Ze gaan liever op vakantie...

Discussion in 'Mama en gezin' started by Aegyo, Nov 16, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Valerie

Valerie Fanatiek lid

Jun 22, 2007
    4,206
    1,041
    113
    Female
    Zo, jij bent er vroeg bij dat je nu al het verjaardagsfeest van jouw zoontje aan het plannen bent. :D Ik begrijp dat je teleurgesteld bent omdat je zelf andere verwachtingen had. Maar eerlijk, ik zou me er niet druk om maken. Zelf ben ik ook jarig in augustus en tja, dat is nu eenmaal een heerlijke vakantiemaand. Mijn ouders zijn ook altijd op vakantie in augustus en dat heb ik ze nog geen moment kwalijk genomen (niet eens over nagedacht eigenlijk). In tegendeel, ik ben blij dat zij nog gezond en energiek genoeg zijn om samen lekker op vakantie te gaan en ik hoop dat ze genieten.

Jij vindt dat hun vaste gewoonte om in augustus (een paar weken) op vakantie te gaan moet wijken voor het verjaardagsfeest van jullie zoontje (van een paar uur). Eerlijk gezegd, vind ik dat best een egoistische gedachte. Natuurlijk, voor JOU is de verjaardag van jullie zoontje belangrijker dan de vakantie van jouw schoonouders, maar voor hen is het uiteraard andersom. Zij hebben hun eigen leven. En waarschijnlijk zullen zij niet de enige zijn die niet kunnen komen. Je kunt toch niet van anderen verwachten dat ze hun vakantie om de verjaardag heen gaan plannen? Ik heb, eerlijk gezegd, bij het plannen van een vakantie nog nooit rekening gehouden met een verjaardag. Maar als jullie het zo belangrijk vinden dat zij erbij zijn, dan plan je het feest toch een paar weken eerder of later? Probleem opgelost. ;)

2. Denise K

Denise K Fanatiek lid

Apr 11, 2010
    2,230
    354
    83
    Female
    #42 Denise K, Nov 16, 2016
    Last edited: Nov 16, 2016
    Ik snap je teleurstelling wel, wat zover ik begrijp los staat van het feit dat je ze die vakantie gunt!

Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat ik, als mijn zoon of dochter zo lang op een kindje heeft moeten wachten, dan weg zou gaan op de eerste verjaardag.
    Het gaat niet om opa's of oma's verplichtingen opleggen, denk ik. Maar als ouder zou ik, juist op zulke momenten, graag mee blijven delen in het geluk van m'n kinderen.
    Je schoonouders zijn natuurlijk niet alleen opa en oma van.... maar ook ouders.

3. Vlindertjeh

Vlindertjeh Bekend lid

May 18, 2014
    545
    67
    28
    Female
    Het zuiden
    4 maanden later is ook erg laat.. misschieb kun je eerder wat afspreken..
    heb geleerd overal het positieve uit te halen ook al is het erg lastig.. als je er negatief over denkt heb je alleen jezelf en je gezin ermee de andere niet.. ook al is het tegenstrijdig en heb je gelijk

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Mijn ouders hebben 7 kleinkinderen ( 8e kan elk moment komen) en komen altijd maar als keer niet zou kunnen ook prima. Komen ze toch weekend ervoor of erna.
    Kleinkinderen zijn jarig in januari, maart, april, juni, juli, september en november. Ze zouden dan nooit meer weg kunnen. Tis niet anders

5. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Ik begrijp en herken je gevoel wel. De eerste keer dat mijn ouders op vakantie waren bij de verjaardag van een van onze kinderen was ik ook een beetje gepikeerd. Maar achteraf vind ik dat best dom van mezelf. Zij leiden gewoon hun eigen leven en idd, net als iemand anders schreef: ze hebben meerdere kleinkinderen die allemaal op andere momenten jarig zijn. Anders kunnen ze nooit op vakantie. ik maak me er nu dus niet meer druk om, het is niet anders.

Mijn schoonouders presteerden het om op vakantie te zijn toen onze oudste en hun eerste kleinkind geboren werd. Eerst was ik daar heel boos over, maar achteraf dacht ik: pech voor jullie, niet mijn probleem. Jullie missen de geboorte/eerste verjaardag van jullie kleinkind, ik niet.

Beetje loslaten dus en gewoon genieten van die verjaardag zelf.

6. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Ik begrijp je wel en zou ook gekwetst zijn als mijn (schoon)ouders liever op vakantie gaan dan naar het verjaardagsfeest van mijn kind. Wij hebben een hechte band met de familie en dergelijke gebeurtenissen willen we dan ook niet missen. Al kan ik me voorstellen dat het in grote families niet altijd haalbaar is om vakanties etc overal omheen te plannen.

7. jvs12

jvs12 Bekend lid

Apr 24, 2013
    982
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben in 2014 bevallen in juli en mijn schoonouders zijn altijd in juli op vakantie (ik ben trouwens zelf ook jarig in juli).
    in 2014 zijn ze op de dag van bevalling terug gekomen (geplande keizersnee) maar dat was alleen voor de geboorte en ze gaan nu weer gewoon elk jaar in juli op vakantie en zijn dus niet op mijn verjaardag en niet op die van mijn dochter.
    Ik wens ze veel plezier, ik vind niet dat ik ze dat mag verplichten en dat wil ik ook zeker niet, zolang ze nog op vakantie kunnen gaan gun ik ze dit van harte.

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Dit dus!

9. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

Feb 11, 2010
    11,066
    166
    63
    Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent. Maar misschien is het, juist omdat hun zelf ook in de mmm hebben gezeten, wel fijn een keer apart (ervoor of erna) met ze uit eten te gaan om de verjaardag te 'vieren' en zo dit hoofdstuk af te sluiten.
    Ondanks dat het nu lijkt dat iedereen komt en zij de enige afwezigen zijn. Houd er rekening mee dat je waarschijnlijk ook volgend jaar vlak voor de verjaardag nog meer afmeldingen kunt krijgen. Dus, ondanks dat ik je teleurstelling begrijp, probeer het los te laten. Je schoonouders doen in ieder geval moeite iets anders te plannen. En probeer er volgend jaar iets moois van te maken met de mensen die er dan wel zijn.

10. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

May 23, 2014
    3,426
    920
    113
    Haaglanden
    Mijn schoonouders zijn (vind ik) super klef en zullen er altijd zijn op de verjaardagen van de klein kinderen. Zijn er in totaal alweer 6 dus ja, ik vind het heel lief van ze maar voor mij hoeft t niet. Week eerder of later prima. Maar een half jaar eerder vind ik ook weer een beetje dom. Ik zou zeggen: dan niet. Volgend jaar weer.
    Tis maar waar je waarde aan hecht. Als t heel belangrijk is snap ik het.

11. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Misschien hadden jullie er wat duidelijker over moeten zijn ipv aangeven dat er misschien een mogelijkheid bestaat dat. Je kan op zich nog wel zeggen dat jullie het jammer vinden dat ze er niet bij zijn maar zal er verder ook niet teveel van maken, het zij zo. Als ze met oud&nieuw willen komen gezellig maar vind het wel een beetje raar om dat ter compensatie van die verjaardag te doen zeg maar.

12. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

Nov 18, 2011
    2,497
    2
    38
    Zo sta ik er ook in. Je kunt toch niet met droge ogen stellen dat jullie wens om een verjaardag te vieren belangrijker is dan hun vakantie? Ik vind het eerlijk gezegd erg verwend. En raar ook om te denken dat een uitnodiging een ander woord is voor gijzelen. Feesten zijn vrijwillig bij ons in de familie. Voor de lol enzo...

13. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ik snap het gevoel ergens wel, maar ik zou er zelf ook snel overheen kunnen stappen. Is het niet mogelijk het feestje net iets eerder/later te plannen, zodat ze mogelijk en op vakantie kunnen (misschien een paar dagen korter) en bij het feestje kunnen zijn? Jullie zoontje merkt er toch nog niets van en nu valt zoiets misschien te bespreken omdat het toch nog ver weg ligt..

14. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Ik ben het hier mee eens, maar denk ook een beetje WOW! nu al bezig met augustus 2017? Nu al bezig met de eerste verjaardag van je zoontje?

(Wij hebben een dochter na 4 icsi's en een zoontje* na 3 icsi's, dus ook een behoorlijk zware mmm)

15. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    :$ Wow, als er iemand niet verwend is dan is het mijn man (en/of ik) wel...

16. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    Haha ja juist omdat mijn schoonvader alles altijd een jaar van tevoren boekt en in wil plannen. We hielden daar expres rekening mee :p Normaal gesproken zijn wij niet zoooo ver van tevoren bezig met plannen hoor :D

17. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik snap dat je je gekwetst voelt, maar helaas is het leven zo... Zo houden m'n schoon ouders ook nooit rekening met de verjaardagen, plannen ze hun feestje op de dag na man z'n verjaardag terwijl schoonouders al 4 en 6 weken daarvoor jarig waren. Zo kon man dus geen eigen verjaardag vieren die zaterdag. Zelfde met verjaardag van m'n dochter. Wij rekenen gewoon niet op ze, en dan kan het alleen meevallen!

18. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,173
    10,698
    113
    Tsja ik zou er niet lang mee kunnen zitten. Dat is nu eenmaal het verhaal als je kindje in de zomervakantie geboren wordt. Ik heb twee zomerkindjes. Bij de oudste ging schoonmoeder een paar dagen na de uitgerekende datum op een lange reis, bij de jongste vier dagen ervoor (die heeft ze met een week of zes voor het eerst gezien). Mijn moeder was de eerste verjaardag van de jongste compleet vergeten toen ze een weekendje met haar vriendinnen plande. Het jaar daarop had ze er wel aan gedacht, maar toen waren we zelf op vakantie.
    Ik verwacht echt niet dat alle opa's en oma's en ooms en tantes hun vakanties om onze kinderverjaardagen heen plannen. Zou wat zijn! Zeker aan de kant van manlief, want er is tussen eind april en eind augustus om de paar weken wel een kleinkind jarig! En zoals gezegd, ook wijzelf blijven er niet voor thuis en zien het wel in de omliggende weken.

19. miss C

miss C VIP lid

Nov 20, 2009
    11,719
    971
    113
    Female
    Het ♡je van Nederland!
    ik zou dat ook echt niet tof vinden als mijn vader en/of schoonouders op vakantie zouden zijn op de verjaardag van onze dochter!

als ik jou was dan zou ik zeker wel bespreekbaar maken, dat jullie/jij gekwetst zijn/bent dat ze niet op de (1e) verjaardag van je zoontje kunnen zijn..
    nee heb je, ja kun je krijgen.

20. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Ik snap aan de ene kant je teleurstelling wel. Je wilt er een groot feest van maken en natuurlijk verwacht je dan opa en oma ook.
    Maar als zij al jaren in die maand op vakantie gaan snap ik ook dat ze dat nu ook gewoon weer doen.
    Ik zou dan het feest gewoon een maand later vieren, dan weet je zeker dat ze terug zijn van vakantie.

En dan vind ik het ook nog heel bijzonder dat je amper uit je kraambed al nadenkt over de eerste verjaardag van je kindje, maar goed dat is niet mijn zaak.

Share This Page