Hallo, onze dochter van 22 maanden heeft er sinds 2,5 week een broertje bij. Voor hem is ze erg lief maar sinds 1 week is ze wel erg ondeugend / stout mbt dingen doen die ze niet mag. We willen dan niet steeds zeggen; nee dat mag niet, afblijven, niet doen omdat dan alles zo negatief word en we juist naar haar toe ook positief willen blijven, want het is ook voor haar natuurlijk een hele verandering. Heeft iemand tips hoe hier mee om te gaan? We geven haar ook zoveel mogelijk 1 op 1 aandacht maar als haar broertje uit beeld is, valt het op dat ze veel liever en meer zelfstandig aan het spelen is. Hopelijk zijn er dames die dit ook hebben mee gemaakt en wat handvaten kunnen geven! gr natascha
Wat hier werkte was de stoute dingen negeren en als ze lief bezig zijn belonen. Verder denk ik dat jullie er al heel goed mee bezig zijn. Zo´n nieuw broertje en een kraamtijd is natuurlijk ook een erg grote verandering. En vergeet voor het gemak de sint ook niet. Hier zijn we na december ook weer flink bezig om de rust weer terug in huis te halen.
Dat wat je schrijft herken ik wel. Onze zoon had het ook toen zn zus geboren werd. Wat hier ook hielp was dat we hem ook alleen meenamen naar bv speeltuin of zwembad dus even weg uit situatie en ook met mama alleen dingenndeed of met papa alleen. Mn schoonmoeder past elke woensdag op en dit hebben we tijdens mn verlof ook zo gelaten alleen ging onze zoon tijdens mijn verlof alleen daarheen (u ik weer aan het werk ben gaan ze natuurlijk beiden). En verder hebben we geprobeerd alles gewoon zo normaal mogelijk op de oude manier laten verlopen voor zover dat ging dan. Dus zelfde tijden eten,bedtijd boodschappen enz. Dat hij toch bepaalde oude houvasten had. En het ondeugende gedrag,lastig om altijd proberen positief te blijven. Ik liet tycho ook vaak helpen met flesje maken, milou in bad doen en luier verschonen. En als Milou een fles krijgt,laat ik hem samen met mij op de bank een boekje lezen zodat hij toch het idee had dat we samen iets deden en dacht hij er vaak niet aan om biiv alle kussens uit de bank te gooien of de tafel onder te kleuren