lieve dames ik zit ergens mee en weet niet echt wat er me te doen. ik ben nu bijna 15 weken zwanger. ik werk in een verpleeghuis op een pg dementie afdeling. ik heb een contract van 28 uur maar de ene week kan je 32 uur werken en de andere 24, nu heb ik afgelopen week 32 uur gewerkt en deze week 40 uur, ik heb nu 3 dagen gewerkt ben vandaag vrij morgen school en daarna 3 dagen werken. ik ben gesloopt. mijn rug doet zeer mijn buik doet zeer mijn voeten doen zeer ik heb geen fut. en ik heb hoofdpijn. ik heb avond diensten gehad gisteren tot 23:00 en tegen de tijd ik in bed lag was het al 01;00 uur en vanochtend vroeg weer eruit voor mijn zoontje die naar school moest, ik zit er echt serieus aan te denken om naar mijn werkgever te gaan en aan t egeven dat ik gewoon op ben alleen ik wil ook niet overkomen als een aanstellert die geen zin heeft om te werken, want 14 weken is in de ogen van sommige mensen nog erg vroeg wat nmoet ik hier nou mee. ????
Toen ik 10 weken zwanger was heb ik ook al aan de bel getrokken. Je werkgever is verplicht om jou extra pauzes aan te bieden en (volgens mij) hoef je avond/nachtdiensten helemaal niet meer te draaien als je zwanger bent. Je stelt je absoluut niet aan hoor. Ik snap heel goed dat het slopend is. Het is heel zwaar werk in de zorg! Als je financiële situatie het toe laat zou je kunnen vragen of je gewoon de uren kan draaien die op je contract staan (dus 28 uur) om te kijken hoe dat gaat.. Succes!
Ik werkte zelf 40 uur in de week, sinds deze week 32. Elke dag gaat mijn wekker om 4:45 en daarnaast werkte ik ook nog 2 dagen 10 uur op een dag. Ik heb zo'n 3/4 weken geleden al aangegeven bij mijn werkgever dat ik dit moeilijk trek, het vroege opstaan maar vooral de 2 lange dagen. Iedereen ervaart zijn zwangerschap anders, de één werkt tot het einde 40 uur in de week en de ander zal, net als ik, al snel gaan minderen. Doe waar jij je goed bij voelt! Ik heb er absoluut geen spijt van dat ik nu al minder ben gaan werken, hierdoor denk ik juist dat ik het langer vol ga houden voor ik met zwangerschapsverlof ga.
Je stelt je niet aan. Zwanger zijn is keihard werken, al helemaal als je nog een kind hebt rondlopen. En zoveel uren! Ik zou het zeker met je werkgever overleggen. Als je zwanger bent hoef je geen overuren te maken en je hoeft in ieder geval geen nachtdiensten te draaien. Hoe het zit met de overige onregelmatige diensten weet ik niet precies maar je kunt je werkschema dus zeker aanpassen. Geef aan dat het je te veel wordt en dan komen jullie hopelijk samen tot een goede oplossing. Succes!
bedankt voor je antwoord. toen mijn rooster 1 maandg geleden uitkwam heb ik het aangegeven ik ga die periode niet redden helaas geen antwoord op gehad na 3 keer nog een keer vragen uiteindelijk een antwoord gekregen.... ik hou er met het volgende rooster rekening mee dus met andere woorden dit rooster gewoon doorwerken en volhouden??
ik krijg ook gewoon 28 uur uitbetaald he... ookal werk je soms 40 uur. ze nemen het over een lange periode en uiteinelijk werk je het aantal uur dat je gewoon moet werken
luister naar je lichaam! ze zeggen zwangerschap is geen ziekte maar het neemt wel de helft van je krachten "meestal" weg! want tenslotte ben je aan het werkt 9maanden lang in je buik!
De dingen die ik noemde zijn gewoon je rechten tijdens een zwangerschap. Als je het echt niet trekt zou ik dit meteen aangeven en niet je rooster uitwerken. Als je te ver gaat kun je straks de ziektewet in en heeft je werkgever helemaal niks meer aan je. En voor jou is het al helemaal niet fijn. Aan de bel trekken dus.
Luister inderdaad naar je lichaam, als je het niet trekt, dan moet je het aangeven. En je bent nu 'vrij' van de nachtdiensten, dus echt aangeven!
Ik werkte tijdens mijn vijfde zs ook fulltime in de zorg. Eigenlijk ging het al een paar weken niet goed meer, bekkenklachten, het vroeg opstaan, fulltime werken, mijn opleiding tot vpk voltooien, 4 kids thuis, huishouden... Toen ik met 14 weken een bloeding kreeg moest ik van de vk verplicht rustig aan gaan doen en bleek ik totaal overwerkt en kwam dus thuis te zitten. Met uiteindelijk ontslag tot gevolg. Luister naar de signalen van je lijf, als je merkt dat het teveel wordt, trek aan de bel! Beter nu wat rustiger aan gaan doen, dan straks compleet te moeten stoppen omdat je ver over je grens bent gegaan. En je bent géén aansteller!
Je bent absoluut geen aansteller. Onregelmatig werken in de zorg is sowieso al erg zwaar, laat staan als je zwanger bent. Ik hoop dat je je leidinggevende hebt gesproken en dat je nu gewoon je normale uren kan draaien op vaste dagen en tijden.
Je hoeft vanaf 12 weken in ieder geval geen late diensten meer te werken, werk zelf op een woonvorm in de psychiatrie maar kon vanaf 12 weken ermee stoppen die onregelmatige diensten te werken. Dan moeten ze in principe met jou gaan kijken naar wel geschikte tijden. En je stelt je echt niet aan. Ik werk met een flexcontract en werkte zo gemiddeld 20u per week, soms meer soms minder en dan nog was ik kapot. Wel idd ook al een kind en huishouden alles. Ik heb nu net verlof en dat geeft echt even ademruimte. Kaart het aan en succes ermee
mijn leidinggevende heeft vanmiddag een plekje en dan mag ik ff langskomne,,pffffff ik ben zenuwachtig man,
Gewoon het gesprek aangaan. Niet benoemen wat niet meer gaat maar wat eventueel wel voor je te doen zou zijn. Dat zou kunnen zijn, een regelmatiger rooster of anders indelen van je werk. Succes, komt vast goed, samen met je leidinggevende kijken naar oplossingen! Er zit heel veel tussen helemaal niet meer kunnen werken en doen wat binnen je kunnen ligt
Ik zou ook je CAO even goed doorlezen en desnoods aan collega's die recentelijk zwanger zijn geweest vragen hoe zij e.a. aan hebben gepakt en hoe je werkgever daar mee om ging?! Ik werk zelf in de jeugdzorg, maar moet wel gewoon mijn onregelmatige diensten draaien die in het rooster staan, ook slaapdiensten moet ik in principe gewoon draaien volgens de CAO. Nu snapt mijn leidinggevende wel dat ik daar niet op zit te wachten, dus hebben we daar iets voor geregeld..
Nee! Als jij aangeeft dat je het niet meer trekt, zal je werkgever met een oplossing moeten komen. Wel in overleg met jou, natuurlijk. Je hebt recht op een regelmatig werk- en rust patroon. Succes met je gesprek! @MariSam: Wat jij zegt is niet helemaal waar. Je werktijden tijdens een zwangerschap zijn in niet in de CAO geregeld, maar in de arbeidstijdenwet. Daar staat in dat je, als je zwanger bent, niet verplicht kunt worden tot nachtwerk. Daar vallen slaapdiensten, bij mijn weten, ook onder.
dames ben net terug. ik ga voorlopig 25% in de ziektewet. omdat ik ook een opleiding volg en ik bepaalde uren moet maken gaan we nog kijken hoeveel ik verplicht ben te werken, maar voorlopig dus 25% in de ziektewet. dus 1 dag minder of 6 uur pd inplaats van 8. ik ben ook doorgestuurd naar de bedrijfsarts. ik kwam wel op een rot tijd want er waren allemaal zieken en ze waren volgens mij niet echt vrolijk :S en toen moest ik nog mijn verhaal doen pffff blij achter de rug is