mijn jongste is bijna 3 en ik zit een beetje met haar uitspraak. Ze is een snelle meid, heel wijs, telt synchroon in Nederlands, Engels en Duits. Kent laat letters en alle kleuren (Incl donker en licht) en vormen. Qua praten was ze ook ontzettend snel. En wat opviel was haar correcte uitspraak en het feit dat ze anderen met een slechtere uitspraak constant corrigeerde. Maar toen ze begon op de peuterspeelzaal is ze hard achteruit gegaan. Ze praatte daar niet, maar eenmaal onderweg naar huis praatte ze als een baby. Ging twijfelen aan zichzelf met alles. Ze is daar gestopt en 1,5 maand thuis geweest. Ze knapte volledig op. Echter sinds ze dus naar de peuterspeelzaal geweest is is haar correcte uitspraak verdwenen. En zelfs nu het beter gaat is dat niet hersteld. Ze lijkt zichzelf te hebben aangeleerd dat ze in veel gevallen de K ipv de T zegt en de S vaak niet uitspreekt. Ze gaat sinds deze week weer naar een andere (hele kleine) peuterspeelzaal waarbij er veel openheid is met de school. Ze kan hier meer uitdaging krijgen dan bij de vorige, relatief drukke, peuterspeelzaal. Ik hoop dat het nu gewoon positief blijft gaan, maar die uitspraak. Zou dat vanzelf nog weer verbeteren? Of kunnen wij haar daarin ondersteunen met ‘oefeningen’ oid?
Hoi, Ik zou contact opnemen met de logopedie voor informatie. Kan geen kwaad. Heb ik uiteindelijk ook gedaan nadat ik niet "serieus" werd genomen bij CB en KDV. Het CB zou je eigenlijk ook al moeten kunnen helpen. Heb wel nog een verwijzing moeten regelen bij de huisarts. Mijn dochter had o.a. ook problemen met de T/K-wisseling en de S-verbindingen. Ik ben er pas terecht gekomen toen ze ruim 3 was, maar het had eerder gemogen. Nu gaat het de goede kant op met onze dochter. Ze pikt het gauw op gelukkig. Succes
Nog geen correcte uitspraak is volkomen normaal, maar omdat dit bij je dochter zo veranderd is, zou ik inderdaad ook even contact opnemen met een logopedist. Via het cb of de huisarts kun je een doorverwijzing vragen, dat ging bij mijn jongste heel makkelijk.
Ok dat kan nu dus al wel? Ze moet over 3-4 weken naar het cb. Denk dat ik daar dan maar een verwijzing ga vragen als het dan nog steeds zo is.
Ik zou ook contact opnemen met een logopedist. Dit kan al vanaf het moment dat ze leren eten (pre-logopedie) en vanaf ongeveer 1,5- 2 jaar kunnen ze naar logopedie voor voor de spraaktaal. De cb maar ook een huisarts kan een verwijzing regelen.
Misschien zeg ik nu iets heel stoms hoor... Maar... Is er al eens gekeken of ze hoogbegaafd is? Naar aanleiding van je verhaal krijg ik namelijk de indruk dat ze zich probeert aan te passen aan haar leeftijdsgenootjes, terwijl ze die in essentie al ver voorbij is.
Dat vermoeden is er zeker. Ze past zich inderdaad heel erg aan aan haar omgeving. We hopen dat het op de nieuwe peuterspeelzaal beter zal gaan omdat er meer kinderen zijn daar die verder zijn.