Zantac en spugen

Discussie in 'Prematuur' gestart door Flavour, 25 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flavour

Flavour Niet meer actief

Sinds een aantal dagen is onze dochter aan de Zantac, wegens reflux. Het punt is alleen dat ze er van lijkt te gaan spugen. Waarschijnlijk doe ik iets niet goed?

Ik geef het in een speentje meteen voor de voeding, twee keer per dag. Is dat niet aan te raden of zo? Het lijkt of haar maag er zo door van streek raakt dat ze daarna haar hele (!) fles opgeeft.

Herkenbaar?

Suus

2. Bika

Bika Niet meer actief

Hier hetzelfde, zijn nu terug aan de Nexium. Helaas geeft hij daar ook van over, maar doordat dat een veel grotere hoeveelheid is en hij vrij snel er van overgeeft krijgt hij toch genoeg binnen.

Of het nu niet goed valt hier of dat hij het zelf naar buiten werkt omdat het niet lekker is weet ik niet.

3. Flavour

Flavour Niet meer actief

Mmm, dus toch... Zielig hè! Maar jij geeft de medicatie neem ik aan dan niet vlak voor een voeding? Want dan komt alles er zo weer uit, toch?

Suus

4. Bika

Bika Niet meer actief

Ik geef het inderdaad tussen twee voedingen in, hij krijgt nu om de 4 uur, dus kan ik mooi 2 uur laten zakken voor ik weer een fles geef.

5. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ah oké, dan ga ik dat nog eens proberen. Het is wel smerig spul hè, ik snap best dat je daar van gaat spugen ;).

6. Bika

Bika Niet meer actief

Ja het is echt heel erg smerig! Heb het zelf ook maar even geprobeerd om te kijken wat hij nou binnen moest krijgen. Het enige voordeel van Zantac vind ik de in verhouding tot Nexium lage dosering. Hij krijg 2x daags 1,7 ml Zantac en nu in totaal 17 ml Nexium. Maar van de Nexium geeft hij maar 1 keer in het begin over en slikt hij verder netjes zonder klagen weg. De Zantac was een enorm drama elke keer en gaf hij keer op keer achter elkaar van over. Ik heb ook al geprobeerd die te mengen met voeding, daar trapt hij ook niet in. Met de Nexium werkt dat weer wel, maar hij vind het niet vies dus met spuitje wil net zo goed dan.

7. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hier tufte ze in het begin de zantac er weer uit.
    Nu geven we het rustig in delen met een spuitje in haar wangzak een kwartier voor de voeding.
    Maar ze spuugt zowiezo niet... dus daarmee kan ik je niet helpen.

8. Flavour

Flavour Niet meer actief

Oké, thanks. Ik was er nu maar even mee gestopt weer, even kijken of ze het echt wel nodig heeft, want dat ze ineens weer zo spuugt, vind ik wel een veeg teken...

Suus

9. Bika

Bika Niet meer actief

Heb hier net weer Nexium gegeven. Ik word er nog eens handig in zo. Heb 1 druppel in zijn mondje gedaan, toen heel even afgewacht en ja hoor hij haalde het gewoon weer op en gaf over. Maak nu dus even echt verschil tussen een beetje spugen of overgeven. Toen hij klaar was kon ik zo de rest er in doen. De etterbak, doet het dus gewoon met opzet he!

Maar merk hier wel echt dat hij het nodig heeft hoor. En zo wil het best. Als de Zantac er echt niet in wil moet je gewoon om andere vragen. Nexium is bijv. veel zoeter, daarom schrijven ze die hier voor. Maar er zijn ook nog andere mogelijkheden.

10. Chantal80

Chantal80 Actief lid

6 aug 2010
    125
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Volgens mij is de werking van zantac niet goed uitgelegd. Zantac helpt namelijk niet tegen spugen. Het wordt bij mensen gegeven omdat bij veel spugen de slokdarm beschadigd kan raken van het maagzuur. Zantac neutraliseerd de maag (minder zuur) en daardoor komt er minder schade aan de slokdarm. Als de oorzaak van het spugen dus de irritatie van de slokdarm is kan het helpen tegen spugen. Anders helpt het niet tegen spugen, maar is spugen gewoon minder vies voor je kindje. Mijn zoontje krijgt zantac en mortilium. Zantac als bescherming tegen het vele spugen en van de mortilium gaat zijn maag eerder leeg.

Voor tips hoe je het makkelijk naar binnen kan krijgen, heb ik niks. Mijn zoontje heeft een sonde en hij heeft dus geen last van de vieze smaak.

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt,

Chantal

11. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ha Chantal, dat is duidelijk hoor, het gaat om verborgen reflux. Het is ook niet bedoeld tegen het spugen, daar krijgt ze Nutriton voor, het is een maagzuurremmer. Maar het leek me niet de bedoeling dat ze normaal niet spuugt en mét Zantac ineens hele flessen eruitgooit.

Motilium ken ik inderdaad ook, dat heeft ze eerder gehad. De kinderarts wil nu even aankijken of ze het echt nog wel nodig heeft.

Bika, ik onthou je tip mbt de Nexium, maar kijk het nu even aan. Het lijkt wel redelijk te gaan met alleen de Nutriton en de Lactulose.

Suus

12. Bika

Bika Niet meer actief

Zelfde hier inderdaad alleen dan niet om verborgen reflux, maar 'gewone' reflux. Slokdarm was al licht ontstoken toen we met de maagzuurremmers begonnen.
    Lactulose hebben we ook gehad, maar daar kon hij net als mama niet tegen. Daarvoor in de plaats hebben we nu Dulcodruppels op recept, al kan je deze vrij verkrijgbaar ook halen. Zijn maar 5 druppels die hij dan hoeft en werkt gelukkig net zo goed!

Hoe lang moet je het nu proberen Suus?

13. Flavour

Flavour Niet meer actief

Naar eigen inzicht, dus ik ben er even mee gestopt en kijk het een paar dagen aan.

Dulcodruppels, ik maak gewoon nóg een mental note :).

Suus

14. Bika

Bika Niet meer actief

Haha, ja kan handig zijn hoor de ervaringen van anderen. Hebben hier zo lang aange**** dat ik wou dat ik dit soort dingen eerder gehoord had :( hij is nu 10 weken en pas sinds 1,5e week gaat het redelijk.

Deel Deze Pagina