Hoi, wij zitten eraan te denken om onze oudste een kleuterklas te laten overslaan en ik was benieuwd wie dat ook gedaan heeft of misschien juist niet. Hij is van Januari en zit in groep 1 nu maar doet alle werkjes van groep 2 mee (zit in een combi klas) en de juf zegt dat hij op hetzelfde niveau zit als de kindjes uit groep 2.
Hoihoi, Wij hebben dit nu ook met onze zoon. Hij is dan van november en zit nu ook in de combiklas. Hij doet ook mee met de oudste kleuters en is soms sneller en ook "slimmer". Wij hebben over 2 weken een gesprek en dan zal het hier ook over gaan. Toch heb ik zelf al wel besloten (nou ja voor 90%) dat hij gewoon naar groep 2 gaat. Hij is pienter en doet graag mee, maar nu mag het nog en in groep 3 moet het ! Mijn dochter zit nu in groep 3 en wij dachten dat ze dat hartstikke goed zou gaan doen omdat ze een superoudste kleuter was. Niets is minder waar en moet ze er hard aan trekken om bij te blijven. Ook zitten wij elke avond aan de keukentafel woordjes te lezen en sommen te maken. Het is een moeilijke keuze..........
Het lijkt me inderdaad een lastige keuze. Ik heb zelf Pabo gedaan, maar zie mezelf ondertussen niet meer als deskundige omdat ik niet voor de klas sta. Maar mijn idee zou zijn: laat hem lekker nog een jaartje kleuteren, maar dan met extra opdrachten waardoor hij wel uitgedaagd blijft. Er kletsen hier op het forum ook diverse juffen mee. Misschien dat zij je extra info kunnen geven (weet zo alleen even niet meer precies wie het zijn... )
ik zou het denk ik niet doen, want je moet niet alleen naar nu kijken maar ook naar later, bij mij in de klas zat ook een meisje die een klas overgeslagen had. (2e geloof ik) en op de lagere school ging dat best, maar op de middelbare ging het mis. ze was net 11 geworden en dat was echt te jong. ze kon het mentaal niet bijbenen.
Hier een juf die 9 jaar kleuters heeft gehad en 3 jaar groep 3. Kijk heel goed naar je kind, wat wil hij zelf? Zit hij lekker in zijn vel? Dat is het belangrijkste! Hoe zit het met vriendjes? Zit je kind op alle gebieden op een groep 2 niveau? In groep 3 wordt er echt hard gewerkt. Natuurlijk is er vooral in het begin tijd om te spelen, maar het leren lezen is het allerbelangrijkst in groep 3. Ik zou regelmatig een gesprekje met de leerkracht hebben als ik jou was. En vooral met je kind! Succes, ik weet dat het best heel goed kan gaan hoor, maar het blijft een moeilijke keuze.
Ik zou het niet doen. Ik sta voor de klas (groep 8 ) en af en toe komt er wel eens een leerling voorbij die dus een jaar jonger is. Ik vind het verschil heel erg groot en moet er niet aan denken dat mijn kind met 11 jaar al op het voortgezet onderwijs zit.
mijn dochter zit nu in groep 2 (combinatieklas) bij haar in de klas zit een meisje die in februari 2008 4 is geworden en die gaat wel een klas overslaan. die gaat na de grote vakantie dus al naar groep 3. ik zou echt naar je eigen kind kijken, het is zo verschillend, maar ik denk idd dat het op de langere termijn moeilijk kan gaan worden. idd rond groep 8 en de middelbare school.
Bedankt voor jullie reacties, mijn reactie is ook een beetje van misshcien maar niet want kleuterklas is nog lekker spelen en straks is het echt aanpoten. Om het aan het kind te vragen vind ik moeilijk want hoe goed snapt zo'n kind dat nu als ie 5 is. Wat zijn vriendjes betreft is het zelfs zo dat de meeste vriendjes door gaan naar gr 3 want hij heeft meer oudere vriendjes dan jongere vriendjes. Wat dat betreft scheelt het dat hij in een combi klas zit, het is niet dat hij in een compleet nieuwe klas komt met allemaal nieuwe gezichten.
Persoonlijk zou ik het niet doen. Waarom niet? Nu doet hij misschien goed mee met de werkjes van groep 2 maar dat zegt niets over de toekomst. De school waar mijn kinderen opzitten werken op met combi klassen en het stimuleert het leren van de jongere kinderen uit de lagere groepen. Maar om je kind om die reden een klas over te laten slaan (als ze het al doen op deze leeftijd) nee, ik zou het niet doen. Bij ons op school heb ik 2 voorbeelden van kinderen die het in groep 2 zo ontzettend goed deden dat ze na de herfstvakantie (op dringend verzoek van de ouders) over zijn geplaatst naar groep 3 en uiteindelijk zijn de kinderen aan het einde van het schooljaar blijven zitten (terwijl hun nieuwe vriendjes en vriendinnetjes overgingen) omdat ze toch uiteindelijk niet mee konden komen, want groep 2 of 3 is toch een heel verschil. In groep 1 gaat alles spelenderwijs en dat gaat ook in groep 2 zo, maar dan toch met iets meer van schrijven en rekenen al(spelenderwijs) Een kind heeft ook de periode van onbezorgd spelen nodig. Laat je kind lekker deze periode met zijn klasgenootjes meemaken, als later (in groep 5 bijv.) blijkt dat je kindje inderdaad boven het niveau werkt is het tijd genoeg om een klas over te slaan, maar op deze leeftijd zou ik het persoonlijk zeker nog niet doen. je moet daarbij ook naar de toekomst kijken. Je kind zal dan een heel vroege leerling op de hogere school zijn, en vaak zie je toch weer dat sommige nog niet weerbaar genoeg zijn om de druk op de hogere school aan te kunnen. Heb je een weerbaar kind, dat zich wel staande weet te houden, en het kaas niet van de brood af laat eten is het ook weer net even iets anders, maar op deze leeftijd kan je ook daar nog niets van zeggen en moet dat in de aankomende jaren nog ontwikkeld worden.
Hier ook een juf van groep 8. Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen, omdat een kind er sociaal/emotioneel achter kan gaan lopen. Je moet altijd goed kijken naar je eigen kind en je weet het zelf het beste, maar een gewoon een jaartje in groep 2 kan helemaal geen kwaad. Mocht je hiervoor kiezen dan moet de leerkracht wel zorgen dat er genoeg uitdaging is, maar dat geldt vast voor meer kinderen! Succes
Ik mocht dit ook toen ik zo klein was. Mijn ouders hebben er voor besloten om dit niet te doen. Mijn moeder vond dit vooral niet zo slim. Ze werkt al jaren als lerares en ze heeft veel gezien dat kinderen laten op de tenen moeten lopen om alles bij te kunnen houden. Niet perse qua werk, maar qua gedrag, qua leeftijd. De kans is dan ook groter dat ze evt later weer een klas over moeten doen en dat kan dan weer problemen oplossen.
je moet ook niet vergeten dat de meeste kinderen met 4 jaar naar school gaan en zodoende in groep 1 terecht komen. Jouw kindje was 5 toen hij naar school ging, dus tja vreemd is het natuurlijk ook niet dat hij gelijk loopt met de kinderen uit groep 2, die zijn immers (de meeste) van zijn leeftijd. Ik weet niet hoe het precies zit, maar gaat hij na de zomervakantie over naar groep 2 of blijft hij in groep 1? In eerste instantie heb ik niet naar de leeftijd gekeken, omdat ik er eigenlijk dus van uit ga dat elk kind vanaf 4 jaar naar school gaat, maar doordat ik las dat die van jou van januari was en geboren 2004 tja dat vind ik dan net weer even iets anders. Zou hij na de zomervakantie gewoon overgaan naar groep 2, zou ik het vooralsnog zo laten. Willen ze hem na de vakantie nog in groep 1 houden omdat hij pas vanaf januari op school zit, ja dan zou ik persoonlijk wel overleggen of ook zij het niet beter vinden om hem toch mee te laten lopen in groep 2. vandaar dat ik het eerder ook had dat die van jou dan een vroege leerlijk zou zijn op de hogere school, maar gezien zijn leeftijd, zou hij dus wel makkelijk bij de andere kinderen passen, dus dat gaan niet op, ik denk ook niet dat de andere dit in de gaten hebben gehad, en er waarschijnlijk vanuit gingen dat jouw kindje ook vanaf zijn 4e gewoon naar school is gegaan. Ben eigenlijk ook wel benieuwd eerlijk gezegd waarom je hem pas vanaf zijn 5e naar school hebt laten gaan, en niet zoals doorgaans gebeurt vanaf zijn 4e? groetjes mamatje
mamatje24, mijn kindje was ook 4 toen hij naar school ging want dat is nl verplicht alleen zit hij dan in groep 0. Hij is dus in september naar groep 1 gegaan en zou na de zomervakantie naar groep 2 gaan. Alleen omdat hij van januari is heeft hij al een half jaar in de kleutergroepen meegedraaid en zoveel opgepikt dat hij al op het niveau zit van de kindjes van groep 2 terwijl hij officieel in groep 1 zit. Maar ik denk dat we nog niet naar groep 3 gaan na de vakantie, de juf zei nl dat ze hem zeker gestimuleerd houden en dat hij altijd nog 3 en 4 in 1 jaar kan doen mocht hij echt voor lopen. Ik denk dat dat een beter idee is dan nu al overslaan. We hebben zowie zo nog een paar maandje voor we moeten beslissen.
Hier nog een juf (nu groep 6, voorheen groep 3) Ik ben het met cookie eens. In groep 3 wordt best wel heel veel van een kind verwacht. Tuurlijk is er ruimte voor spelen, maar het grootste gedeelte van de dag ben je toch aan het leren. Goed kijken of je zoontje het aankan...Vaak hebben kindjes het vanwege het sociaal-emotionele aspect wel nodig om gewoon dat jaartje nog te kleuteren. Succes!
Leerplichtig zijn ze pas vanaf 5 jaar. Vanaf 4 jaar gaan doorgaans alle kinderen naar school, maar vallen ze nog niet onder de leerplicht is het niet, je kan zonder problemen je kind van 4 thuishouden bij wijze van spreke want een leerplichtambtenaar of de school kan je tot het 5e jaar niets maken. Dat van de school waar jouw kindje op zit snap ik niks van hoor. Hier gaan ze naar school vanaf 4 jaar, en komen dan gewoon in groep 1 te zitten, en het ligt er maar net aan wanneer ze beginnen op school (vanaf dat ze 4 zijn geworden en welke maand) als ze bijv. november 4 worden en ze gaan dan naar groep 1, gaan ze hier gewoon na de zomervakantie over naar groep 2. Een groep 0 ken ik dan ook niet.0-1-2 ? Hier is het gewoon groep 1 en 2. Vraag me af wat ze bij jullie dan in de groep 0 en 1 doen? Hoe dan ook zou ik het inderdaad gewoon zo even aankijken en het bekijken als hij wat ouder is en in groep ¾ zit. succes
'groep 0' snap ik wel een beetje hoor. Ik ben zelf op 31 december geboren en zat dus ook nog maar net in groep 1 toen ik naar school mocht. Daarom is besloten (en ook omdat ik dysmatuur en prematuur was) om na de zomervakantie nogmaals groep 1 te doen (die heb ik dus anderhalf keer gehad). Daardoor was ik later vaak wel 1 van de oudsten in de klas en dat had ook zijn voordelen.
Ik mocht dit destijds ook maar mijn ouders hebben het niet gedaan. Wat betreft sociaal-emotionele aanslutiing bij de klasgenoten een goede zaak lijkt me. Wel bood de lagere school me echt wel wat weinig uitdaging, ik vond leren leuk en heb gewoon de hele bieb leeggelezen. Maar tegenwoordig kunnen ze kinderen volgens mij wel wat meer extra stof geven als dat nodig is.
daar moet je dan als ouders wel zelf achteraan, althans dat is hier schijnbaar zo, een van de kids van mij baas kon ook wel wat extra uitdaging gebruiken, maar daar werd pas aktie ondernomen toen hij bij school aan de bel trok
de tijd dat wij naar school ging had je nog geen groep 0 of 1. Toen ging je als je naar school ging gewoon naar de 1e klas tm de 6e klas. en dan ging je naar die oh zo mooie grote hogere school De periode voor je naar school ging (1e klas) was gewoon simpelweg de kleuterschool