Hoi allemaal, Heb vannacht haast niet geslapendoor wat ik gister heb meegemaakt.Ik weet alleen niet zo goed wat ik ermee aanmoet. Wij hebben een stel buren waar we ook wel goed mee omgaan nog (alhoewel ik dat nu echt niet meer wil) Nu zijn ze alleen heel ruw met hun huisdieren.Het is nog net geen dierenmishandeling (denk ik....vind eigenlijk van wel).Ze hebben een hond en 4 katten,waarvan er 1tje een nestje heeft.Een half jaar terug ofzo stond de buurvrouw ineens in paniek voor de deur.De nagel van haar hond was losgescheurd.Ze was geirriteerd geraakt en had hem van de grond getrokkken en daarbij was hij met zijn nagel blijven hangen in het tapijt en die was losgetrokken.Ik kon me er nog wel iets bij voorstellen dat dit per ongeluk gegaan was en ze was zo overstuur,dat ik wel vond dat het niet ok was,maar heb er verder niet meer zo over nagedacht.Nu een paar weken terug was hun kat in de tuin aan het spelen.Ze zit altijd aan een touw,Op zich is daar niets mis mee.Maar nu sprong ze op de schutting naast hun huis en dat haalde het touw net niet.Daarop trok mijn buurman de kat aan het touw omhoog,zodat ze aan haar nek kwam te bungelen.Heel kort maar toch.We hebben gelijk onze verontwaardiging hierover uitgesproken.Nu hebben ze sinds kort dus een nestje.Want ze hebben een niet geholpen kater en een nietgeholpen poes bij elkaar zitten.De kater sluiten ze nu op in een bench,want anders krijgen ze nog een nestje.Ik weet niet of dat de hele dag is,maar ik zag het gisteren en gelijk ernaar gevraagd waarom dat was.Dus ik vermoed dat hij er hele dagen in zit.Elke keer als je bij het nestje gaat kijken trekt mijn buurrvrouw vrij ruw de kittens uit de doos om ze aan je te geven.Ik leg ze dan gelijk weer terug bij mamapoes.Maar nu gister was echt heel erg.Of ik nog even bij de katjes wilde kijken.Dus ik mee naar binnen en de kittens lagen lekker te drinken bij hun moeder.Nog voordat we wat konden zeggen trok ze er al 1 bij weg en gaf deze aan Suusman.Ze wilde er ook 1 aan mij geven,dus ik zei gelijk...doe maar niet,ze liggen zo lekker te drinken.Waarop op ze zegt:nou en.....en vervolgens trekt ze de overige drie zo bij hun moeder weg en geeft ze aan mij.Ik heb ze gelijk terug gelegd,maar de mamapoes was al uit de doos gesprongen.Dus ik moederpoes er weer bij geroepen.Die kwam alweer rustig aanlopen.Wat de buurvrouw waarschijnlijk te lang duurde allemaal,want die trekt haar zo van de grond en smijt haar echt terug in die doos.Die sprong daar gelijk weer uit en ging dus niet verder met haar kittens.En de buren moesten zelf weg,dus hebben alles zo achter gelaten. Is dit nu wel of niet erg genoeg voor de dierenbescherming?Want als ik aangifte ga doen weten ze dat dit van mij komt en het zijn mijn naaste buren.Buiten mij komen alleen hun ouders en 1 stel vrienden daar. Ik vind het zo erg allemaal,dat ik er echt niet van geslapen heb.
Ik vind het niet genoeg voor de dierenbescherming. Het is ook niet erg liefdevol te noemen, maar ik vrees dat je er niet zoveel aan kunt doen.
jeeeeeejjj wat erg! Ik zou hier ook heel verdrietig van worden. Krijg een beetje het idee dat als je er iets van zegt ze het niet serieus nemen?
Ik zou bellen ! Je kan ook anoniem bellen he. Ja en als je buren erachter komen dat jullie gebeld hebben,kan ik me voorstellen dat dit aan de ene kant vervelend en ongemakkelijk is, maar ja aan de andere kant grijp je in omdat ZIJ iets doen dat niet door de beugel kan. Al zouden ze hun kind een hele dag vast houden ofzo had je ook gebeld en niet getwijfeld lijkt mij
Ik vindt het een moeilijke, en denk dat het op het randje is van mishandeling. Persoonlijk vind ik het niet kunnen. Je kan natuurlijk altijd met de dierenbescherming bellen om te informeren hoe en wat. mocht je dit niet volledig herkenbaar willen doen kun je natuurlijk altijd je nummerherkenning uitzetten. Heb je er al een keer met je buren overgesproken?
Nee ze trekken zich er helemaal niets van aan.Het lijkt juist wel dat ze het expres doet om mij te schockeren.De buurman toen ook met de kat aan dat touw.Ze staan er dan echt zo triomfantelijk bij te kijken.Alsof ze een reactie bij je uit willen lokken. Ik denk zelf ook dat het niet erg genoeg is voor de dierenbescherming,maar ik vind wel dat er wat aan gedaan moet worden.En ik weet dus echt niet wat ik eraan moet doen.
Was die kater die vast zit trouwens alweer vergeten. Komt ook doordat je zelf de focus legt op het einde van het verhaal, en dat voorbeeld vind ik dus juist niet zo extreem. Maar die kater zou niet vast mogen zitten. Heb je al nadrukkelijk met hun hierover gesproken? Misschien moeten ze een andere plek voor die kater zoeken? Of hem castreren? Kun je dat niet voorstellen? Ik vind nog steeds niet dat je de dierenbescherming moet bellen. Zeker niet omdat je redelijk contact met ze hebt. Je dient daarom eerst wat meer met ze te praten en ze te overtuigen anders te handelen.
Misschien kan ik de dierenbescherming mailen met het verhaal en kijken wat zij ervan zeggen?Dat is ook het lastige,dat het allemaal net op het randje is.Alhoewel het voor mij echt allemaal ver over het randje is.Ik heb zelf ook 4 katten en een hond en kan me echt niet voorstellen dat je zo met je huisdieren omgaat.
Ja dat was mijn idee eigenlijk ook...om het hunzelf aan hun verstand te brengen.Suusman maakte zich ook meer druk om de vastzittende kater.Het is wat lastig ze dingen voor te stellen,want ze zijn niet zo heel aanspreekbaar op hun gedrag.Ik vond echt het ruw wegtrekken van drinkende kittens heel erg.En het gooien met mamapoes.Maar zo'n kat opsluiten is ook vreselijk.
Suzanne ik vind dat eigenlijk best een goed idee even mailen en dan horen wat zij zeggen. Ik zou alleen bellen, dan heb je direct antwoord.
Erg hè.. wel dieren nemen, geen kittens erbij willen, maar te beroerd zijn om te castreren. Of het nou een geld kwestie is of gemakzucht...
@Maartt....ik ben niet zo'n beller.Ik kan dan vaak niet zo goed onder woorden brengen wat ik bedoel.Dus ik heb ze toch maar gemailt en ze het hele verhaal voorgelegd en ze om advies gevraagd. Ik vind het echt heel moeilijk.Om er zo met mijn neus bovenop te zitten en er niets tegen te kunnen doen.En juist omdat ze zo dichtbij wonen en een goede buurrelatie ook belangrijk is........alhoewel ik de buurvrouw na gisteren echt niet meer aardig vind en ik ga haar er zeker nog wel op aanspreken.Maar ook dat vind ik lastig,omdat ik het moeilijk vind me met andere mensen te bemoeien. Over die vraag of ik zou ingrijpen als het over een kind ging.Ik heb in het verleden toen ik een jaar of 20 was idd wel een keer de kinderbescherming gebeld.Maar dat ging over kinderen die bont en blauw geslagen werden en ook daar heb ik nog wel even over nagedacht.Zoiets doe je ook zo maar niet even.Die kinderen zijn toen weggehaald bij hun moeder en daar heb ik me echt rot over gevoeld nog.Ook al was dat beter voor die kinderen.En er waren meer meldingen toendertijd. Maar ik vind dit toch iets heel anders.Omdat het allemaal zo op het randje is en het om dieren gaat.Niet dat ik dat minder erg vind,maar kwa wat je eraan kunt doen zijn de mogelijkheden toch wat meer beperkt.
Geld....een van hun katten was een keer aangereden en daar zijn ze ook niet mee naar de dierenarts gegaan,want dat was duur en die kat zou wel opknappen.Dat was gelukkig dan ook wel zo,maar als 1 van mijn katten aangereden was...al kostte het me 1000 euro.Ik zou er echt niet gerust op zijn als ie niet nagekeken werd daarna.daar hebben we toen ook wat van gezegd,maar ook zonder succes.Zelfs nog een dierenarts aangereden waar je achteraf mag betalen en aangeboden ze daarheen te brengen.Maar ze was wel in alle staten dat de kat aangereden was.
ik vind het heel erg om te horen.. misschien tips geven ofzo.. en de dierenbescherming bellen om te vragen wat je zou kunnen doen? ik heb zelf 2 nestjes en die ruk ik echt niet weg van moeder poes als ze aan het drinken zijn. hoe oud is dat nestje ongeveer?
als dat mijn buren waren, en ik had er goed contact mee dan zou ik op zo'n moment zelf al zeggen 'wat doe je nou !! laat die kittens eens gauw met rust !!! op een boze toon... en zeggen dat ik dit absoluut niet meer wil zien als ik bij hun op bezoek ben,.. en gewoon GOED uitleggen dat het ECHT niet kan wat hun doen..(uitleggen hoe ze het wel moeten doen) en dat als hun hiermee doorgaan dat ik de dieren wel mee naar mijn huis neem en wel nieuwe baasjes voor ze zoekt die wel met dieren om kunnen gaan... dieren kunnen niet voor hunzelf opkomen.. daar hebben ze mensen voor nodig ! dus ik zou absoluut niet twijfelen, maar gewoon die mail sturen naar de dierenbescherming.. kijken wat hun ervan zeggen... als hun je afwimpelen dan zou ik toch wel boos worden hoor op je buren... daarmee verpest je echt niet buren relatie, als je goed met deze mensen om kan gaan dan kan jullie 'relatie' wel iets hebben hoor... ik denk dat ze pas gaan inzien wat ze fout doen als ze zien dat iemand er boos om wordt, dat het echt niet normaal is...
Suzanne snap het hoor.. Je hebt iig een mail gestuurd. Als het nou heel lang duurt kan je altijd nog bellen (of je man?). Fijn dat er mensen zijn die hier iets mee doen. Er zijn er zat die helemaal niets doen.. Toen ik net las over de aangereden kat werd ik even heeeeeel boos. Stomme mensen... denk toch na voordat je een dier aanschaft!
Oooh hier had ik dus absoluut ook niet tegen gekunt en had er dus ter plekke erg duidelijk wat van gezegd en was verontwaardigd weg gelopen (vooral de laatste keer als je al aangaf dat je dat niet wilde met die kittens) Heh bah...dieren nemen en er niet voor zorgen! Maar denk niet dat dit erg genoeg is zodat de dieren bescherming er iets aan doet. HELAAS! Als dit nou Amerika was... Sommige mensen zouden gewoon van zn leven geen dieren meer moeten mogen hebben... Hebben je buren ook kinderen? Wat een voorbeeld anders...
@Lautjuhh....een week of 2 is het nestje. @Wilma....nee ze hebben geen kinderen ,maar willen er wel 1.Daar maak ik me ook al heel veel zorgen om Echt boos worden zit niet in mijn aard en ik denk dat het bij deze mensen alleen maar averechts werkt.Ik ga er goed mee om,maar het zijn geen vrienden ofzo.Dus ik ken ze ook niet goed genoeg om een preek te geven.Ik heb wel duidelijk laten merken dat ik het niet vond kunnen en haar boos aangekeken en gezegd,dat de kittens nu niet meer gingen drinken.Toen zei ze wel,dat dat haar schuld was.Het is niet dat ik er niets van zeg,maar vind het moeilijk om boos te worden.Ik wilde wel gelijk weg,maar ben nog even blijven staan om te kijken of moederpoes weer naar haar jongen ging.Als ik haar zie zal ik haar er zeker nog op aanspreken.Maar of het helpt.We hebben ze al vaker aangesproken op raar gedrag,maar het zijn een beetje het type mensen die overal schijt aan hebben en daar wat in doorgeslagen zijn.Maar ik heb er al een paar keer wat van gezegd van de kittens elke keer bij moederpoes weghalen.En van die aangereden kat heb ik ook van alles geprobeerd om die kat nog bij een dierenarts te krijgen.Suusman is het zelfs een beetje zat aan het worden,dat wij elke keer hun problemen op moeten lossen.En zelf doen ze echt overal zo makkelijk over.Maar Suusman is ook niet van het type wat boos wordt.We zijn een vredelievend stelletje samen Het gaat ook allemaal zo plotseling.Laatst was ik met haar en een andere (normale) buurvrouw met de honden aan het lopen en gooide ze ineens haar hond,die bang is voor water in het water.Als ik mijn verhaal zou lezen zou ik ook denken..zeg er wat van!Maar de buurvrouw en ik waren echt compleet verbijstert.En hebben er wel wat van gezegd,maar niet boos.Ik weet dat dat stom is.Misschien moet ik nodig op assertiviteitstraining ofzo