Hoi meiden, Ik las hier en daar dat meer van jullie last hadden van een controlfreak zijn en was benieuwd hoe jullie daar mee omgaan. Vanaf de geboorte mis ik structuur, ik ben er enorm gespannen om dat ik niet weet wat, wanneer gebeurd. (tuurlijk weet ik dat met baby's niks te plannen valt) Ik probeer dit al 4 maanden los te laten maar nu begint het in de nachten verder te spoken. Ze word meerdere keren per nacht nog wakker maar heeft geen honger, ik ga al om 21:00 naar bed en ml geeft laatste voeding zodat ik tot de eerste keer dat ze wakker wordt kan slapen maar ik kom niet in slaap, slaap licht, word om het minste wakker om vervolgens weer minimaal een uur te woelen. Zo frustrerend snachts. Had 2 weken hulp van schoonvader, heerlijk. Nu ben ik weer alleen en ben gewoon zenuwachtig om hoe ze het gaat doen! Niet ten gunste van mijn slaap natuurlijk. Iemand adviezen of tips??? Liefs, stresskip .
Allereerst...ik herken het gevoel....ik was onwijs gefocussed op ons meisje, kon nergens echt ontspannen tenzij ik niet bij haar in de buurt was (hoe vreemd...). Het boek Baby in een droomritme van Stephanie Lampe heeft mij erg geholpen bij het aanbrengen van structuur en voorspelbaarheid. Ik heb het gewoon geleend bij de bibliotheek!
Hier ook een controlfreak! Eentje die altijd haar huis schoon had, die altijd ruim op tijd was, die alles van tevoren gepland had en die nu dus een zoontje heeft die alles in de war schopt... En eerlijk? Ik vind het allemaal helemaal prima! De eerste paar weken/maanden had ik er inderdaad even heel veel moeite mee, totdat ik dacht: het huis hoeft niet te blinken, ik plan niets meer en voor sommige dingen hoef ik niet op tijd te zijn. Loslaten is het sleutelwoord. Loslaten en je er bij neer leggen. Het is even supermoeilijk, maar je merkt dat je er zelf veel relaxter onder wordt en dat geef je weer door aan je kindje. Heb je een baan en ben je inmiddels weer aan het werk? Dat hielp bij mij ook enorm. En anders de kleine even een dagje naar opa en/of oma en zelf een dagje winkelen, relaxen, desnoods poetsen of lekker een dagje in bed blijven liggen. Succes!
Waar ik dan wel benieuwdnaar ben, wat heeft je schoonvader voor bijdrage geleverd toen hij er was? Was het echt het helpen of misschien ook de afleiding en de mogelijkheid tot het voeren van een gesprek bijvoorbeeld? Als je de hele dag alleen bent met je kind, zonder verdere afleiding, kan ik me voorstellen dat je je erg op je kind focust. En loslaten,hoe doe je dat? Geen idee, gewoon doen. In ieder geval niet te veel willen doen op een dag, als het lukt is het mooi, als het niet lukt, ook prima.
@Itsmemiriam, goed idee! Zal het is gaan huren. @Lentekriebel, helaas hebben ze mijn contract niet verlengd tijdens zwangerschap dus op dit moment (nog) geen werk, dat zou idd een goede oefening zijn om los te laten . @AnkeM, idd wat je zegt dat gesprekje voeren aangezien ik altijd alleen met de baby ben. Maar hij hielp ook met het huishouden en met haar zodat als ik even op was of gefrustreerd over wat er wel of niet gebeurde alles even uit handen kon geven en tot rust kon komen.
Ben zelf thuisblijfmoeder(hebben bedrijf aan huis, vandaar). Onze dame is nu bijna 9 maand, maar de muren komen soms op me af. Op moment is ze weer drukker dan normaal, snel zeuren, jengelen, onrustig, dat vreet energie, kan mijn werkzaamheden soms gewoon niet even rustig doen, daar word ik soms gek van. Ik vind het ook fijn als ik visite heb of op visite gá, er is dan altijd wel iemand die mijn dochter wil vermaken of even over kan nemen. Manlief werkt veel, en vind het ook een verademing als hij zondagmiddag onze dochter bezig kan houden, want ik doe dat 6 dagen per week. Je focust je op deze manier dus veel op je kind, hoewel het ook met de maanden makkelijker word. Ze gaan zichzelf steeds beter vermaken, dus heb je er soms een half uurtje geen omkijken naar.
Babbona, dan trek ik wel voorzichtig de conclusie dat je ook niet helemaal lekker in je vel zit. De hormonen zullen daar ook wel een rol in spelen. Maar misschien helpt het wel om wat meer vermaak te zoeken, lekker met je kleintje eropuit, op visite etc., maar ook in je eentje. Ga lekker sporten of iets anders dat je leuk vindt. Je hebt in veel steden wel zoiets als koffie en kind of een mamacafe. Maar je kan eigenlijk overal wel heen met een baby, wordt je vanzelf wat makkelijker in. Als je het maar doet. Tijdens mijn zwangerschapsverlof probeerde ik elke dag even eruit te gaan zodat ik ook nog wat volwassenen tegenkwam, had ik wel echt nodig. En neem af en toe ook de tijd om met je man wat te doen. Ga een keer uitgebreid koken en eten als je kleintje op bed ligt, of ga lekker lunchen met je kleintje in de wandelwagen (of bij een oppas, als je dat al ziet zitten)