Ons mannetje krijgt al een tijdje fruit en groentes maar ik heb eigenlijk geen idee hoeveel hij eigenlijk moet/mag hebben op een dag En heb ook nog niet een vast ritme te pakken qua voeding en vind het dus lastig om een goed moment uit te kiezen waneer hij fruit/groente krijgt Want dan heeft hij net z'n fles op en zit dus vol.en vind het raar om hem dan vlak voor het slapen gaan nog eten te geven. Hij is zeker dol op z'n fruit/groente hapje vooral broccoli en banaan vind hij heerlijk. De dag ziet er ongeveer zo uit . 3:00 nacht fles van 210-7 gelijk weer in slaap 8:00 fles van 230-7meestal gelijk weer in slaap 12:00 fles 210-7 2-2,5 uurtjes wakker en dan naar bed. 16:00 wakker 16:30 fles 210-7 2-2,5 uurtjes wakker dan slapen 19:30 wakker 20:30 pap fles 230-7+3 rijstebloem. 1-1,5 uurtjes wakker dan slapen En dan weer rond 3 uur wakker
Hier ziet het schema er zo uit: 06.30u melk (ze drinkt wisselende hoeveelheden 150-200 cc) 11.00u 250g groentenpap (1/3 aardappel 2/3 groenten met een eetlepel olie) 15.00u 200 gr fruitpap (1 appel, 1 banaan, pletkoekje en sap van sinaas) 19.00u 200 ml melk met rijstvlokken met de lepel + 1 yoghurt als toetje. Ze is nu 7 maanden en als ze overdag goed gegeten heeft, slaapt ze door. Ik ga hiermee vast wat commentaar oogsten dat ze te weinig melk krijgt, maar onze meid is hier happy mee. Ze eet gewoon veel liever groenten. Ze volgt goed haar lijntje, dus ik ben er tevreden mee. Fruit eet ze niet graag, dus dan krijgt ze soms gewoon een beetje fruit (een klein potje van 100g) en daarna nog wel groenten omdat ik weet dat ze nog honger heeft. Het is niet ideaal, maar het werkt wel. Ik probeer steeds meer gewoon te relativeren: het is niet allemaal perfect, maar mijn kind is vrolijk, gezond, groeit en ontwikkelt. Dan kunnen de regels me even gestolen worden Ik heb me de afgelopen maanden al genoeg zorgen gemaakt dat onze dochter niet volgens het boekje eet Ik begrijp van de reacties op dit forum wel dat in Nederland het de gewoonte is om 's avonds groenten te geven. In België is het andersom Ik zou gewoon bij twee maaltijden de fles weg laten en vervangen door groenten/fruit, of enkel aanvullen met een flesje daarna.
Dat is een hoop flesvoeding zeg :O heeft Sem nooit gehad zoveel... Ons schema was met 6 maanden ongeveer zo: 07.30: 180+6 09.30: fruit (meestal 1,5 stuk gepureerd) 11.30: 180+6 15.30: 180+6 17.30: groente (meestal 3 eetlepels maar ging moeilijk dus soms minder) 20.00: 180+6 En dan weer slapen tot 07.30
Ik vond het handig om samen met DL te eten, dus fruithap tijdens mijn eigen lunch (daarna ging ze slapen) en groente bij onze avondmaaltijd, met fles dan als toetje. (Die kon ik later makkelijk vervangen door bakje yoghurt). In de kleinste voedingpotjes zit 125 gram. Ik bood dat maar aan en zag wel hoeveel naar binnen ging. Tegenwoordig hou ik de richtlijnen van voedingscentrum aan.
Aangezien je al fruit geeft zal mijn mening er weinig toe doen Maar persoonlijk zou ik eten geven wanneer hij zelf zijn eten kan pakken en dit zelf naar zijn mondje stopt zodat hij ook zelf kan bepalen hoeveel hij eet Ik deed het wanneer ze nog op 3 flessen zaten 7 uur papfles rond 10 uur fruit half 1 uur fles 3 uur tussendoortje bijv soestengel sabelen half 6 uur warm eten en dan om 8 uur nog een fles voor het slapen
Als eerste wil ik je waarschuwen dat je structureel ver over een liter flesvoeding gaat en dat is heel slecht voor zn maagje en darmen...dat zou ik echt ver terugschroeven. Als antwoord op je vraag...ik gaf bijvoeding a la rapley. Dus stukken.. heb nooit iets afgewogen. De groenten kregen ze tegelijk met ons eten rond 18.00 uit de pan afgekoeld in de hand. Fruit gaf ik s ochtends of s middags...al snel 2x per dag.
Waarom geef je zulke enorme flessen is mijn eerste vraag, hij krijgt 2x per dag een kwart liter melk in 1X. Dat is voor een kind van willekeurige leeftijd hartstikke veel, laat staan een baby. Op zich snap ik heel goed dat hij vol zit, hij krijgt veel meer dan Max toegestane hoeveelheid van nr1 kv. Ik zou daar eerst aan werken. Verklein die flessen naar 4x 200cc of 5X 150cc aangemaakte voeding. Deze verdeel je zo over de dag dat je tussendoor ruimte krijgt voor 2 vaste maaltijden, later nog 1 tussendoortje moment. Met zoveel melk nu zou ik hem echt niks erbij geven, zijn maag is al heel erg opgerekt denk ik.
Hoe oud is je kindje? Volgens de verpakking mag je 4 flessen van 180+6 geven. Ik mocht van de arts van het consultatiebureau 5 flessen van 180+6 of 4 van 210+7 geven omdat hij vaak zo'n honger heeft. En echt geen 5 van 210! Ons schema is ingeveer zo: 7.30 - fles 210+7 9.30 - fruit (potje 4+ of geprakte banaan/gepureerde peer of appel 11.30 - fles 210+7 15.30 - fles 210+7 17.30 - groente (potje 4+ of gepureerde/geprakte bloemkool/broccoli/wortel 19.30 - fles 210+7 en 3 scheppen rijstebloem De tijden verschillen, ligt eraan wanneer hij in slaap valt tussendoor. Ik zou absoluut een fles schrappen, dat gaat makkelijker dan je denkt. Dit is echt te veel.
Kleine man is 6 maanden. Overdag zit hij ook maar op de 4 flessen +een nacht voeding. Hij is echt een enorme honger lap . De kinderarts heeft aangegeven dat als hij zo goed in z'n vel zit hoef ik niet minder te gaan geven. Als hij minder krijgt dan blijft hij huilen (al meerdere keren geprobeerd) Hij is niet te dik en zit prima op gewicht volgens de kinderarts Heb geen idee hoe veel hij nu weegt en hoe lang hij is zal dat morgen ff posten heb morgen afspraak cb Wb rapley ik vind dat dood eng om dat hij een enorme schrokker is Misschien als i n maand of acht is Nu nog niet.
Maar hoe ga je de overgang naar opvolgmelk doen? Want daarvan mag je max 800cc aangemaakte voeding geven Per 24uur (dus incl nachtvoedingen) En als hij huilt om zoveel melk ligt dat echt meer aan de opgerekte maag, in een maag van een 6mnd oude baby past normaal gesproken geen 250cc melk in 1keer. Hongerige kindjes vragen meestal vaak kleine beetjes voeding. Maar over je vraag: - kinderarts is geen voedingsdeskundige, meestal geven zij nooit voedingsadvies en verwijzen je door naar juiste persoon - heeft de ka onderzocht waarom je kindje zoveel melk vraagt? Vaak wijst dat op reflux - teveel kv veroorzaakt geen overgewicht op korte termijn, maar verhoogt de kans op op lange termijn - hoe lang doet hij over zijn flessen, met die grote moet je zeker op een half uur komen, anders gaat het te snel en voelt hij geen verzadiging. - qua overgang naar opvolgmelk en bijvoeding moet je echt iets doen aan de schema. Zo kan hij echt niks erbij eten, en mag je niet over op opvolgmelk. - na 6mnd gaat de baby ook met bijvoeding honger stillen, je maakt een gezond eetpatroon van voedzame maaltijden en tussendoortjes- > vaker eten en minder per keer Wat je als opbouw kunt doen is: - ontbijt: pap van 200cc kv met granen - rond 10uur fruit- > niet pureren! Daar krijgt een baby geen verzadigd gevoel van, want hij slurpt het zo naar binnen. Desnoods prakken, baby's kunnen prima kauwen - rond 12uur: een boterham/ korstje en fles 150cc; - rond 15uur: fles 150cc, met evt beetje fruit of een broodkorst erbij - rond 17uur: avondeten (aardappel, groente, rijst, pasta, later vlees), ook weer niet naar binnen laten slurpen, maar hem zeker een half uur goed laten kauwen - bedtijd: fles 200cc evt met rijstebloem - nachtvoeding: 135cc
Ons schema is nu 7.53 180/6 9.15 fruit 1 stuk gepureerd. Event met wat liga 12.30 kleine stukjes brood (heel weinig nog) en 150/5 15.30 groenten ( gaan nog niet zo goed paar lepeltjes) en 150/5 19.30 180/6
Dat schema is mooi maar hij slaapt nog heel veel en dat gaat dan niet lukken. En hoe kom je aan een fles van 250? Hij krijgt 1x230cc en de rest 210cc in totaal dus Inc de schepjes. Over de fles doet i 15 min en dat is volgens cb prima. Reflux is onderzocht en daar was geen sprake van
Als je 230 water pakt en 8 scheppen heb je 250...maar goed die 20 cc maakt ook niet uit...je geeft veel en veel te veel melk. Ik zou zelf even onderzoeken hoe slecht dat is.
230cc water + 8 scheppen = 250cc melk 210cc water en 7 scheppen = 230cc melk Voor de hoeveelheid tel je de aangemaakte voeding, niet het water. En welke 'schema' zegt 15min? Jij geeft aan dat je baby huilt als de fles op is, en een propper is. Als hij een kwartier doet over een kwart liter melk snap ik dat wel. Ieder mens voelt pas na 20min of ie verzadigd is of niet, tot die tijd kun je eigenlijk blijven eten/drinken. Vrijwel overal wordt geadviseerd dat de baby min 20min over de maaltijd moet doen- voor de verzadiging/ zuigbehoefte. Maar dat terzijde: de maaltijden geef je om de slaapjes heen in het begin. Hij zal komende tijd steeds minder slapen overdag natuurlijk.
Ik maak mijn fles als volgt Kokend water tot de 80 cc dan de 7schepjes poeder er bij en met koud water aftoppen tot 210 Als ik me aan het reken sommetje houd van 150 cc per kilo dan kom ik op dit reken sommetje 150x8=1200:5=240cc per fles,en daar zit i onder hij krijgt inclusief de nacht voeding 1070 cc Dat is dus volgens de richtlijn niet te veel.
Meer dan een liter flesvoeding op een dag!! Dat is wel erg veel. Heeft hij die nachtvoeding nog echt nodig? Ik zou die eerst afbouwen, steeds wat minder geven. Bijvoeding: Rond 10.00 uur een fruithapje geven Rond 17.00 uur groente Hij zal dan ook minder flesvoeding gaan drinken aangezien zijn buikje gevuld wordt met fruit en groente.
Het gaat om de hoeveelheid aangemaakte voeding en meer dan een liter melk geeft teveel eiwitten en dit is belastend voor de nieren. In de openingspost lees ik over ongeveer 1100 ml onaangemaakt, dit is aangemaakt nog veel meer en in totaal echt te veel. Echt slecht voor de nieren.....
Totaal offtopic nu, maar de max hoeveelheid gaat om 30 schepjes per dag, heeft niet zoveel met water te maken. Daarnaast is de richtlijn 150cc per kg met een absolute max van 1liter/30 schepjes per dag. Ik snap nu wat jij bedoelt, maar je maakt de flessen eigenlijk met te weinig water nu. 7 schepjes moet je oplossen in 210cc water, incl poeder wordt dat 20cc meer. Jij doet nu volgens mij telkens 20cc te weinig water. Met heet water moet je zowel heet als koud water afmeten. Dus bijv 80cc heet water, 6 schepjes erbij en dan 100cc koud water. Zo krijg je de juiste verhouding van 180cc water + 6 scheppen = 200cc voeding.
Hij slaapt nu nog steeds veel van minder slapen word i echt sjaggie. En heeft dan de dag er na een baal dag om dat i niet lekker in z'n vel zit. Ik heb nergens gezegd dat i 8 schepjes krijgt . En het cb zegt altijd dat 15 min prima is. Hij heeft de difrax s fles met 3 standen speen,de dikke pap krijgt i op stand 2 en de gewone fles op stand 1 soms doet i er wat langer over maar meestal is het 15 min.