De identificatieplicht geldt pas vanaf 14 jaar las ik op de site van de gemeente. Omdat wij dit jaar niet op vakantie gaan (en volgende maand de ID kaarten verlopen van de kids) dacht ik laat ik dan maar even een jaar wachten met een nieuwe ID kaart, des te langer kan hij dan weer mee. Maar als ik met mijn zoontje (5 jaar) bij bijv de oogarts kom, moet hij zich elke keer weer legitimeren. De 'officiele' identificatieplicht geldt pas vanaf 14 jaar, maar waarom moet hij zich dan wel legitimeren in het ziekenhuis? Hebben jullie een ID kaart voor de kids? Is het verplicht, of kan het ook anders? Als ik de uitgaven een jaartje kan uitstellen zou het mooi zijn, maar ik wil ook niet tegen problemen aanlopen natuurlijk.
Zoon heeft een paspoort, eigenlijk altijd al. Maar dat komt ook omdat wij wel eens op vakantie gaan naar Amerika (dan is id kaart niet genoeg). Misschien moet je even bij het ziekenhuis navragen hoe het zit? Elke keer identificeren is wel vaak eigenlijk. Meestal moet het 1 keer en krijg je daarna een kaartje van het ziekenhuis oid.
Ik zou het gewoon kopen eigenlijk, het is maar 1 keer per 5 jaar en altijd wel handig om te hebben vinden wij. In ons geval wonen wij aan de grens en gaan dus ook met regelmaat naar Duitsland Ook wij gaan dit jaar niet op vakantie ivm grote verbouwing van de woning, toch vinden wij het een fijn idee wel te kunnen gaan als we een mooie last minute tegen komen en dan niet Nederland gebonden zijn
Legitimeren ks toch logisch? Wie zegt dat het echt dat kind is of het kind van je zus of buurvrouw die meelift op jouw verzekering?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/identificatieplicht-zorg Is dus verplicht, geldt niet de leeftijdsgrens voor van 14 jaar. Ik zou ze dus gewoon aanschaffen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-kosten-van-paspoorten-en-identiteitskaarten zoals daan al aangaf moet je helaas idd in een ziekenhuis je id kunnen tonen, ook voor baby's! en voor <30 euro kun je weer 5 jaar vooruit, dus ik zou gewoon even zo'n id-kaartje halen.
Echter is het in veel ziekenhuizen ook voldoende als de ouder zich legitimeert met id, paspoort of rijbewijs icm. zorgpas van het kind.
Ze deden hier niet moeilijk in het ziekenhuis, maar heb zodra we de stad een keer uitgingen toch maar zo'n kaartje gehaald.
Idd voor de zorg heb je hem nodig en sowieso vind ik wel handig om er een te hebben voor als je naar het buitenland gaat/moet.
Gewoon halen. Mijn kids hadden er met 5 weken oid al 1. Geweldig die foto's!!! Wij gebruiken ze geregeld. Idd oa voor het ziekenhuis. Het is gewoon verplicht.
Ik vind het wel handig hoor, onze kinderen hebben er van baby af aan 1 omdat wij elke zomer naar het buitenland gaan. Maar goed als je dat niet doet snap ik best dat je je die kosten wil besparen en volgens mij kunnen ze het ook in de zorg niet eisen. Zolang er pas een identificatieplicht vanaf 14 jaar is ben je dat volgens mij niet verplicht.
Wij hebben een paspoort laten maken met 8 maanden, onzin natuurlijk want over een jaartje lijkt ze er totaal niet meer op.
Wij hebben een paspoort voor onze dochter, maar ik heb hem nog nooit meegenomen naar het ziekenhuis en ze hebben er ook nog niet om gevraagd. Wel die van ons. En ze maken een pasje met foto, die je wel nodig hebt in het ziekenhuis. De legitimatieplicht in ziekenhuizen is idd tegen verzekeringsfraude.
Dit is wel verplicht: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/identificatieplicht-zorg Bij ons wordt het wel altijd gecontroleerd.
Bedankt voor de link en reacties ! Ik wist dus niet van de legitimatieplicht in de zorg, tenminste niet onder de 14 jaar. Dat wordt dus een gezins tripje naar het gemeente huis Het is ook inderdaad wel handig om paraat te hebben, we boeken dit jaar niks vanwege de baby, maar wie weet..
Het is iig fijn dat ze het niet op zak hebben onder de 14 en dan dus kwijt zouden kunnen raken. Maar zo'n pas is wel zo handig. Anders zit je ook zo vast in Nederland.
In de zorg niet. Is gewoon wetgeving. Is het al een aantal jaar, maar eerst kon je ook bijschrijven in paspoort ouders en dat was ook goed, maar omdat dit nu niet meer kan, hebben kinderen een eigen ID nodig.
Nou ik vind het wel idioot. Laat het dan gewoon verplicht zijn, want je moet er immers toch een aanschaffen anders kun je geen gebruik maken van de zorg?