Hoi meiden, Vanmorgen is mijn zoontje bij een vriendin van me door haar hondje gebeten. Het was in een oogwenk gebeurd en kon niet meer ingrijpen. Hondje is al oud en slechtziend en m'n zoontje aaide hem heel snel. Hondje schrok daarvan en zette flink z'n tanden in het handje van m'n zoontje. De huid van z'n handje is wel beschadigd, maar niet tot bloedens toe gelukkig. Maar hoe zit dat nu? Moet ik hier nog wat mee. Zoontje is bijna 2,5 jaar en heeft alle inentingen gehad. Is hij hier tegen beschermd?
Ik zou even contact opnemen met je huisarts. Is deze dicht, even het noodnummer van je huisarts bellen. Rond deze tijd hebben veel huisartsen ook telefonisch spreekuur, bij jou ook misschien? Sterkte voor je zoontje.
Ik denk dat hij wel beschermd is tegen tetanus door de DKTP, maar ik zou bij een beet voor de zekerheid toch altijd even contact opnemen met je huisarts.
Tetanus maakt alleen kans bij hele diepe wonden die niet bloeden, zodat er geen zuurstof in de wond kan komen. Als je zoontje geen diepe wond heeft dan zou ik me geen zorgen maken. Goed schoonmaken is voldoende.
Geen paniek of noodnummer bellen! Je zoontje is beschermt tegen tetanus. Goed schoonhouden. Mocht het rond de wond roder en warm worden kun je kontakt opnemen met je huisarts ivm mogelijke ontstekingen.
Ik werk bij een huisarts en bij een hondenbeet in de hand altijd langskomen! Tetanus is niet nodig als hij zijn vaccinaties heeft gehad.
Dankjulliewel. Ik heb even voor de zekerheid de doktersassistente gebeld en die zegt idd dat een tetanusprik niet nodig is, maar dat ik de huid wel in de gaten moet houden ivm eventuele ontsteking. Ik denk dat het wel los zal lopen.