Borstvoeding niet beter voor moeder-kindband | nu.nl/wetenschap | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
toch vond ik het geven van borstvoeding erg mooi, een unieke ervaring en misschien dat het het kind niet uitmaakt of het nu uit een borst of fles drinkt maar voor mijn als moeder vond ik het wel intiemer en kreeg er een goed gevoel van. toen ik daarna naar de fles overstapte miste ik dit bijz. gevoel wel
Wat vaag dat ze het ook hebben over 'tegenstanders van borstvoeding'. Zijn die er ook dan? Okey, dat er genoeg mensen zijn die zelf liever geen borstvoeding geven of vinden dat kunstvoeding een volwaardige vervanging is van borstvoeding lijkt me logisch. Maar tégenstanders van borstvoeding? Waarom zou je tegen zijn??
Denk dat sommige niet zozeer tegenstander tegen bv zelf zijn, maar meer tegen het gevoel wat je van sommige mensen krijgt als geen bv geeft.
Ik vond het inderdaad ook intiemer dan de fles, maar geloof dat het voor mijn dochter weinig uitmaakte....die had gewoon honger
Mee eens. (Hoewel hij wel een tijdje voorkeur heeft gehad voor borst boven de fles. Maar nu maakt het hem geloof ik niet veel meer uit.)
Ik kon pas echt beginnen aan het opbouwen van een band met mijn zoon, toen ik met de borstvoeding gestopt was. Voor die tijd was ik één bonk gefrustreerde zenuwen en hormonen, juist dóór die borstvoeding. Voor mij was het niet goed.
Ik vond het geven van borstvoeding ook heel intiem, intiemer dan het geven van de fles. Maar ik geloof inderdaad echt niet dat ik een betere band met mijn kind had opgebouwd als ik langer de borst had gegeven, absoluut niet.
Ik vind beide leuk. Zowel borst als de fles. Ik vind het heerlijk om te zien hoe een kleintje op een gegeven moment zelfstandig wordt. Ik vind het namelijk helemaal niet goed ( ik persoonlijk, vanuit overtuiging) om te lang aan de moederborst te blijven. Na 6 maanden vind ik het erg gezond om zelfstandig te worden. En dan vind ik een fles ook een heel intiem moment van ons samen. Het groot zien worden van je kroost. Biologisch gezien denk ik dat het een heel logische conclusie is van dit onderzoek. Ik denk ook niet dat het perse voor een baby nodig is om aan de borst te gaan voor het intieme moment maar alleen voor de voeding. Voor een moeder is die functie er wel. Een moeder moet zogen en door de moeder een fijn gevoel te geven ( stofjes) zal de moeder ook de behoefte ook hebben om dit te doen. Oergevoel. Neemt niet weg dat ik respect heb voor alle moeders die langer dan 6 maanden voeden. Dat staat buiten mijn mening.
voor mij ook niet, en daardoor voor mijn dochter ook niet, heb nog een week of 2 borstvoeding uit de fles gegeven maar was op een gegeven moment alleen nog met melk geven en melk "tappen" bezig.... toen ik daar mee gestopt was werden en mijn bekken klachten minder en kwam er een groot deel rust in huis.... heb een prima band met mijn dochter
volgens mij is het heel belangrijk om te doen wat je zelf fijn vindt, en je goed bij voelt, zonder te luisteren naar wat de rest van de wereld daar voor een "oordeel" over heeft.....
Voor mijzelf was het voor de band met mijn zoon wel erg goed, omdat ik op het moment dat ik voedde eindelijk het gevoel had dat ik iets wel goed deed. Ik heb de eerste paar weken van mijn zoons leven heel veel moeite gehad met wennen en de onzekerheid over alles etc. etc. De BV gaf me een paar keer per dag even rust van alle twijfels en angsten, ondanks dat ik uiteraard ook twijfelde of ik genoeg voeding had enzo, maar dat was niets in vergelijking met de rest van de dag... Mijn zoon vond de fles net zo fijn toen we eenmaal overstapten, dus ik geloof inderdaad niet dat het voor hem heel veel uitmaakte
Wat ik mij dan afvraag he het gaat over de moeder-kind band maar alleen het kind is "onderzocht" Waar is dan het moedergedeelte in dit verhaal? Anders is het toch onderzoek naar de binding van het kind met de moeder die borstvoeding of flesvoeding geeft. Moeder-kindband is, naar mijn idee, de "ervaring" van beide kanten om het zo maar even te zeggen.
Wat mij altijd stoort bij dit soort berichten is de onvolledige verslaggeving. Er staat: "in de westerse wereld geven bijna alle moeders maar een paar maanden borstvoeding en in die tijd is de pasgeborene nog niet gevoelig voor sensaties van buitenaf." Dat lijkt me zéér kort door de bocht.
Ik heb 2 kinderen...de oudste heb ik 4mnd bv gegeven, de jongste van t begin af aan de fles. Ik merk totaaaaaal geen verschil tussen de band die ik heb met ze. Sterker nog de jongste is een echt mama's kindje
Dit soort onderwerpen suggereren indirect lekker veel dingen. Waarom zou je uberhaupt een betere band moeten hebben? Wie zegt dat vraag ik me af. Dit soort discussies worden voornamelijk op de man af gespeeld en zijn met name bedoeld om enerzijds schuldgevoelens te veroorzaken en anderzijds eigenwaarde te vergroten.
Waar ik dan benieuwd naar ben: merk je wel iets van verschil in weerstand/ziektes van je kinderen? Mijn zoon heeft gevoelige luchtwegen, en stiekem knaagt er soms zo'n stemmetje van binnen dat zegt: als je hem langer bv had gegeven had hij dat misschien niet gehad.
Ha, beter nog: Mijn vriend heeft onze dochter toch echt geen borstvoeding gegeven en toch is ze een echt papa's-kindje Wat ik bedoel is, vind het nogal kort door de bocht om over een moeder-kind band te spreken, want waar blijft de vader in dit hele verhaal. Een vader kan per definitie alleen maar de fles geven. Dus als bv wel beter was voor de ouder-kindband, is een vader altijd in het nadeel. Ook mooi sneu niet