ontslag ivm zwangerschap??

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Griselda, Nov 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Griselda

Griselda Actief lid

Nov 19, 2014
    159
    67
    28
    Hoi Dames,
    ik zit even met mijn handen in mijn haar.
    ik werk bij de vrijwillige brandweer. nou lees ik overal op internet dat je geen ontslag mag krijgen als je zwanger bent.
    nou hoorde ik dat ik misschien wel ontslag zou kunnen krijgen omdat ik nog in mijn proeftijd zit van 2 jaar.
    ik mag nu sowieso niet meer mee op de uitruk dat weet ik maar de zwangerschap zou toch niet moeten mee wegen in hoe ik mijn werk uitvoer?

benieuwd of iemand mij hier meer over kan vertellen.

2. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

Apr 21, 2014
    656
    163
    43
    Je mag inderdaad geen ontslag krijgen vanwege je zwangerschap. Daarnaast is je werkgever verplicht om je werkzaamheden aan te passen tijdens je zwangerschap en lukt dit niet dan in de ziektewet. Geen idee hoe dat natuurlijk bij de vrijwillige brandweer zit hoor...

Zwangerschap zou zeker niet mee mogen wegen in de beoordeling van hoe je je werk doet.

Het lijkt me dat je dan na de zwangerschap weer gewoon terug zou moeten kunnen komen, maar ik kan me voorstellen dat je tijdens zwangerschap dit werk niet volledig kan doen.

Daarnaast een proeftijd van 2 jaar?!? Dat mag toch niet?

Misschien heb je hier wat aan:
    Zwangerschap | CAR-UWO

Zwangerschap
    Algemeen
    In Nederland bestaan er wettelijke regels over de combinatie van werken en zwangerschap. Deze regels hebben te maken met de duur en zwaarte van werkzaamheden die een vrouw in deze periode mag verrichten. Voor zwangere en onlangs bevallen vrouwen zijn strikte regels te vinden in wet- en regelgeving over arbeidsomstandigheden en arbeidstijden. Omdat werkzaamheden voor de brandweer fysiek zwaar kunnen zijn en er daarnaast een verhoogde kans bestaat om met giftige stoffen in aanraking te komen, stelt de rechtspositieregeling op voorhand grenzen aan de inzetbaarheid van vrouwen tijdens en na de zwangerschap.

Verplichtingen
    De volgende drie verplichtingen zijn opgenomen in de rechtspositieregeling.

Melding van de zwangerschap in een zo vroeg mogelijk stadium. Dit is belangrijk omdat juist in de eerste fase van de zwangerschap het ongeboren kind schade kan oplopen in de ontwikkeling.
    Stopzetting repressieve brandweerwerkzaamheden
    tijdens de zwangerschap;
    zes maanden na de zwangerschap;
    na zes maanden na de zwangerschap zolang er nog borstvoeding wordt gegeven.
    Tijdens repressieve brandweerwerkzaamheden zijn de risico’s die zwangere vrouwen en hun ongeboren kind lopen het grootst. Daarom zijn repressieve brandweerwerkzaamheden in deze periode verboden. Deze lijn kan ook worden doorgetrokken voor consignatiediensten, omdat de vrijwilliger bij deze diensten wacht op een oproep om repressief op te treden;

Toestemming van de bedrijfsarts om aan brandweeroefeningen deel te nemen. Ook bij sommige oefeningen moeten er fysieke inspanningen worden geleverd. De bedrijfsarts moet bepalen aan welke oefeningen het verantwoord is om deel te nemen en bij welke oefeningen dit niet mag.
    Wettelijk kader
    De basis voor het opleggen van deze verplichtingen is te vinden in de volgende wetten:

artikel 4:5 Arbeidstijdenwet bepaalt dat er recht is op een regelmatig arbeids- en rustpatroon;
    artikel 4:6-4:8 Arbeidstijdenwet begrenst de periode rond de zwangerschap waarin een vrouw werkzaamheden mag verrichten;
    artikel 5 Arbeidsomstandighedenwet stelt de eis aan werkgevers een Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) op te stellen, waarin de specifieke risico’s voor onder andere zwangere vrouwen in kaart zijn gebracht.

3. Griselda

Griselda Actief lid

Nov 19, 2014
    159
    67
    28

wij zijn verplicht dat als we zodra we het weten het melden bij de commandant. hij is vandaag afwezig dus waarschijnlijk word het maandag dat ik het hem vertel.
    ik mag niet meer mee op de uitruk vanaf nu. tot 9 maanden na de bevalling ivm herstel opnieuw gekeurd moeten worden etc.

ik heb in het contract wel staan dat het een proef tijd van 2 jaar is. mag dat niet dan? en waarom dan niet?

4. Griselda

Griselda Actief lid

Nov 19, 2014
    159
    67
    28
    dankjewel nog voor je aanvulling.
    ik denk dat ik er wat aan heb!
    en hopen dat het gesprek maandag een beetje goed gaat. ik wil absoluut niet stoppen met de brandweer. zou dat super erg vinden.

5. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

Apr 21, 2014
    656
    163
    43
    Proeftijd mag normaal gesproken maximaal 2 maanden duren. Ik weet niet of de brandweer hier ontheffing voor heeft om wat voor reden dan ook.....?

Hoe lang duurt een proeftijd? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Hoe lang duurt een proeftijd?
    In een arbeidsovereenkomst staat meestal een proeftijd. Verplicht is dit niet. Een proeftijd is een soort kennismakingsperiode waarin u en uw werkgever de arbeidsovereenkomst direct kunnen opzeggen. Zegt de werknemer of de werkgever het contract binnen de proeftijd op? Dan moet degene de reden schriftelijk uitleggen als de ander daar om vraagt.

Proeftijd schriftelijk vastleggen
    Uw werkgever moet schriftelijk vastleggen hoe lang uw proeftijd is. De maximale duur van de proeftijd hangt af van de duur van de arbeidsovereenkomst. De proeftijd is is nooit langer dan 2 maanden.

Duur proeftijd
    De proeftijd duurt maximaal 1 maand bij:

een tijdelijk arbeidscontract dat korter duurt dan 2 jaar;
    een tijdelijk arbeidscontract waarbij geen einddatum is afgesproken.

De proeftijd duurt maximaal 2 maanden bij:

een vast dienstverband;
    een tijdelijk arbeidscontract voor 2 jaar of langer.

Ontslag tijdens proeftijd
    Voor ontslag tijdens de proeftijd is geen ontslagvergunning nodig en geldt geen opzegtermijn. Ontslag in de proeftijd is ook mogelijk als u ziek wordt. De proeftijd wordt niet verlengd als u tijdens de proeftijd ziek wordt. Ontslaat de werkgever u in de proeftijd terwijl u ziek bent? Dan heeft u mogelijk recht op een Ziektewetuitkering.

6. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

Apr 21, 2014
    656
    163
    43
    Succes met het gesprek maandag!
    Het zou wel heel erg zonde zijn inderdaad! Maar sowieso mag de reden van ontslag nooit zwangerschap zijn. Dus dan moet er een andere zwaarwegende reden gevonden worden om je te ontslaan en daar zou je toch vanaf moeten weten, niet?

Daarnaast heb je wel enige bescherming tegen ontslag in je zwangerschap:

Mag ik worden ontslagen als ik zwanger ben? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Mag ik worden ontslagen als ik zwanger ben?
    U kunt niet ontslagen worden als u zwanger bent. Uw werkgever mag u ook niet ontslaan omdat hij denkt dat u zwanger wilt worden. Ook tijdens uw zwangerschapsverlof, bevallingsverlof en de eerste 6 weken na uw bevallingsverlof mag u niet worden ontslagen.

Tijdelijk contract niet verlengd
    Heeft u een tijdelijk contract dat afloopt tijdens uw zwangerschap? Dan hoeft uw werkgever uw contract niet te verlengen. Maar uw zwangerschap mag niet de reden zijn om uw contract niet te verlengen. Want dan maakt uw werkgever een direct onderscheid tussen mannen en vrouwen. Daarmee zou hij schuldig zijn aan discriminatie.

Wel ontslag tijdens zwangerschap
    Alleen in speciale gevallen is ontslag tijdens zwangerschap mogelijk. Bijvoorbeeld als de onderneming of uw afdeling de werkzaamheden beëindigt. Ook kan uw werkgever u ontslaan als u zich ernstig misdraagt. Bijvoorbeeld als u fraude pleegt of gewelddadig bent. In die gevallen maakt het niet uit of u zwanger bent of niet.

Tijdens uw zwangerschapsverlof en bevallingsverlof mag u nooit worden ontslagen. Dit geldt ook voor de eerste 6 weken na uw bevallingsverlof.

7. Griselda

Griselda Actief lid

Nov 19, 2014
    159
    67
    28
    ik hoop dat het goed komt.

ik denk dat de proeftijd 2 jaar is omdat je een opleiding in gaat van anderhalf jaar.

nou ben ik al over de helft. heb 18 december nog een examen.
    ik zou eerst eigenlijk een pauze inlassen en volgend jaar met een nieuwe klas verder gaan voor het laatste half jaar van de opleiding. ik heb oen gekozen om toch nu verder te gaan,

en nou dacht ik dus als ik 18 decembr mijn examen doe. en dan december 2015 weer verder ga met de opleiding dan moet het lukken. je mag sowieso 3 jaar over de opleiding doen en ik heb dus nog de tijd tot september 2016.

erg spannend. ene kant denk ik dat ik gewoon kan blijven. andere kant voel ik mij onzeker en ben ik bang dat ze mij zo ontslaan. terwijl dat voor hun ook niet logisch is. hun hebben mijn opleiding al betaald etc.

8. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    TS valt niet onder het gewone arbeidsrecht maar onder het ambtenarenrecht vermoed ik. Dit steekt heel anders in elkaar!

9. Arinna

Arinna Actief lid

Sep 22, 2014
    151
    0
    0
    Als vrijwilliger bij de brandweer ben je ambtenaar. De regels uit het arbeidsrecht, zoals hierboven vermeld, gelden dan niet.

Even kort:
    Als je tijdelijk bent aangesteld bij wijze van proef dan mag je maximaal 24 maanden op deze basis werken. Als de werkgever de dienstbetrekking tussentijds wil beëindigen, moet daarvoor een ontslagbesluit worden genomen.

Na het verstrijken van de termijn van 24 maanden eindigt de aanstelling automatisch, hiervoor is geen ontslagbesluit nodig.

Als je een ontslagbesluit ontvangt, kan je hiertegen altijd bezwaar maken.

Je rechten staan in de rechtspositieregeling. Ik neem aan dat er in je contract ergens wel een verwijzing daar naar toe staat. Ik ga ervan uit dat er in die rechtspositieregeling ook een ontslagverbod tijdens zwangerschap staat vermeld. Dat zou je moeten nakijken.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat jouw proeftijd afloopt tijdens je zwangerschap.

10. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,467
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ligt er helemaal aan om wat voor 'soort' proeftijd het gaat.
    Is de 'proeftijd' een tijdelijk contract, dan mag het gewoon (meestal wordt het zo ingekleed). Wij hebben standaard 'proeftijden' van een jaar en dat wordt steeds gebruikelijker. Vaak staat er dan wel iets in je contract als 'bij goed funtioneren, bladiebladiebla'. In dat geval is zwangerschap geen argument om het tijdelijke contract niet om te zetten in een vaste. In andere gevallen mag je contract na die periode 'gewoon' beeindigd worden.
    Lijkt me een lastige... Heel veel sterkte!

11. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,467
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Szn was me voor ;)

12. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

Jun 17, 2014
    1,316
    0
    0
    Klopt, je werkgever kan dus om wat voor reden dan ook je contract beëindigen. In een proefperiode is dit heel ruim en zal een werkgever een andere reden kunnen verzinnen dan je zwangerschap. helaas heb je dus geen zekerheid.

13. Griselda

Griselda Actief lid

Nov 19, 2014
    159
    67
    28
    Gelukkig was het gesprek heel positief! de commandant vertelde zelf al: 'toen ik jou aan nam wist ik dat jij een vrouw was, en vrouwen zetten nou eenmaal kinderen op de wereld. '
    proef periode maakt dus niks uit. mag in elk geval komende 12 maanden niet mee uitrukken. maar ik ben daarna gewoon weer welkom :)
    hij zou nog uit zoeken hoe het zit met het oefenen elke week.. ik wil wel blijven oefenen zolang het lukt. anders word de drempel ook zo hoog om na een jaar ineens weer terug te komen.

14. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

Apr 21, 2014
    656
    163
    43
    Fijn dat het gesprek zo positief was verlopen! Super goed nieuws! :)

15. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,467
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Goed nieuws! Fijn dat je commandant zo realistisch is in deze.

16. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    ja maar vrijwillige brandweer is toch geen 'baan' ?
    Dus als je even niet beschikbaar bent is vervelend, maar de vrijwillige brandweer is geen inkomensvetpot ofzo, en krijg je (naar mijn weten) toch ook geen zwangerschapsverlof ofzo voor toch? dan ben je gewoon niet aanwezig bij uitrukken inderdaad?

Mijn man zit ook bij de vrijwillige brandweer, naast zijn gewone fulltime baan..., maar daar gelden hele andere regels dan bij een normale dienstbetrekking toch?

is meer nieuwsgierigheid van mijn kant hoor dan dat je er wat aan hebt haha, maar vroeg het mij zo af, waarom ze denken dat ze je ontslaan? het is lastig dat je een tijdje niet mee kan, maar daarna ben je toch gewoon weer beschikbaar voor uitrukken en het afmaken van de opleiding?

17. Griselda

Griselda Actief lid

Nov 19, 2014
    159
    67
    28

Jaa is op vrijwillige basis. Ik krijg wel betaald. Ik werk ook 2/3 dagen op de dagdienst en krijg die ook gewoon betaald.
    Dus ze noemen het wel vrijwillig... eigenlijk is het gewoon parttime baan erbij.

18. Aimee85

Aimee85 Bekend lid

Mar 22, 2014
    774
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat je gewoon mag blijven!

Je mag trouwens wel ontslagen worden als je zwanger bent (bij mij op het werk ook een grote ontslaggolf, ik gelukkig niet), de wetgeving zegt dat als een zwanger of zieke werknemer ontslagen wordt ten tijde van contract (tijdelijk of vast) dit via het kantongerecht dient te lopen. Een aantal van mijn collega's hebben dat helaas...

19. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    hier ontslagen door ziekte en lag er 3 dagen uit door migraine *werkte bij de politie op kantoor
    had 3 dagen migraine... tja proeftijd is niet zo tof...
    maar super dat je een goed gesprek had! gelukkig zijn er nog wel gewone mensen :)

Share This Page