Nou...er zat bij ons in elk geval echt wel verschil tussen de scholen hoor! Een wereld kan je wel zeggen. Werkjes die ze daar bijvoorbeeld deden: De honderd rol, (stempelen tot honderd, van 1 tot honderd maar ook met tientallen tot 1000, de duizendrol) Alle letters werden geleerd, ook woordjes en aan het eind van groep twee werd ook verwacht dat ze tot honderd konden tellen. Verder werken Montessori scholen ook met allerlei ontwikkelings materialen. Dat is te veel om even zo uit te leggen maar dat is vast wel op internet te vinden, werkt net even anders. Gelukkig werd er bij de kleuters ook gekleurd en geplakt natuurlijk. Was in groep 3 trouwens helemaal over. Misschien is de vraag van Amdaa daar ook gelijk mee beantwoord. Vrije school onderwijs is echt wel anders en daar moet je ook bewust voor kiezen denk ik. Alleen de sfeerbeleving al. En dus gewoon écht geen letters, puzzels, cijfers helemaal niets. Alleen spelen met kisten, Kapla, voorlezen, zingen, veel de natuur in. Kleien met bijenwas (alles met natuurlijke materialen) teken met bijenwas krijt. Allerlei feesten worden er gevierd, zoals laatst St Michael. Bij de kleuters komt dan de Smid. Dansen om de meiboom met gekleurde linten, echt heel leuk. Veel aan toneel gedaan ook.
Dat is een duidelijk verschil inderdaad. Dan neem ik aan dat sprake is van twee extremen. En dat jou ervaring met die betreffende Montessori school zeker niet gelijk hoeft te staan aan elke andere school behalve vrije school onderwijs. Want behalve het aanbieden van een letter eens in de zoveel tijd (een per 2 weken) en spelen met een cijfer af en toe, is sprake van weinig verschil met jou omschrijving van de Vrije school in vergelijk met de regulier openbare school van mijn zoontje. Ha, en mijn zoontje zou het verschrikkelijk vinden als hij af en toe niet even zou mogen puzzelen
Maar stel jij dan 1 school als maatstaf voor alle onderwijsvormen en scholen in Nederland?? Ik vind je beschrijving erg extreem klinken namelijk, en herken het helemaal niet binnen regulier onderwijs (ik kom vanuit mijn werk bij veel basisscholen) Terwijl de vrije school hier in de buurt in een flatgebouw zit en kinderen nooit buiten komen (ze hebben ook geen eigen buitenplek), de school is vorig jaar ook bijna gesloten door de inspectie. Maar ik snap dat dit een heel slecht voorbeeld is, en zeker geen maatstaf voor alle scholen met dezelfde onderwijsvorm.
Jazeker, montessori en Vrije School zijn absoluut twee extremen. Montessori gaat ervan uit dat kinderen zelf aangeven wat ze willen leren (en daarbij zijn er dus ook geen beperkingen en mag je dus bijvoorbeeld in groep 2 prima boekjes lezen en deelsommen maken, als je dat kunt en wilt), Vrije School is als hij heel streng in de leer van Steiner is: tot je zevende mag er niets worden aangeboden qua lezen, rekenen en dat soort 'leerdingen'. Ook niet als je kind er wél aan toe is. Hoewel ik me wel afvraag of dat van de inspectie nog mag: pas leren lezen en rekenen als je zeven bent. Volgens mij hadden de scholen vroeger een ontheffing, zodat ze daar dus niet in de eerste klas (groep drie) mee hoefden te beginnen, maar ik weet niet of ze dat nog steeds hebben?
Ha, ik snap zeker dat het als onderwijsvorm uitersten zijn, maar dan vind ik de omschrijving van de 2 scholen van Lotuss ook weer extremen binnen deze onderwijsvormen ... snap je me nog Ik dacht dat kleuter (groep 1 en 2) Montessori onderwijs nl ook heel veel ruimte bood voor spelen en het individu (het kind), maar volgens de omschrijving van Lotuss was dat bij de Montessori school van haar dochters niet het geval. Misschien is de juiste conclusie dat onderwijsvormen vergelijken geen zin heeft, maar dat je alleen individuele scholen kan vergelijken.
Montessori en Vrije School kan je echt niet met elkaar vergelijken. Bovendien heeft de Vrije School ook te maken met de inspectie. Wat je zegt van onder de 7 jaar absoluut geen 'leerdingen' ook niet als het kind er aan toe is, is niet waar. Dan komt de inspectie dus om de hoek kijken. Gelukkig maar, want ik vind echt dat onderwijs wat gerichter mag zijn op de behoeften van een kind en niet door dendert op de regels die ooit eens zijn opgesteld. Ook de school is altijd onderhevig aan groei en leermomenten.
Ook niet als kinderen juist wel toe zijn aan cognitieve uitdaging?? In hoeverre worden de behoeften van individuele kinderen gevolgd? Want beide voorbeelden die je noemt vind ik nogal star overkomen in het volgen van vooral eigen ideologieën. Het komt op mij niet echt over als 'vrij', maar meer als 'wij houden een bepaalde ideologie aan en het kind moet daarbij passen'. Mijn zoon heeft bijv zichzelf leren lezen met 4jaar, en vond boekjes lezen 100x leuker dan knutselen of kleien. Hoe zou zo'n kind passen in het verhaal? Maar misschien vergis ik me, en is de praktijk veel meer pragmatisch (net zoals bij de meeste scholen)
Hier was de jongste echt toe aan letters leren en ze wil nu zelf al heel graag kunnen lezen (lukt ook al een héél klein beetje ), dan is de vrije school dus dus echt niets voor haar. Ik vraag me af of dat ech zo star is. Hier kunnen ze ook al wat Engels, door een spelletje wat we hebben, vinden ze superleuk en ze pakken het echt snel op, vind dat helemaal niet verkeerd.
Vergis je niet: in Nederland heet het Vrije School, in het buitenland Steiner- of Waldorfschool. Dat vrije heeft te maken met het feit dat ze zich helemaal in het begin buiten de inspecties hielden o.i.d., niet omdat de methode zo vrij is. Integendeel. Zoek maar eens op Rudolf Steiner/antroposofie, dat is de ideologie achter deze scholen.
Ja dat heb ik. Jij stelt een vraag en ik geef aan hoe het nu zit. Tegenwoordig heeft de inspectie daar veel meer zicht op en kan daar veel meer invloed op uit oefenen dan voorheen. Nu moeten ze zich dus ook aan strenge regels houden, hoewel ze het daar vanuit hun opvatting vast niet altijd mee eens zijn.
Exact, ik zei inderdaad dat ik al vermoedde dat het tegenwoordig niet meer zo was. Dus 'wat je zegt is niet waar' vond ik een beetje kort door de bocht. Vroeger (meer dan dertig jaar geleden) hadden ze dus echt een ontheffing en werd die grens van zeven jaar echt aangehouden. Voor andere geïnteresseerden: Van jaar tot jaar
Klopt, dertig jaar terug was dat zo. Vast ook nog wel korter geleden. Maar hey, de kwaliteit van scholen was dertig jaar terug ook niet te vergelijken met nu. Ik kan mij vele momenten herinneren van mijn basisschool die vandaag de dag echt niet kunnen. Ik denk dat de school per direct zou ophouden te bestaan Maar hoe dan ook, op elke school is wel iets gaande waar je je als ouder minder goed in kan vinden. Voor mij is dat het punt van presteren bij de allerkleinsten. Wat eigenlijk al begint bij het CB met hun stereotypering. Maar dan dwaal ik af.
Vanaf de 1e worden de kinderen wel getoetst tegenwoordig. Ze hebben inderdaad ook met de schoolinspectie te maken.Bij de kleuters worden geen toetsen afgenomen. Ze doen wel aan kleuter observatie, maar geen toetsen dus. Er wordt in de kleuterklassen voornamelijk gewerkt aan het creeren van leervoorwaarden. Ze begeleiden kinderen door spel en beweging in het proces om die eigenschappen te ontwikkelen die ze nodig hebben op het moment dat ze naar de eerste klas gaan. Er worden inderdaad niet op de gebruikelijke manier 'leerdingen' aangeboden zoals letters en cijfers. Dat komt echt pas in groep 3, de 1e klas daar want kleuters is echt nog een aparte afdeling. Ik hoor nooit van andere ouders dat kinderen zich vervelen of perse letters willen leren. Het zal best eens gebeuren dat je een kind hebt die zich er niet in kan vinden, dat heb je in elke vorm van onderwijs maar het is niet iets wat speelt in elk geval. Blijkbaar vinden ze op een andere manier genoeg uitdaging. Ze krijgen het natuurlijk ook niet aangeboden en ik merk aan mijn dochter dat ze het sinds ze daar zit ook los heeft gelaten. Ze is heel slim, kan ook al aardig lezen zonder dat ik daar iets aan heb gedaan. Blijkbaar pikt ze dingen op van haar zus en heeft ze het zichzelf geleerd. Ze vindt het dan even leuk en laat het ook direct weer los. Prima, op school vraagt ze er niet om, mist het niet en heeft een heerlijke tijd. Op haar vorige school, waar ze dus wel aan het 'werk' gezet werd vond ze dat helemaal niet leuk als 4 jarige. Ze werd erg faalangstig ondanks dat ze het prima kon, ze deed thuis wel eens spelletjes op de computer waarbij ze getallenreeksen aan moest vullen met cijfers boven de 20. En toen was ze drie en half. Dus ondanks dat het een slim meisje is, vraagt ze er nooit om en verveelt zich geen moment op school. Er is genoeg te doen blijkbaar en ze zullen wel iets goed doen dus. Het is wel zo dat ze oudste kleuters die bijvoorbeeld graag tellen en die behoefte graag vervuld zien, op een andere manier er mee bezig laten zijn door ze bijvoorbeeld de tafel te laten dekken en te vragen of ze bijv. 10 bordjes neer willen zetten voor de andere kinderen. Dus het is niet zo dat ze het 'verbieden' alleen bieden ze het dan in een andere vorm aan. Maar dat ligt niet op die manier vast zoals in andere vormen van onderwijs. Overigens was haar oude school ook niet zo extreem als het misschien overkwam hoor. Ik zei ook dat er heus wel tijd over bleef om te kleuren en knutselen. Maar in groep 2 werd er duidelijk wel harder aan getrokken. Ze hadden allebei een super juf en zeker m'n oudste heeft er ook een fijne tijd gehad, mede door de juf. Vanaf groep 3 was alles anders en toen ben ik ook overgestapt. Ondanks dat ik altijd heb gezegd dat vooral de oudste echt een vrije school kind was, heb ik toch gewacht tot groep 3. M'n jongste vond het echt niet leuk daar, en vond direct haar plekje op de Vrije school. Ik vond er, zeker vanaf groep 3, niet veel Montessori meer aan ook. Afgezien van de materialen misschien. En ik baseer mijn mening overigens niet alleen op mijn eigen ervaringen nee. Ik heb veel gesproken met leerkrachten die al jaren in het onderwijs werkten en veel veranderingen meegemaakt hebben. Waar ze tegenaan allemaal tegenaan liepen en me er verder in verdiept door er over te lezen. Voor mijn kinderen is dit duidelijk perfect. Maar ik zeg niet dat iedereen er zo over moet denken natuurlijk.
De manier waarop ze in de 1e letters leren vind ik overigens ook zo leuk! Ze leren een letter vanuit het 'beeld' De K hoort bijvoorbeeld bij het sprookje van het kleine kleermakertje. Het is dan eerst een mannetje, de kleermaker met een open schaar in z'n handen, waardoor het de vorm van een K krijgt. De juf verteld dan het sprookje er bij en daarna verdwijnt het beeld en komt de K te voorschijn. Als je ook ziet wat een berg aan papier ik aan het einde van het 1e leerjaar mee kreeg.. sommen en zinnen, overal prachtige tekeningen bij en omheen gemaakt. Echt een paradijs voor m'n dochter want tekenen is haar passie. Aan het eind van het jaar hadden ze een soort van voorstelling. Daarbij lieten alle klassen zien wat ze het afgelopen schooljaar zoal geleerd hadden. Ik was zo onder de indruk! Was heel mooi, kon het niet droog houden en ik was niet de enige. En inderdaad betekend het woord 'vrij' niet dat er niets gedaan hoeft te worden. Dit is bijvoorbeeld het leerplan Leerplan Vrijeschool - Rudolf Steinerschool - vrijeschoolonderwijs in Rotterdam en Krimpen aan den IJssel Hahaha, ik probeer geen zieltjes te winnen hoor Ben gewoon erg blij met onze schoolkeuze, enthousiast! En niemand hoeft het met die keuze eens te zijn, het is heel fijn dat er meer dan één onderwijsvorm bestaat want niet iedereen is hetzelfde tenslotte.
Ik heb niet eens het artikel gelezen omdat alleen de titel al te belachelijk voor woorden klinkt. Mijn dochte heeft heerlijk een zandbak in de tuin staan en gelukkig word er op school ook maar al te graag in de grote zandbak gespeeld!
Als jij werken met de honderd rol en tot 100 kunnen tellen aan het einde van groep 2 en letters leren extreem vindt.. dan was het dat. Maar uitzonderlijk voor het Montessori onderwijs is het niet. Dat was dan inderdaad een heel slecht voorbeeld. Onze school is speciaal gebouwd voor het Vrije school onderwijs. Ronde vormen en deurposten, natuurlijke materialen, ik vind het heel mooi. Gelegen aan een park zodat de juffen heerlijk kunnen wandelen met de kinderen wat ze ook vaak doen. Kaplaarsjes aan en hup! De uitstroom naar het voortgezet onderwijs ligt ook boven het gemiddelde. Maar het opleidingsniveau van de ouders ligt gemiddeld ook hoger, dus dat kan ook nog meespelen.
Het is uiteraard het belangrijkste dat de school bij het kind past, daar gaat het uiteindelijk om. En fijn dat deze school bij jouw beide dochters goed past, dat zie je ook niet altijd, en dan wordt het binnen 1 gezin lastig om kinderen op verschillende scholen te hebben. Wat je beschrijft zou bij mijn 1 dochter enigszins passen, een zeer artistiek kind en leert op een bijzondere manier (heel extreem in sprongen) Bij mijn andere twee kinderen zou het absoluut niet passen, vooral mijn zoon. Die heeft zich door de kleuterklassen heen geworsteld en is pas gelukkig geworden in groep 3. Bij mijzelf als individu al helemaal niet, maar dat is van minder belang. En gelukkig is er in Nederland veel keuze in onderwijsinvullend dat voor bijna ieder kind passende vorm te vinden is.