Knutselen met drukke peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door beebje082011, 4 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Mijn zoontje is bijna 3 jaar. Geregeld ga ik met hem zitten om te kleien, kleuren of verven. Merk alleen dat hij erg ongeduldig is, het liefst gewoon kliedert met de klei ipv dat ik met hem iets mag maken en zo zijn creativiteit kan prikkelen.
    Met kleuren net zo. Hij zet 4 streepjes heel wild op papier en luistert niet echt naar aanwijzigingen om iets te maken. Dan zegt hij dat hij klaar is.
    Met verven wil hij alleen keihard door die verf heen en het liefst een halve pot glitter leeggooien, anders is er ook niets meer aan na 5 minuutjes.

Wie herkent zijn kind hierin? Ik begrijp dat het oke is dat hij het op deze manier wil doen. We doen het alleen al heel lang zo. Hij wordt bijna 3, leek me leuk als ik eens gericht iets met hem kan doen.

Misschien heeft iemand tips, of nog andere leuke knutselideeen waarbij we het echt samen maken en hij zich toch wat kan uitleven.

Play Mais, is dat iets of is hij er te jong voor?

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    knutselen begonnen we met het plakken van papier op papier. ik knipte tekeningen uit zijn tijdschrift met Mickey mouse(toen zijn held) en hij plakte die op een papier zoals hij die wilde hebben staan.
    later, hij was net 3 jaar toen ik hem een kinderschaar gaf.(ik durfde dat niet eerder) zo kon hij zelf van alles knippen. uit knippen en begon hij die te plakken.
    even later zelf wat tekenen en daarna dat zelf uitknippen die plakken. zo kon hij dieren enzo maken. eerst een hoofd pootjes etc.

kleien werd leuk toen hij potloden(die niet zo goed waren om te tekenen) in klei mocht steken. klei plat maken of een met een vorm snijden. zo begin je denk ik met kleien.

play mais is wel vroeg te beginnen.

glitters leeg gieten, dat wil mijn zoon nog steeds. vies spul...hahaha.
    ik heb een kleedje en dat gebruiken we om te knutselen.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat denk je van stickers plakken?
    in hema heb je sier steentjes en ponpons en dingentjes. nadat hij zijn 4 lijntjes getekend heeft(je schrijft dat hij dat doet) kun je hem vragen om die te versieren met stickers.
    begin dus met wat hij al doet en daarna opbouwend te werk gaan.
    laat hem wat hij geverfd heeft(ook als het niet uitziet) met gliters of stickers versieren.

4. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.626
    113
    Stickers plakken is lang ook het enige geweest dat hier leuk werd gevonden. Sinds een paar maanden gaat hij naar de psz en sindsdien krijgt hij er opeens meer geduld voor, kleien doet hij erg graag (wel vooral zoveel mogelijk verschillende kleuren in een grote bal proppen hoor, echt artistiek is het nog niet ;)), en hij kleurt achter elkaar stapels kleurplaten vol (ik print me een ongeluk!). En plaatjes plakken, knippen, enzv. Maar het blijft wel een jongens-jongetje, na max 20 minuutjes wil hij weer rennen, vliegen, klimmen :D

5. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Waarom zou hij gericht iets moeten maken? Blijkbaar vindt hij dat niet leuk? Bovendien prikkel je niet echt creativiteit door hem iets te laten maken wat jij bedenkt. Misschien eens totaal anders dan anders doen? Bijvoorbeeld een rol behang op de grond en elkaar erop laten kleuren. Of een heel groot "bos" maken met ook spullen echt uit het bos om er op te plakken?

6. Eiveo

Eiveo Niet meer actief

Gericht iets maken is zelfs voor (jonge) kleuters zelfs nog moeilijk, dus zeker voor peuters. Kinderen leren het meeste door zelf te ontdekken wat ze met materialen kunnen (en wat niet). Daarin kun je sturen en voordoen, maar het gaat om het ervaren. Niet de creatie maar het proces is belangrijk voor de ontwikkeling.
    Als je bepaalde dier oid wilt laten maken kun je het beste zelf vooraf de vorm uitknippen en je zoon deze laten versieren.
    Knutselen met hele jonge kinderen is vaak vooral knutselen voor mama/juf. Google voor inspiratie eens naar Mieke's peutersite, een site die ik voor het werk wel eens gebruik als inspiratie.

7. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Mijn zoontje heeft ook geen geduld om te knutselen. Ik moet dan echt ff zelf soms tot 10 tellen omdat ik dan wel eens denk, kom op, even leuk knutselen, knippen plakken, da's toch leuk.

Maar hij vind het gewoon niks aan blijkbaar. Dus ik laat 'm maar. Soms een tekening voor opa & oma maar daar staan inderdaad 4 strepen op en dan vind hij het niet leuk meer, dan gaan de potloden en papier over de vloer. :p

Hij gooit met alles. Stickers plakken vind hij ook niet leuk. :p
    Hij trekt alles er weer af als het erop zit.

Komt vanzelf.

8. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Onze zoon begint nu inkleuren ofzo pas leuk te vinden, daarvoor 3 strepen en klaar, hij was en is meer van het lekker buiten spelen,
    Rollenspel met zijn treinen van Thomas de trein, dat is meer zijn ding.

Wat hij wel leuk vond is folders knippen , kijken wat we nodig hebben, ik zeg wat we nodig hebben, hij zoekt ( en als een tijdje zoeken ze samen) door de folders waar een plaatje staat van dat wat ik nodig heb, dit knippen we uit ( de kinderen dus) en mogen het met lijm op hun boodschappenlijst plakken, beide hebben dan hun eigen boodschappenlijst gemaakt en daar gaan we mee naar de winkel, beide een eigen karretje en dan mogen ze zoeken met de plaatjes waar wat ligt en in hun eigen karretje doen,

9. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou z'n creativiteit eerder prikkelen door met een thema te knutselen. Dus bv in de herfst met herfstbladeren en kastanjes. Of bv een kleurplaat met iets relevants en 'm dan gewoon z'n gang laten gaan. En verschillende materialen, nu bv lekker met stoepkrijt in de tuin, dan weer klei, vingerverven, stickers plakken. Rol behang op de grond is idd ook leuk! Of van die strijkkralen, ook heel leuk!
    Verder 'm dus lekker z'n gang laten gaan en zelf laten ontdekken en bepalen. Wie weet heeft hij bv ook veel meer met blokken bouwen ofzo; ook creatief! Ik vond tekenen bv pas leuk toen ik een fijnere motoriek had en daardoor herkenbaarder kon tekenen.

10. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

mijn zoontje is ook niet echt van het knutselen. En die is volgende maand 4,5. Geef hem maar gewoon zn auto's. Of buitenspelen.

Dus ik zou gewoon iets anders gaan zoeken om samen met je zoontje te gaan doen. Een spelletje oid, puzzeltje maken. Als je zoontje naar de kleuterschool gaat, zal hij waarschijnlijk nog vaak genoeg met knutselwerkjes thuiskomen.

11. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Chloe is ook geen knutselend, na 5 min. Is ze alweer klaar om de dingen te gaan doen die ze leuker vind, nou prima toch?

12. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Hier ook geen knutselaar hoor. Ze heeft het geduld er niet voor. Ik begin er dus gewoon niet meer aan tenzij ze er zelf om vraagt (eens in de maand ofzo haha)

13. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn drie jarige is ook druk en supercreatief. Het lijkt alleen nergens op. Maar hij experimenteert met alles. Hij heeft het er erg druk mee en kan dan echt wel 20 minuten zeer intensief bezig zijn. Zodra ik mij ermee bemoei en hem vraag iets gericht te maken, haakt hij af.
    En toch begint het steeds meer ergens op te lijken. Hij draait balletjes van klei of rolt slangen. Sneeuwpop is ook populair, zolang hij het zelf maar bedenkt.
    Ik laat hem nog wel eens verfen en dan knip ik gewoon een hartje oid uit de verfbrei en plak dat op papier. Ook leuk.
    En wat ook wel een leuk effect geeft is een afwasteil, twee knikkers en een paar klodders verf. Teil heen en weer bewegen en binnen twee minuten heb je een meesterwerk.

Deel Deze Pagina