Hallo, Gister heb ik na ruim een dag regelmatige harde buiken (om de 10 minuten) een extra check bij de verloskundige gehad. Zij heeft me getoucheerd en constateerde dat de portio (baarmoedermond?) 1/4 verstreken is en ze een vingertop naar binnen kon doen (ze kon het hoofdje voelen?). Ze gaf aan 1 cm ontsluiting, maar ook dat ik hiermee nog even door kon lopen. Wel ben ik voor extra check naar de arts- ass. gynaecoloog doorgestuurd. CTG en urine was verder prima. Idd wel wat harde buiken, maar geen ernstige. Inwendige echo liet zien dat baarmoedermond nog niet ver genoeg verstreken was voor verdere actie. Ze zei verder niet naar ontsluiting gekeken te hebben? Kan dat? Lijkt me zo tegenstrijdig met wat de verloskundige zegt. Nu advies gekregen alles goed in de gaten te houden, wat meer rust te pakken ook. Klopt het dat ik hier goed de 40 weken mee kan halen en is dit normaal voor deze periode? (34 weken zwanger). Bedankt!
Hallo, Met een beetje ontsluiting rondlopen komt wel eens vaker voor maar is wel iets om goed in te gaten te houden aangezien je nog geen 37 weken bent. Waarschijnlijk hebben ze in het ziekenhuis met een echo je baarmoedermond gemeten? Op een echo kun je alleen het verstrijken van je baarmoedermond bepalen en niet de ontsluiting. Dat kan alleen met inwendig onderzoek. Ook kan het zijn dat ze bewust alleen naar de baarmoedermond gevoeld hebben om verdere prikkeling door te 'voelen' te voorkomen. Het belangrijkste is dat de harde buiken niet door gaan zetten en dus sneller op elkaar gaan komen. Voor nu kunnen ze helaas even niks voor je doen als afwachten. Soms wordt de baarmoeder inderdaad weer helemaal rustig en haal je gewoon de 40 weken. Dat is zeker mogelijk. Doe het inderdaad rustig aan zodat je niet door lichamelijke inspanning extra prikkels geeft aan je baarmoeder. Bij herhaling/ toename van harde buiken zeker weer contact opnemen met je verloskundige. Groetjes Gea
Hoi, Bedankt voor je toelichting. Er is inderdaad door de arts alleen een inwendige echo gemaakt. Was wel enige verstrijking, maar niets om dus actie op te ondernemen. Ze toucheerde me verder niet. Vruchtwater ed was goed, baby deed t ook goed. Verloskundige was verbaasd dat ik verder geen beladvies ofzo kreeg, maar dan bel ik toch eerst naar mijn eigen verloskundige omdat ik verder geen vervolgafspraak heb. Ik had het idee dat de arts - assistent het een beetje af deed alsof het niets voorstelt. Vandaar ook mijn vraag omdat de verloskundige het toch wel iets vind om goed in de gaten te houden. Idd rust nu.. betekent dit ook dat seks niet toegestaan is? Kan me voorstellen dat dit ook eea 'prikkelt?' Bedankt.