Wanneer is koorts zorgwekkend?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Skye, 1 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skye

Skye Niet meer actief

Mijn meisje heeft sinds gister opeens hoge koorts. Gister liep het op tot 39.7. Ook opeens spugen (maar 1x waarbij alles eruit kwam) en nu vandaag was het 40.1 graden. Verder slaapt ze heel veel. Als ze wakker is, merk je gewoon dat ze niet lekker is. Normaal is ze altijd heel vrolijk, maar vandaag is het over het algemeen slapen en huilen. Drinken doet ze wel goed. Ik kan dus niet echt zeggen dat ze niet goed reageert ofzo.

Maar wanneer is koorts zorgwekkend? Is dat alleen als ze echt niet meer reageren of kan je bij een hoge temperatuur en wel normale reactie, zoals mijn meisje dus, ook een reden hebben om naar de huisartsenpost te sprinten?

Wel heeft ze trouwens ook wat rode puntjes op haar buik, dus kan het ook misschien wel vijfde of zesde ziekte zijn ofzo??

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    1 van die vlekjes ziektes gaat wel vooraf door een paar dagen hoge koorts. Dus dat zou zomaar eens kunnen.. Dan is de koorts over 1a2 dagen wel snel lager en zitten er nog meer stippen op haar lijfje.

Koorts opzich is niet ernstig, maar zodra ze erg suf worden/veel pijn hebben/weinig meer drinken, dan kun je beter de huisarts wel even bellen.

Zelf heb ik bij die kleintjes toch vaak: bij twijfel bellen. Misschien zegt de huisarts kijk het nog even aan, maar dan kan hij misschien nog wat tips geven. Maar als ze vandaag wel genoeg (500cc) gedronken heeft en verder niet echt last lijkt te hebben kun je misschien wel tot morgenochtend en je eigen huisarts wachten..

Ik heb wel eens met hoge koorts bij de HAP gezeten, maar toen had mijn jochie duidelijk pijn en was amper wakker te krijgen tussen de pijn-huil-buien door.
    Zolang hij zelf een beetje rond scharrelt, zelf wat drinken naar binnen werkt, dan valt het hier vaak wel mee..

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    oja, kun je het puntje wegduwen? dus als je er met je vinger overheen gaat dat het dan even wit word (net zoals dat bij jou gebeurd als je op je arm drukt).
    Als het stipje knalrood blijft, en echt niet lichter wordt moet je wel even bellen..

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik zou even bellen, mijn overbuurmeisje had ook koorts en wilde veel slapen en alleen maar drinken, en die had longontsteking. Nu gaat het gelukkig wel weer beter :)
    Maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen!

5. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Mijn zoontje heeft ook koorts, al 2 dagen ruim 39. Ben vanmiddag met hem bij de HA geweest, hij heeft nu neusspray ter verlichting en voorkoming van oorontsteking, verder is het gewoon uitzieken.

Op internet kom ik steeds tegen dat je HA moet bellen als hij/zij meer dan 3 dagen koorts heeft (>38).

Een andere keer had mijn zoontje ook puntjes uitslag op zijn borst, bleek eczeem te zijn. Maar het kan ook een kinderziekte zijn of zelfs hersenvliesontsteking. Maar dan moet je kindje volgens mij wel heel zielig zijn hoor.
    Beter een keer te veel dan te weinig naar de HA.

Oja, de hoogte van de koorts schijnt niks te zeggen over de ernst van de ziekte. Hoe je kindje eraan toe is zegt veel meer. Als ze rustig spelen met 40 graden is er niks aan de hand, maar als je ze niet meer wakker krijgt bij 38.1 moet je meteen de HAP/HA bellen.

6. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Boven de 40 graden altijd een arts (eventueel spoeddienst in avonduren) bellen voor overleg!

Beterschap.
    Liefs Huismus

7. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Charlotte had met pinksteren 3 dagen koorts rond 40gr, was verder wel hangerig maar niet echt ziek. Na die 3 dagen zakte de koorts en kwamen er vlekjes, bleek 6e ziekte te zijn. Als ze nu al vlekjes heeft en je vertrouwt het niet, moet je altijd gewoon bellen, desnoods naar de huisartsenpost. Hier zijn ze heel begripvol altijd en nemen geen enkel risico met jonge kinderen.
    Ik heb haar regelmatig een paracetamol gegeven (zakte de koorts trouwens niet echt van) maar ze voelde zich dan wel wat beter, was wat fitter en speelde dan ook wel even ipv alleen maar te hangen.
    Veel laten drinken en lekker bij je nemen. Je kunt ook gewoon even informatief naar de HAP bellen om even je verhaal te doen en te horen wat ze zeggen.
    Beterschap!

8. Skye

Skye Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties. Ja, als ik het idee had dat het nodig zou zijn, dan was ik wel naar de HA gegaan, maar mijn gevoel zei dat het wel meeviel (ik maak me toch ook al zorgen met bijvoorbeeld 38.2 graden) En idd.......vanmorgen opeens 36.7! Dus weer helemaal haar eigen temp. wat het nou geweest is dan?? Pukkeltjes zie je ook bijna niet meer.......of misschien dat ze nog terugkomen?

Deel Deze Pagina