zalm gegeten

Discussie in 'Gezondheid' gestart door zusterrosa, 19 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zusterrosa

zusterrosa Actief lid

20 aug 2008
    230
    0
    0
    High Care verpleegkundige
    almere
    hey meiden

help!
    Ik was net nog even op de prenatal site aan het kijken wat je nou wel en niet mag eten. i.p weet ik het van de meeste dingen wel.
    Maar zag ook staan geen gerookte zalm, voor verpakt.

Toevallig hadden wij het nog in de koelkast en eet het af en toe wel eens op brood, niet wekelijks, nu was het super lang geleden.
    EN heb het dus gisteren op mn werk op brood gegeten! Denken jullie dat het veel kwaad kan, ga het vanaf nu echt niet meer aanraken.

Haring mag wel toch? Maar das ook rouwe vis.
    Ik snap soms het verschil niet.

En had dit ook nog op een site gelezen: "Net als koffie is thee een opwekkend middel en beperkt het de opname van ijzer door het lichaam.
    Drink alleen slappe thee of kruidentheeën op basis van kamille, lindebloesem, verbena of oranjebloesem"

Houdt iedereen zich hier streng aan of drinkt er iemand ook wel eens een bakkie aardbeien thee (en dan geen slappe)

Als mensen nog meer tips hebben of dingen die echt niet mogen laat het me maar weten.

xxx

2. valentijn1980

valentijn1980 Actief lid

13 dec 2008
    329
    0
    0
    rotterdam
    Allereerst RELAXXXXX.
    Je mag best een kopje thee en een kopje koffie.
    In de voorverpakte gerookte zalm KAN een listeriabacterie zitten. Dit komt maar heel weinig voor, maar als zwangere vrouw mag je het dus voor alle zekerheid niet eten.
    Haring van de visboer mag je gewoon eten.

GA even naar de website van het voedingscentrum. Daar staat precies wat je wel en niet mag!

3. valhalla

valhalla Niet meer actief

Het probleem is, door de vis vacuum te verpakken, wordt ie langer houdbaar. Er kan een slechte bacterie in de zalm zitten, die in de koelkast zichzelf ook gewoon vrolijk vermeerdert. En je kan je voorstellen als je die zalm daar dan drie weken laat liggen er tegen de tijd dat ie tegen zijn houdbaarheidsdatum aan zit, er flink wat van die bacteriën inzitten :D Is niet goed!

Haring mag je wel. En ik zou me geen zorgen maken hoor! De kans op besmetting is zo ongelofelijk klein (alleen niet nul).

Pff alleen slappe kruidenthee :| moet er niet aan denken hoor. Heb gewoon lekker koffie en thee gedronken. Gewoon niet overdrijven, dat geldt met alles.

4. zusterrosa

zusterrosa Actief lid

20 aug 2008
    230
    0
    0
    almere

hey hey
    dank jullie wel voor jullie reacties.
    Ik weet ook dat het niet meteen het einde van de wereld is maar schrok toch wel even en moest ff mn hart luchten. En gelukkig lag het niet al weken in de koelkast en het is niet iets dat ik 6x per dag eet. Maar vanaf nu niet meer, geen risico lopen.

En dat van die thee, ik drink af en toe gewoon een lekker bakje thee.

dank jullie wel

5. matje

matje Niet meer actief

hoi hoi

zoals gezegd komt listeria zelden voor.
    het ligt ook aan de verpakking,over het algemeen wordt zalm in een gasverpakking gedaan wat de kans op listeria nog kleiner maakt... dat mag je wel hebben

haring is inderdaad rauw.. maar de vishandels kopen voor een heel jaar een partij en vriezen ze in
    per dag pakken ze wat ze nodig hebben
    door de pekel en de bevriezing van minimaal -20 zijn alle bacterien die erin zitten al gedood

Let er wel op dat je goede kwaliteit vis koopt.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Vorige zwangerschap wist ik dat van die voorverpakte vis niet eens, heb regelmatig lekker zitten smullen van de gerookte makreel. Gebeurd is gebeurd, niet meer druk om maken hoor, je kunt er toch niets aan doen.
    Koffie en thee gewoon met mate drinken (twee koppen per dag ofzo neem ik).

7. matje

matje Niet meer actief

gerookte makreel kan ook geen kwaad
    deze wordt op een temperatuur boven de 60 graden gerookt
    dus kans op bacterien is klein

let wel op dat je verse producten hebt die goed gekoeld zijn!
    dan kan het echt geen kwaad

8. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    En zalmsalade, mag dat dan weer wel?

9. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Zolang je het invriest of verwarmd maakt het helemaal niks uit. Heb zelf eerst gerookte zalm ingevroren en toen meegebakken in een gerecht haha. Zeker voor onzekere

10. matje

matje Niet meer actief

zalmsalade vers gemaakt is atijd goed... dat is van goede kwaliteit
    zalmslade uit de supermarkt bijvoorbeeld heeft al een soort van '' chemisch' proces ondergaan en kan dus geen kwaad!

ik heb na mijn mediche opleiding de vis vakschool gedaan
    zoals mijn man zegt gediplomeerd viswijf
    ik deed deze opleiding vanuit mijn werk toen ik zwanger was
    en heb een prachtige gezonde zoon gekregen

11. henkie24

henkie24 Niet meer actief

het verhitten dat klopt. de vriezer overleeft de listeria bacterie wel dus dit klopt niet helemaal ;)

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als deze ook vacu-verpakt is, geldt hiervoor hetzelfde als met gerookte zalm. In die vacuverpakking vermeerdert de listeria-bacterie razendsnel en daarin schuilt hem het gevaar, omdat het daardoor lang houdbaar is en listeria juist houdt van koelkast-temperatuur!
    Vers gerookte makreel, forel, paling of zalm mag uiteraard wel, maar waar vind je die nog? Ik ken in mijn buurt helaas geen visboer die zelf zijn zalm of paling rookt! De gerookte zalm die bij mijn visboer in de vitrine ligt, komt ook uit de vacu-verpakking.
    Vers gerookte paling kan je wel vinden in Nederland, maar vers gerookte zalm wordt (grotendeels) overzee als vacu-verpakt (Schotland, Noorwegen).

Superverse rauwe vis (haring, tonijn voor de sushi), verwarmde vis, vissalade (is gepasteuriseerd) mag je allemaal hebben!

13. matje

matje Niet meer actief

dat klopt! maar niet alle zalm die vacuum verpakt is!]
    wij verpakken de zalm in een gasverpakking en die mag je dan weer wel:D

14. zogelukkig

Hoe herken je die dan?
    Vacuum is meestal in zo'n goudachtige verpakking toch?

15. valhalla

valhalla Niet meer actief

Glad, plastic en zonder lucht = vacuüm.

16. matje

matje Niet meer actief

vraag gerust in de vishandel of de zalm vacuum verpakt is door middel van gasverpakkking of niet.
    een goede visboer kan je dat vertellen.

17. blauwe wolk

11 sep 2008
    48
    0
    0
    schoonmaakster
    hoi,

Ik drink zeker 3 liter thee per dag. Het gaat erom dat je geen thee drinkt waar caffeine in zit. Zoals zwarte (gewone) en rooibos thee. Deze zou je dan met mate mogen drinken, maar de rest kan volgens mijn verloskundige en de boeken die ik gelezen heb helemaal geen kwaad hoor! Alleen maar water is ook zo saai op den duur. Succes!

18. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ehhh huh het ging toch over vis?

Lekkere visthee?

19. zogelukkig

In rooibosthee zit geen cafeine/theine hoor! Is geeneens een theesoort, is gewoon een plant.
    In groene thee zit daarentegen wel cafeine.

Maar dit topic ging idd over vis! ;)

20. zusterrosa

zusterrosa Actief lid

20 aug 2008
    230
    0
    0
    almere
    deze topic ging over vis ja, want dat was mijn vraag, over gerookte zalm.
    Maar had in mijn stukje ook nog wat gezet over thee, vandaar dat mensen daar ook op hebben gereageerd, dus vis en thee, haha.

maar liever geen visthee hoor

Deel Deze Pagina