Ik verhuur mijn appartement en dit verhuur ik aan een persoon. Deze persoon is bij een bedrijf in loondienst en krijgt elke maand extra geld om de huur te betalen. Nu wil dat bedrijf dat ik elke maand een factuur ga uitschrijven. Mijn eerste gedachte was: mag ik dit überhaupt doen als particulier En mijn tweede gedachte: hun naam staat niet op het huurcontract en ik heb dus niets met hun kortgesloten, dan kan ik toch niet elke maand een factuur naar hun sturen? Wie kan mij hierbij helpen?
Als ik het goed lees, krijgt die huurder extra geld om de huur te kunnen betalen. Moet de factuur dan ook niet gericht zijn aan die persoon? Ik vermoed dat het bedrijf dit wil, zodat ze het kunnen verwerken in hun boekhouding. Maar wellicht dat je het wel kunt sturen naar je huurder en dat die het met behulp van jouw factuur kan declareren bij zijn baas? Ik zou voor de zekerheid navragen aan wie de factuur gericht moet zijn. Let er wel op dat je als particulier geen btw mag rekenen!
Ik begrijp niet waarom dat bedrijf iedere maand een factuur wil als de huurprijs iedere maand hetzelfde is?Een kopie huurcontract waar alles in staat is dan toch voldoende?
Ze moeten bewijs voor de administratie hebben waar het geld naartoe gaat. Tegenover iedere afschrijving moet een factuur staan. Je kunt gewoon een kwitantie uitschrijven zonder btw.
Oké, dus ik kan wel een kwitantie uitschrijven, krijg ik dan geen gedonder met de belastingdienst? Bedankt voor het meedenken?
Je krijgt alleen gedonder met de BD als je deze huur inkomsten (nog) niet hebt opgegeven, dat moet je natuurlijk wel doen. 😑
En heb je toestemming van de hypotheekverstrekker om je huis te verhuren? Anders krijg je daar zwaar gezeik mee. 😔
Nee, de ontvangen huur op een woning hoef je NIET op te geven bij de belastingdienst. Wel vallen de waarde van de woning en de eventuele hypotheekschuld van de woning in box 3. Je hebt voor die woning dus geen recht op rente aftrek. Tijdelijke verhuur woning die te koop staat Je kunt gewoon een factuur of iets dergelijks uitschrijven aan de huurder. Ik zou dit echt niet op naam van zijn werkgever zetten want daar heb jij niks mee van doen. De verhuur van een woning is sowieso vrijgesteld van btw.
Ik zou het even navragen TS. Wij verhuren ook een huis en apartement maar volgens onze accountant in NL moeten we dat echt opgeven bij de BD als inkomsten.
Het staat toch echt duidelijk in bovengenoemde link. Ik heb diverse klanten (werk op een accountantskantoor) die hun tweede huis verhuren. Verhuren jullie de huizen/appartementen wellicht als vakantiewoning? Of vanuit een onderneming waar de huizen op de balans staan?
Maar TS heeft toch nergens gezegd dat het gaat om een woning die te koop staat? En tegenover het niet hoeven opgeven van de huurinkomsten in dat geval staat ook het niet mogen aftrekken van de hypotheekrente. Dus het moet 1. gaan om een woning die te koop staat en 2. de hypotheekrente mag niet worden afgetrokken. Als het een beleggingspand is, moeten de huurinkomsten zeker wel worden opgegeven.
Het huis staat niet te koop en de hypotheekrente krijg ik inderdaad niet meer. Bij belastingdienst heb ik aangegeven dat het huis verhuurd wordt. Maar daar gaat het verder niet om. Ik ga inderdaad aangeven dat ik de factuur naar de huurder kan uitschrijven, want eigenlijk moet hij die factuur maken. Bedankt voor het meedenken!
Dat zeg ik toch?? Voor de rest zijn het inderdaad aannames. Net als de rest doet omdat we niet de hele situatie kennen. Het ging mij er meer om de huurinkomsten vaak helemaal niet hoeven worden aangegeven. Maar hier ging het in TO haar geval inderdaad helemaal niet om.
Oh oke duidelijk, maar omdat je zelf vraagt of je dan geen gedonder krijgt met de belastingdienst vroeg ik het mij af. Puur qua uitschrijven kwitantie/factuur....dat moet op naam van diegene die in het huurcontract staat aangemerkt en getekend heeft. De werkgever is geen partij dus hoeft verder niet genoemd te worden.
Overigens is de ontvangen huur van alle panden in box 3 niet belast. Het maakt dus niet uit of de woning te koop staat of niet. De bezitting (waarde van de woning) wordt namelijk belast. Niet ook nog een keer de huur.