tips praten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door BuffySummers, 24 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Mijn zoontje is bijna 17 maanden en hij praat eigenlijk helemaal nog niet. Nou is dat natuurlijk inprinciepe niet erg maar hij doet ook niet echt moeite.
    Hij wijst met zijn vinger naar de dingen die hij wil hebben en zegt dan "da" of hij wijst,zegt niks en wijst dan met zijn vinger naar zijn buik.
    Het ziet er best leuk uit maar het is natuurlijk niet de bedoeling.
    Mijn moeder zei dat het komt omdat hij merendeel nog uit een fles drinkt (dus ook zn thee en roosvicee enzo). Hij drinkt ook wel uit een beker maar tuitbeker wil hij niet.
    Hij zegt alleen nog maar Ja, haai,aai en die da...
    Hebben jullie tips om mijn zoontje wat meer te stimuleren met praten en niet alleen maar te wijzen?

2. adi

adi Niet meer actief

Op gegeven moment kun je tegen hem zeggen dat mama luistert als ie het juiste woord noemt. Maar met 17 maanden vind ik het daar nog veel te vroeg voor.

HIer leek het een tijdje hartstikke goed te gaan met praten, maar ze zijn nu ook mee opgehouden. Ik merk dat ze nu meer bzeig zijn met lopen en fijne motoriek.

Misschien is je zoontje op dit moment ook andere dingen aan het ontwikkelen?

3. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Misschien is het een idee om zelf alles te gaan benoemen? En veel herhalen denk ik. Als ik Tim een woord wil leren dan ga ik overdreven articuleren zodat hij ziet hoe ik mijn lippen en tong beweeg.

4. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    We proberen wel alles te benoemen als hij t aanwijst. Bijv bij zijn fles vragen we wil je je fles enz.
    Ik denk idd dat met 17 maanden al zeggen wat jij zegt Adi, dat dat te jong is:)

Wanneer is een kindje echt laat met praten? Weet iemand vanaf welke leeftijd dat is?

5. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ga lekker veel (prenten)boekjes lezen met je kind, dat is supergoed voor de taalontwikkeling.
    Benoemen, aanwijzen, spelen met klanken, het is niet erg als je kindje het nog niet helemaal begrijpt.

Succes!

6. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Martijn is zondag 22 maanden en zegt nog amper iets..
    Zal nog wel komen maar ondertussen vind ik het toch wel lang duren.
    Hij zei met 18 maanden meer dan nu.

7. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik vind dat op zich wel een goed idee, maar mijn zoontje zit geen 2 tellen stil...Ik wil al heel lang voorlezen want heb hele leuke boekjes maar hij wil het niet.
    Hij speelt veel liever.

8. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    en liedjes zingen met bewegingen en woorden weglaten die hij dan moet invullen enz? Hoe gaat dat liedje ook weer van die zappelin? Zoiets? Dus dat je het op een speelse manier brengt?

Ik heb er geen ervaring mee mijn kleintje is zo ver nog niet maar vindt hij dat niet leuk?

Liefs

9. MG2011

MG2011 Fanatiek lid

22 nov 2010
    1.115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een jongetje dat nog vrij weinig (verstaanbaars ;)) zegt. Hij is inmiddels 21 maanden.
    Nazeggen doet hij niet aan en een koe noemt hij steevast 'boe' en een auto 'broembroem', hoe vaak ik het juiste woord ook zeg en hoe duidelijk ik ook articuleer.
    Ik verwacht/hoop dat het ineens komt...

10. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

hier gaat het best de goede kant op met het praten. maar dat was ook echt aanleren. wijzen naar een voorwerp en het steeds herhalen. hij leert het wel snel.

bijv. de kikkerlamp.. hij wijst en ik zeg dan kikker. nu zegt hij het zelf, kikker en wijst dan ook naar de lamp.

niet doen! (zuuchht) heeft ie al een miljoen keer gehoord dus dat kan hij nu heel goed en wijst dan ook waarschuwend met zijn vinger.

ja en nee op de momenten dat hij het moet gebruiken.

dus ik denk dat aanwijzen benoemen en herhalen herhalen herhalen goed werkt.hoef natuurlijk niet de hele dag door maar zodra hij het ziet ofzo dan benoem je het weer. en wel elke keer dezelfde woorden gebruiken,niet de ene keer bloem en de andere keer plant ofzo.

11. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Zingen doe ik ongeveer de hele dag door hahah. We hebben hier veel muziek op staan:).
    Alleen hij zegt niet eens dingen als boe ofzo;)

Aanwijzen doet hij zelf bijv als hij naar de lamp wijst zeg ik lamp, maar dat doen we al 2 maanden ofzo.
    Maar we blijven volhouden hahah:D komt vast goed.

12. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

hihihh goed zo gewoon blijven volhouden..woorden met veel klinkers leren ze trouwens ook makkelijker. dus lamp..hmmmm kan nog even duren denk ik.

gekke dingetjes zoals bij het eten happie zeggen dat leren ze dan weer erg snel.

hai doei dadaaaaaaaggg gaan ook makkelijk.

13. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Hij zegt idd wel haaai aaai enzo als we hem een aai over zn bol geven zeggen we ook aaai dat pikt ie idd wel snel op.

Maar verder alles wat we benoemen hij blijft alleen maar wijzen ook bij de simpele dingen.

Deel Deze Pagina