Wie na twijfel wel derde kind en hoe bevalt het?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Feestmuts, 4 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

9 mei 2011
    843
    75
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Hallo dames,

Wij zijn momenteel enorm aan het twijfelen over een derde kindje.
    De voors en tegens en praktische bezwaren e.d. tegen elkaar aan het afwegen. Maar we vinden het enorm moeilijk. Het gevoel is er wel, maar ik vind dat je er ook verstandelijk goed over moet nadenken.

Er zijn hier heel veel topics (ook van een aantal jaar geleden) over dames die in hetzelfde schuitje zaten en toch de keuze voor wel een derde hebben gemaakt.

Ik ben ontzettend benieuwd hoe dat nu bevalt? De dames die na veel twijfelen en praktische bezwaren toch voor die derde hebben gekozen. Valt het mee of tegen? Kloppen alle voors en tegens en praktische bezwaren die je had?
    Had je achteraf gezien wellicht een andere keuze gemaakt nu je er daadwerkelijk drie hebt?

Ben erg benieuwd naar jullie verhalen!

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Wij hebben getwijfeld, alle dingen waar we van te voren bang voor waren, zijn ook zo ongeveer waarheid geworden. Maar nooit zou ik achteraf gezien een andere keuze hebben gemaakt, het idee dat mijn kleine ventje er niet zou zijn geweest, vind ik vreselijk. Alle moeite, al het gedoe en strubbels is hij waard.

3. MamavanF2009

MamavanF2009 Niet meer actief

Na onze tweede wisten we zeker dat het bij twee zou blijven.
    Gezien onze situatie (financieel, huis, psychisch e.d.) leek het ons niet verstandig en niet praktisch.
    Toch begon het uiteindelijk weer te kriebelen en nu hebben we er een prachtig derde mannetje bij.
    Heel soms, als het psychisch echt even heel pittig is, kan ik wel eens denken dat het beter was geweest als we het bij twee hadden gehouden maar dan kijk ik naar mijn jongste, naar hoe blij en vrolijk hij altijd is, naar zijn prachtige lach en dan kan ik niet anders dan volledig achter onze beslissing staan.
    Hij heeft ons gezin compleet gemaakt en is echt ons zonnetje in huis, met hem erbij klopt nu alles :)

4. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Mijn man heeft heel lang geen derde gewild, inmiddels is ons kleine (derde) wereldburgertje vandaag 6 weken oud.

Er moest wel het één en ander verbouwd worden, maar ieder kind heeft zijn/haar eigen kamer (moet wel mogelijk zijn). Hebben maar 1 auto en een scooter. Man gaat met de scooter naar zijn werk (beginnend eigen zaak in zijn vakgebied. Klanten kennen hem en hij heeft zichzelf uitgeleend aan partners, waardoor hij 50% van de winst krijgt).

Het is in het begin altijd zoeken wat de beste oplossing is voor je kleintje. Dat heb ik ervaringen met de eerste, tweede en nu weer. Wat ik onhandig vind, is het van en naar school halen/brengen. Zoals nu, kleine heeft geen zin om te slapen. Slaapt drie kwartier en dan moet ik hem uit bed halen. Kinderen hebben na afloop gym, hoop gillende kinderen. Gevolg zal zijn: Baby weer wakker, terwijl die eindelijk sliep. Maar goed, komen wij ook wel overheen. Er zijn dagen dat ik er doorheen zit en mijzelf af vraag "waarom heb ik ooit gekozen voor een derde?!", maar dan kijk ik naar mijn 3 geweldige kids en dan denk ik, waarom niet.

De opstart is soms echt zoeken, althans, dat heb ik nu ervaren. Maar vind het heerlijk! Kan niet meer zonder onze derde en ben, net als op de andere 2, stapelverliefd.

Komt er een vierde? NO WAY!

5. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Over 7,5 maand kan ik het je vertellen :D

6. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Lees meer... zelfde schuitje

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier ook een derde van nu 7 maanden oud en het is echt genieten. Wel bewust wat meer leeftijdsverschil, want dat vonden we bij de eerste twee best pittig.

Verder heb ik extra lang verlof opgenomen en dat was ook heerlijk en ben pas sinds kort weer aan het werk (20 uur) en dat is wel best druk. Ook voor de jongste, want ook op mijn vrije dagen moet zij overal mee naartoe, school zwemles enz. Daar moet ik nog wel een goed ritme in vinden. Maar het is echt een heerlijk meisje :)

8. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    De derde is er nog maar net, maar tot op heden zeker gee spijt, alhoewel de komst van de derde hier geen bewuste keuze was. We wilden eigenlijk deze zomer een keuze maken of we nog voor een derde zouden gaan, maar ben door de anticonceptie heen zwanger geworden.
    Het is zoeken naar een ritme. Oudste zit op school en zwemles, dat vraagt wat planning en geregel, maar de jongste gaat gewoon overal mee. Gebruik de draagzak veel, ideaal. Het gezin draait door, wat betekent dat de derde daar wel in mee moet. Tot nu toe gaat dat goed.
    De ochtenden vind ik wel wat druk en hectisch, maar is misschien ook omdat ik het heerlijk zou vinden na de eerste ochtend voeding nog even met de baby in bed te blijven knuffelen. Dit kan alleen eventueel in het weekend.
    Denk dat als mijn twee andere kinderen ouder waren geweest, ik het lastiger had gevonden weer de babyfase in te gaan. Het is goed zo en als ik zie hoe de oudste twee nu met de baby omgaan.... Echt fantastisch! Maar goed.... Zit nu nog vol van de hormonen, dus wie weet hoe ik er over een half jaar over denk.
    Tot nu toe valt het me niet tegen.

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij hebben ook lang getwijfeld en toen werd ik per ongeluk zwanger. Dus klaar met twijfelen en gaan met die banaan.

De eerste jaren waren wel zwaar. Ik heb er nooit spijt van gehad of zo, voor zover dat kan als je iets niet bewust kiest, maar het was wel even doorbijten. Onze baby sliep slecht, vroeg heel veel aandacht en ik had moeite om de verschillende dagritmes van hem en de oudere kinderen in goede banen te leiden. Bovendien had ik het net toen ook vreselijk druk op mijn werk, dus het was echt wel heftig.

Inmiddels is onze derde alweer bijna 4 jaar en het is zo ongelofelijk leuk. Ik had hem voor geen goud willen missen. Hij is de kers op onze familieslagroomtaart, zeg maar. Het was zo leuk om alles nog 1 keer mee te maken, de zwangerschap, de bevalling, het hebben van een baby, dreumes en peuter. Maar nu is het ook echt klaar, ik heb geen twijfel meer voor een vierde of zo, we zijn helemaal compleet nu.

10. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

9 mei 2011
    843
    75
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Bedankt voor jullie reacties! Leuk om te lezen hoe jullie het hebben van een derde kindje ervaren! Onze oudste gaat ook naar school en dat brengen/halen lijkt me inderdaad best lastig.
    Denk dat het ook veel afhangt van het karakter van je kindje. Als het een makkelijk, rustig kind is wat bij wijze van heel de dag slaapt zal het allemaal wel makkelijk(er) verlopen.

Suus1983, jullie derde is pittiger dan de eerste twee toch? Kan me voorstellen dat het dan best pittig is.

Koningsgezin, leuk dat je man toch een derde wilde. Bij jou nog even zoeken naar het juiste ritme? Hier zouden ze dan ook allemaal een eigen kamer hebben, hebben nu een kamer over.

Shart, gefeliciteerd met je zwangerschap!

Sasjuh, bij jou ook twijfel over een derde? Zie in je onderschrift dat je wel zwanger bent geweest..

Nelta, wat meer leeftijdsverschil lijkt me ook wel erg lekker idd!

Lieke, gefeliciteerd met je derde kindje! Fijn dat het tot nu toe niet tegen valt! Ja die ochtenden, dat lijkt me ook erg hectisch inderdaad.

Luppy, leuk om te lezen! Ik vind het zelf wel leuker als ze wat ouder zijn, de babytijd vind ik niet echt heel leuk. Maar lijkt me echt leuk als dan de jongste ookwat ouder is. Het lijkt me zo gezellig haha.

11. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Ik lees mee! Wij zitten ook in de twijfel fase. Onze kinderen zijn al wat ouder dus er komt steeds leeftijdsverschil. Alleen wil ik dus niet om die reden een overhaaste beslissing nemen. Ik heb 2 heftige bevallingen gehad en nu dus een afspraak gemaakt met de gyn. Wil graag van haar horen of het nog slim is. Het zou de keuze hopelijk wat makkelijker maken. Wel krijgen we nu de kinderen zoveel ouder zijn steeds meer rust, het is best relaxt zo ;) en dan geef je dat weer tijdelijk op. Alleen wil ik gewoon heel graag 😊 En het kan waarschijnlijk gewoon. Financieel is geen probleem. Alleen zouden mijn kinderen een kamer moeten gaan delen.. maar dat hoeft zeker niet een nadeel te zijn, toch?

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    Hier wilden we wel een derde. Ooit..
    Maar niet toen. En ze kwam toch. Tadaaa

In de zwangerschap veel beren op de weg gezien.
    En echt blii was ik niet.. Tot t moment dat we hoorden dat de kans er dik in zat dat de zwangerschao mis zou gaan(9weken). Toen was ik zo van slag, later zei de vlos dat ze blij was met dke emoties.
    T was een hele zware zwangerschap, met een hel van een bevalling.

Maat oh wat is t de slagroom op de taart, de kers in de appelmoes. Echt..
    En een derde is zoooo makkelijk. Die draait gewoon mee. (We hadden ook een makkelijk kind, dat scheelt ook)

Ja je mist vaak een hand. Zeker als ze klein zijn (hier waren ze 4 en 2 toen de jongste kwam).
    Maar nu zijn ze 7,5 en 3 en oeioei wat is jet genieten!
    (En soms ook drukkkk. Maar hier zijn vooral de oudste twee erg intensief. )

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ja onze 3e is neel pittig dat klopt, ik hoorde vantevoren allemaal berichten over dat een 3e gewoon mee zou gaan etc, maar dat was hier dus echt niet het geval. Alles moest aan hem aangepast worden.

14. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

9 mei 2011
    843
    75
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Bedankt weer voor jullie reacties!

Luna86, spannend dan ook bij jullie! Hopelijk dat je positief nieuws krijgt bij de gyn! Jij heb er al 2 op school zo te zien? Dan heb je het nu helemaal rustig ja haha, maar straks ook weer alle tijd voor de baby ;)
    Twee op een kamer maakt niet uit toch? Zullen ze vast erg gezellig vinden .

Taliaa, leuk om je verhaal te lezen. Wel heftige tijd gehad tijdens je zwangerschap en bevalling. Maar leuk dat het nu zo genieten is! Onze twee meiden zijn ook best druk, vandaar dat ik een beetje bang ben dat het misschien te druk gaat worden.

Suus, ja dat lees ik ook veel, dat een derde gewoon meedraait. Het kan dus ook wel anders net als bij jullie inderdaad.
    Ligt echt aan het karakter van je kindje.

15. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Leuk om te lezen dat iedereen die hier tot nu toe gereageerd heeft echt zo blij is met de keuze voor een 3e.

Wij gaan in het nieuwe jaar voor een 3e. Onze kinderen zijn nu 5 en 6. Ik verlang zo naar nog een kindje, maar als ik nu in de ochtendspits zit vraag ik me wel eens af hoe ik dat in hemelsnaam met 3 kinderen gedaan moet krijgen, hahaha, maar ach, dat zal vast ook wel goed komen.

Iemand vroeg iets over kamers; wij hebben nu geen kamer voor de baby. Die zal er ook niet op (erg) korte termijn komen. De baby komt eerst bij ons, als hij/zij doorslaapt bij de jongste erbij en dan tzt komen er dakkapellen op zolder en heeft iedereen weer een eigen kamer.

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn man wou na lang twijfelen (2 jaar!) toch nog graag een derde kindje. Over 9 weken weten we hoe dat is, een gezin met 4 kindjes want we krijgen een tweeling als kado!

17. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    @suusjeuh: was het schrikken voor jezelf en je man een tweeling? Wel bijzonder en mooi natuurlijk. Succes met de laatste loodjes!

18. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij hebben na lang twijfelen ook besloten voor een derde kindje te gaan. Inmiddels is ze alweer 7 maanden oud en zijn we heel pril zwanger van de vierde.

Ik vond de derde zo leuk! Vond de overgang van een naar twee kindjes best wel heftig, maar die derde doe je er 'gewoon even' bij. Het is echt genieten en de andere twee zijn zo blij met hun zusje, willen graag helpen en spelen graag met haar.
    Ik werd er zelf ook makkelijker van. Je wordt losser ofzo, ik moest wel accepteren dat er soms even eentje moest wachten/huilen omdat ik ook nou eenmaal maar 2 handen heb.

19. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    Wij zijn nu zwanger van nr 5. En ik moet zeggen dat van 2 naar drie minder zwaar was dan van 1 naar 2.het draait gewoon mee in het ritme kort daar op kwam nr 4 zit 11 maanden tussen.de zwangerschap vond ik zwaar omdat er nog een klein mannetje was om voor te zorgen. En nu komt in december nr 5 en ik vind het zo leuk de jongste is nu net 3. En de zwangerschap is pittig omdat je de oudste overal geen moer brengen.en ik s middags weinig rust kan pakken.maar ik geniet ook zeker want het is de laatste.ze liggen hier nu 2 om 2.straks tijdelijk met 3.en dat gaat super.

20. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Ik lees mee. Hier kriebels, maar mijn man wil niet. Of eigenlijk durft hij niet... Hij is bang dat we weer 1 krijgen die erg op onze zoon lijkt. We hebben een erg zwaar jaar achter de rug met 2 'pittige' kinderen, waarbij onze zoon eigenlijk nooit wilde slapen (alleen korte slaapjes, ook 's nachts) en hij had flinke krijsbuien. Het gaat nu eindelijk beter, dat wil mijn man niet verpesten! Snap ik, maar toch wil ik voor mezelf al wat beter uitzoeken of ik echt een 3e zou willen of niet...

Deel Deze Pagina