maar het onlangs pas officieel. Zij is bijna drie jaar, zelf heb ik een zoon van twee jaar (en 7 maanden). Mijn nichtje praat nog niet, zij maakt wel geluiden, brabbelt ook af en toe maar niks verstaanbaars. Opdrachten uitvoeren doet zij ook niet altijd juist. Ik kan haar bijvoorbeeld niet vragen om haar schoenen te pakken of haar jas. Soms begrijpt ze het wel wanneer ik vraag om iets op te pakken, maar dit alleen als er niks anders in de omgeving is. Dan pakt zij gewoon het dichtstbijzijnde object zeg maar.

Zal zij ooit nog praten, zal zij naar de reguliere school kunnen, zal zij zich beter begrepen voelen, zal zij minder driftbuien krijgen hierdoor. Wat kan ik voor dit prachtig, lief kindje doen??! Zo veel vragen door mijn hoofd en we weten niet zo goed waar te beginnen. Sinds wij voogd hebben over haar heb ik wat hulp ingeschakeld natuurlijk (orthopedagoog, logopedie, plusopvang), maar met alle Corona-maatregelen is het wat lastiger. En vroeg me gewoon af of iemand hier er ervaring mee heeft.

2. Zulema

Zulema Fanatiek lid

Aug 8, 2019
    1,670
    1,136
    113
    Female
    Wat ontzettend lastig maar wat goed dat er al het een en ander in gang is gezet.
    Is haar gehoor al eens getest?
    Verder denk ik dat het een kwestie van afwachten is, hopelijk is logopedie en Psz genoeg om haar taalontwikkeling voldoende te stimuleren.
    Hebben jullie ook al een verwijzing voor een audiologisch centrum?

3. Pasensi Oema

Aug 1, 2016
    45
    11
    8
    NULL
    NULL
    Zij is alleen getest bij het consultatiebureau, er werd best moeilijk gedaan toen ik een doorverwijzing vroeg. Omdat het consultatiebureau aangaf dat haar gehoor goed is. Heb dit ook besproken op haar vorige crèche, hier is zij nu uitgeschreven, zij gaven aan dat ze niet denken dat zij slecht hoort. En thuis merk ik ook niet echt dat zij gehoor problemen heeft (zij hoort het bij wijze van spreken als eerste wanneer ik bezig ben met een zak chips of een snoep verpakking etc.

Ik las online dat er ook inloopuren zijn, had voor de zekerheid gebeld maar het is mij afgeraden om langs te gaan omdat het niet levensbedreigend is.

Zulema likes this.
  4. PenF

PenF VIP lid

Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
    Heeft zij in haar vroegere jeugd trauma’s meegemaakt? Dit kan er voor zorgen dat er een blokkade optreed waardoor een kind niet wil/durft te praten.
    Doet een kindje van een nicht ook die in een pleeggezin is opgenomen. Ook 3 nu. Met hulp en in ongedwongen setting komen nu de eerste woordjes eruit. Maar ze snapt alles haarfijn. Er is geen letsel maar geestelijk een blokkade.

Paardenbloem likes this.
  5. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

May 12, 2017
    7,933
    12,187
    113
    Is er mss iets gebeurd tijdens de zwangerschap wat dit zou kunnen verklaren? Bijv drugs of drank gebruik? Of een hechtingsprobleem na de geboorte?

Aan de andere kant, ik heb jaren niet gepraat en deed alleen maar stout zei mijn moeder. Ze wilde me net bij de huisarts achterlaten tot ze hoorde dat ik gezellig hele verhalen achter de deur van mijn slaapkamer zat te vertellen. S2 precies het zelfde, zei geen fatsoenlijk woord tot groep 1.

Wel super mooi dat jullie er zo zijn voor dit kindje zeg, respect.

Paardenbloem likes this.
  6. Pasensi Oema

Aug 1, 2016
    45
    11
    8
    NULL
    NULL
    Zij heeft godzijdank geen trauma’s meegemaakt. Mijn schoonzus woonde met haar begeleid, er was dus de eerste 5 maanden voldoende controle. Tijdens de zwangerschap heeft moeder voor zover wij weten niet gerookt of gedronken. En na de 5 maanden bleef zij bij ons. Hier is ook niks bijzonders gebeurt los van de geboorte van mijn zoon.

Wel heel fijn dat het kindje zich nu veiliger voelt en meer durft te zeggen.

7. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

Jul 9, 2016
    1,772
    817
    113
    Ik heb een broer die de eerste drie jaar ook nooit een woord zei. Hij zei niks, brabbelde niet eens. Uiteindelijk is het toch gelukt om hem aan het praten te krijgen. Ik moet er wel bijleggen dat mijn broer zijn iq onder de 100 is. Dus wellicht dat het daaraan ligt. Dat ze wel wilt, maar het niet kan. Kan natuurlijk vanalles spelen. Mijn broer heeft idd speciaal onderwijs gevolgd. Een gewone school ging te snel, was te moeilijk.

8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Ik heb ervaring met niet pratende kinderen, mijn kinderen hebben autisme. Maar, het zou ook met gehoor te maken kunnen hebben, dat ze sommige dingen wel goed hoort, betekent niet meteen dat ze alle toonhoogtes goed hoort namelijk. Bij een audiologisch centrum kunnen ze ook naar ontwikkeling kijken trouwens, ik zou toch proberen daar een verwijs voor te krijgen (via huisarts of consultatiearts). Integrale vroeghulp is ook nog een optie, daar hebben wij met onze zoon goede ervaringen mee, bij ons kwam de consultatiearts daarmee, maar je hebt er geen verwijs voor nodig: https://integralevroeghulp.nl/cms/view/57208984/werkwijze-van-ivh

Zulema and Maslov like this.
  9. Pasensi Oema

Aug 1, 2016
    45
    11
    8
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jouw reactie!

Mocht S2 gewoon beginnen op een reguliere school, ondanks zij niet veel spreek? Ik zal wat beter opletten wanneer zij alleen speelt of er dan woordjes uitkomen. Meestal ga ik dan koken, of andere dingen in het huis doen en laat hen dan spelen. Me zoontje zijn stem hoor ik dan wel, zo luid dat hij praat tijdens het spelen! Ik heb ook geprobeerd om haar en me zoontje in aparte kamers te laten spelen, maar dat vind zij totaal niet leuk. Zij huilt tot ze hem vind. Maar ik ga echt even beter opletten of zij niet “stiekem” praat, of wanneer zij alleen is ofzo. Thank voor de tip!

10. Zulema

Zulema Fanatiek lid

Aug 8, 2019
    1,670
    1,136
    113
    Female
    Jammer dat het cb moeilijk doet, een audiologisch centrum kan behalve het gehoor ook andere dingen testen. Werken vaak in een fijne lijn samen met de logopedie.
    Een verwijzing voor een audiologisch centrum kan je idd ook via de huisarts krijgen.

11. Pasensi Oema

Aug 1, 2016
    45
    11
    8
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jou reactie. Zelf dacht ik ook in de richting van autisme inderdaad. Maar wie ben ik om dat te plakken aan haar. Heb wel mijn gedachte uitgesproken naar de hulpverleners trouwens.
    Ohw fijn, ga dit even bekijken wanneer ik van het werk ben.

Praten jouw kinderen helemaal niet, of maken ze wel geluidjes, hoe is hun taalontwikkeling gegaan? Als je daar over wilt praten tenminste, in een pb kan je ook mocht je dat fijner vinden.

12. Marsepein

Marsepein Fanatiek lid

May 31, 2019
    1,412
    1,253
    113
    Female
    Een goede vriendin van mij heeft een zoontje die 5 jaar is en nog niet praat. Bij hem is autisme vastgesteld. Er waren ook wel andere signalen hoor zoals het niet aankijken als je tegen hem praat en hoofd wegdraaien, steeds dezelfde spelletjes willen herhalen voor uren lang.

Lief dat Je dit kindje opvangt, wens je heel veel sterkte en hopelijk is er niets aan de hand en valt het allemaal reuze mee.

13. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

Sep 10, 2015
    1,800
    1,618
    113
    Om te beginnen zou ik een verwijzing vragen naar het audiologisch centrum. Zoals jij het beschrijft is haar taalproductie en vermoedelijk ook taalbegrip niet in lijn met haar leeftijd. Bij het audiologisch centrum doen ze meer dan alleen haar gehoor testen. Dit zou ik ook zo snel mogelijk gaan regelen want de wachtlijsten zijn echt dramatisch.

Mijn dochter heeft ook ernstige taalontwikkelingsproblemen dus ik kan je wel een beetje vertellen hoe het traject bij ons ging. Bij het audiologisch centrum werd eerst haar gehoor getest, en dat is meer dan dat ze bij het consultatiebureau testen. Toen haar gehoor goed bleek is er een uitgebreid onderzoek ingesteld waarbij ze allerlei testjes moest doen op taal gebied. Daar is toen een vermoedelijke, op deze jonge leeftijd kunnen ze het nooit definitief stellen, TOS (Taal Ontwikkelings Stoornis) uitgekomen.

Dat zorgde weer naar een doorverwijzing naar de vroegbehandeling. Ze ging daar drie dagen in de week naar toe. En daar worden de kinderen ondergedompeld in taal. Stuk of 6 tot 8 kinderen op de groep met twee leidsters en logopedie. Als je eenmaal bij de vroegbehandeling bent uitgekomen wordt je verder begeleid in wat je kind nodig heeft. Het kan zijn de achterstand helemaal wordt ingehaald of genoeg voor regulier onderwijs met wat extra begeleiding. Of zo als bij mijn dochter een doorstroom naar speciaal onderwijs.

14. Pasensi Oema

Aug 1, 2016
    45
    11
    8
    NULL
    NULL
    ja ik vind het ook behoorlijk lastig. Logopedie krijgen we alleen maar whatsappjes van, met daarin opdrachten voor haar om te doen. Maar zij heeft er de concentratie niet voor. Of ik doe het gewoon verkeerd. Ook videobelt ze wel eens, maar mijn nichtje heeft geen zin om naar het scherm te blijven kijken en gaat dan onrustig doen, weg (willen) lopen etc. Dus met onze logopedie ben ik ook niet echt blij.

Zulema likes this.
  15. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,541
    3,057
    113
    Ik zou kijken of je bij het wijkteam terecht kan.
    Die hadden hier gezorgd dat zoon naar een medisch kdv kon voor observatie.
    Hij praatte ook weinig, slecht verstaanbaar.
    Hadden toen al wel logopedie.
    Bij hem is ook autisme vastgesteld.

Overigens praat hij nu (6) prima.
    Nog wel een achterstand maar je kan hem goed volgen :)
    Hij zit op sbo onderwijs.

Pasensi Oema likes this.
  16. Maslov

Maslov Fanatiek lid

Apr 11, 2019
    1,225
    3,466
    113
    Wat @MamavanLieverd zegt, je kunt het beste naar de Integrale Vroeghulp gaan. Wij hebben daar ook goede ervaring mee.

Onze zoon praatte kort (enkele losse woorden) rond 1,5 jaar en verloor toen alle taal weer. Ook merkte ik andere dingen aan hem, zoals een vertraagde reactie, niet-uitvoeren van opdrachten zoals jij dat ook beschrijft, gebrekkig oogcontact maken, houterige bewegingen.

Er kwam een casemanager van Integrale Vroeghulp en hij werd ook gezien door de orthopedagoog en de ontwikkelingspsycholoog. Het was hen al snel duidelijk dat er meer onderzoek gedaan moest worden, zowel gedragsmatig als medisch.

We kregen voor hem een plaats op een orthopedagogisch kinderdagcentrum, waar hij in kleine groepjes van maximaal 6 kinderen zat. Er werd heel goed 'onderwijs' gegeven dat bij hem aansloot. Tevens kreeg hij daar allerlei therapieën.

Toen werd ook het medisch traject gestart. Vanuit de Koala-poli in het Radboud werd er een genetisch onderzoek gedaan, maar ook werd hij lichamelijk helemaal doorgelicht. EEG, CT-scan, echo's van alle organen, gehoortest, zichttest (via Visio) enz. enz. Er kwam toen een chromosoomafwijking aan het licht. Via Kinderpsychiatrie Karakter kreeg hij de diagnose ASS en verstandelijke beperking.

Toen de onderzoeken erop zaten, hebben we in kaart gebracht wat onze zoon allemaal nodig had aan voorzieningen. Dit hebben we samen met de casemanager aangevraagd bij de gemeente. Van een aangepast vervoersmiddel tot pedagogische begeleiding aan huis.

Ik zeg niet dat jouw nichtje hetzelfde beeld laat zien of een soortgelijke diagnose zou krijgen, maar ik wil je wel een voorbeeld geven van hoe zo'n traject eruit kan zien. Ik vond de samenwerking met Integrale Vroeghulp heel erg fijn. Ze nemen de tijd en hebben ontzettend veel expertise in huis. Ik had het in mijn eentje nooit voor elkaar gekregen om zo'n groot en compleet onderzoek te laten doen.

Ik vond de samenwerking met Integrale Vroeghulp ook een stuk prettiger dan met het consultatiebureau, waar hij constant vergeleken werd met andere kinderen van zijn leeftijd. Ik vond dat constant vergelijken erg vermoeiend, want ik wist ook wel dat hij anders was. Die focus daarop was pijnlijk. Om die reden gaan we nu helemaal niet meer naar het consultatiebureau.

17. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Ik kan er wel wat over zeggen hoor, maar als je behoefte hebt aan pb contact, dan mag dat ook altijd.
    Mijn zoon is 11 en praat helemaal niet. Hij heeft wel woordjes gezegd toen hij 1 was en zijn taalbegrip lijkt wel best goed. Zijn niveau is moeilijk in te schatten, doordat zijn autisme hem zo extreem belemmert.
    Mijn dochter is 4 en heeft dus ook autisme, zij zegt wel wat woordjes (en telt tot 10 enzo), maar niet echt ter communicatie, maar we hebben wel hoop dat ze wel gaat praten, ook gezien hoeveel ze brabbelt en dat er sowieso veel meer wederkerigheid is bij haar.

Ik moet zeggen dat bij mijn dochter op die leeftijd logopedie ook weinig resultaat had qua taal, de logopediste probeerde vooral interactie met haar te krijgen, wat ook goed is natuurlijk, maar dat gaat niet via videobellen natuurlijk. Mijn dochter heeft ook erg weinig opdrachtvaardigheid en is heel eisvermijdend, dus met haar thuis werken, is ook lastig. Het enige wat werkt, is speelse interactie en dat is ook nog niet heel makkelijk, doordat ze wel vanalles leuk vindt, maar als het niet gaat zoals zij in haar hoofd heeft, dan gaan de hakken in het zand.
    Wat de logopediste met mijn dochter bijvoorbeeld deed, was allerlei voorwerpen in een bak doe en dan telkens het woord “in” herhalen, of “uit” of “blok” of “bal” (laatste 2 natuurlijk bij spelen met die voorwerpen). En thuis hoorden we dan toch ook soms die woordjes.

18. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Je zou indien dingen weer op gang komen een verwijzing naar een audiologisch centrum kunnen vragen.

Onze zoon heeft een TOS komt veel vaker voor als men denkt en is hoe vroeger ontdekt hoe beter te behandelen.

Het houd in dat de taalverweeking niet gaat zoals normaal. Een regel is wel dat ze iq technische 'normaal' moeten scoren.

Onze zoon scoort zelfs tegen hoog begaafd aan maar daar tegen over is zijn gesproken taal heel slecht, vooral de mond moteriek.

Zijn taal begrip is gelukkig helemaal goed. ' bij sommige kindjes is het ook taalbegrip waar op ze hulp nodig hebben'

Hij gaat nu naar een cluster 2 school die vooral op taal gericht is, 2 keer per week logopedie voor hem prompt therapie en de logopediste komt ook in de klas voor groeps les..

19. Pasensi Oema

Aug 1, 2016
    45
    11
    8
    NULL
    NULL

Ja klopt, wachtlijst zal ongeveer 20 weken duren voordat wij iets horen voor hen. Omdat ik geen verwijsbriefje kreeg kunnen ze mijn aanvraag ook niet in behandeling nemen. Dit moet ik samen met mijn aanmeldingsformulier opsturen. Ik ga hier vandaag weer voor bellen.

Sprak jouw kind ook helemaal niet, ongeveer hetzelfde als wat ik voorheen heb verteld? Wel fijn dat jullie weten hoe het best om te gaan met haar. Ik hoop zo dat wij dit ook snel kunnen. Lijkt me voor haar ook totaal niet fijn. Zij krijgt ook echt driftbuien, zo zielig om te zien.

20. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

Feb 17, 2017
    2,040
    2,726
    113
    Female
    Ik vind het prachtig dat jullie voor haar zorgen! Heel mooi!
    Je schrijft dat ze geen trauma heeft mee gemaakt maar ze is wel uit huis geplaatst naar jullie. Dat is ook traumatisch. Vaak zie je een psychologische oorzaak van het niet praten: mutisme. Zou daar sprake van kunnen zijn?

Share This Page