Wat ontzettend moelijk voor jou / jullie! Zo erg om je eigen moeder zo te zien. Hoop dat ze snel opgenomen kan worden.
Heftig voor je! Je moeder heeft inderdaad snel hulp en anti-psychotica nodig. Mensen kunnen dan zo goed weer opknappen en dan krijg je echt je lieve moeder weer terug. Probeer je moeder niets kwalijk te nemen! Een psychose is een ernstige ziekte, en wat ze denkt over die hoofdluis en nog meer, is voor haar echt de waarheid. Schijnt verschrikkelijk te zijn om een psychose door te moeten maken. Is haar huisarts al betrokken? Misschien kun je helpen met hulp regelen? Ik kan me ook je angst helemaal voorstellen. Hoe ver zal ze gaan en wat komt er nog meer? Een gedwongen opname kan inderdaad alleen als ze een gevaar is voor zichzelf of de omgeving. Een hoofd kaal scheren dus bv niet, helaas! En ze een vrijwillige opname of hulp weigert (maar dat zal ze waarschijnlijk wel doen omdat ze geen ziektebesef of inzicht heeft). Triest ook voor je broertjes, enige wat je kan doen is proberen je moeder over te halen, in het kader van een leuk logeerpartijtje. De kant van melden van AMK wil je niet op lijkt me... Alvast ver vooruit denkend... Om dit een volgende keer te voorkomen kun je je moeder een plan laten maken als ze weer een psychose heeft, zo kun je vaak iemand makkelijker opnemen of een injectie met een anti-psychotica regelmatig laten geven. Heel veel sterkte met deze situatie!
Ik denk dat het heel erg verstandig is om haar te laten opnemen ja. Het liefst vandaag nog. Wat ik zo van je lees is erg heftig. Je moeder maakt ook impulsieve beslissingen zo te lezen. En dat kan ook gevaarlijk zijn. Ik herken mezelf gedeeltelijk in je moeder, ik heb een lange tijd geleden een hele zware depressie gehad. En achteraf dus ook Psychoses gehad, met dat de hele wereld tegen mij was, en in een complot zaten om mij wat aan te doen. Erg beangstigend is dat. Ik voelde me zo verschrikkelijk wanhopig, had het idee dat niemand me wou helpen, terwijl iedereen juist zo z'n best deed om mij te helpen. Uit wanhoop heb ik een keer bij het spoor gestaan met de gedachte om voor de trein te springen, En thank god! Heb ik dat toen niet gedaan. Ik heb t met je te doen meid, maar ook met je moeder. Ik hoop zo voor haar dat ze haar gedachte rust kan geven, en dat ze zich overgeeft aan de hulp die ze aangeboden krijgt.
Wat heftig voor je zeg! Ik weet helaas een beetje hoe het is.. Mijn moeder was ook een gevaar voor zichzelf en werd binnen 24 uur opgenomen. Wij hebben crisisdienst gebeld en het was zo geregeld. Twee dagen later zag mijn vader het ook niet meer zitten en wilde zich tegen een boom rijden, weer heb ik de crisisdienst gebeld en ook hij werd binnen 24 uur opgenomen. Gelukkig! Wanneer je moeder opgenomen wordt, zal er voor jou veel meer rust komen, dat gun ik je zeker, zo net voor de bevalling! Heel veel sterkte met alles.. liefs
Enorm heftig! Ik heb eens een vriend gehad met een psychose. Hij was niet direct een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving maar is wel binnen 2 dagen opgenomen. Soms, en misschien vinden sommigen het belachelijk, kan je beter iets overdrijven. Zeggen dat ze dreigt met serieuze dingen of bijvoorbeeld zomaar dingen pakt en rond begint te gooien. Daar hoef je geen bewijs voor te leveren, neem ik aan. Ik weet niet precies hoe de ouders van die vriend van mij dat hebben aangepakt, maar dit klinkt echt wel serieuzer als wat hij toen deed. Het is misschien even stressvol, en als je het niet wilt moet je het absoluut niet doen, maar anders zou ik zo snel mogelijk met je stiefvader om tafel gaan en knopen doorhakken. GGZ met spoed verzoeken om langs te komen.
Helaas weet ik hoeveel verdriet het geeft om je naasten zo te zien. Maar ik vind het wel verstandig van je dat je moeder niet mag langs komen na de bevalling. Hoe moeilijk deze beslissing ook is om te maken. Verder wil ik jou veel kracht toe wensen voor de aankomende tijd. Het is heel erg om je moeder zo te zien. Dikke knuffel.
Ontzettend heftig om mee te maken he meis! Wij hebben hetzelfde aan de hand met mijn oma op het ogenblik en wisten ook totaal niet hoe we haar moesten gaan helpen omdat ze alle hulp pertinent weigerde. 3 weken geleden liep het echter zo erg uit de hand dat ze op straat liep te zwerven op haar pantoffeltjes zonder jas aan in de kou. Mijn ouders hadden hiervoor al zelf contact gehad met haar huisarts en toen dit gebeurde was 1 telefoontje genoeg om haar direct op te nemen. Ze is die dag zowel lichamelijk als geestelijk onderzocht en sinds die dag is ze verplicht opgenomen in parnassia. Als ik jou was zou ik een goed gesprek aangaan met je stiefvader om te kijken wat voor stappen hij al heeft genomen. Is dit naar jouw idee voldoende dan moet je hem zijn gang laten gaan, maar zo niet kun je altijd een afspraak maken met haar eigen huisarts. Schrijf van tevoren dan op wat haar symptomen zijn en waar je bang voor bent dat er kan gaan gebeuren..... Het is echt heel moeilijk om deze stap te gaan nemen, vooral ook voor je stiefvader, maar natuurlijk ook voor jullie. Dikke knuffel en heel veel sterkte! Mocht je meer willen weten mag je me altijd een pb sturen.
Het klinkt idd zorgelijk maar zo te lezen is er geen acuut gevaar voor zichzelf of anderen. En zolang ze zelf niet opgenomen wil worden kan het alleen via een rm, rechtelijke machtiging maar dat duurt even. En dan zal de ggz mee aan de gang moeten. Ga geen verhalen verzinnen over dat ze weleens agressief is geweest, heeft geen zin namelijk want een psychiater zal haar komen beoordelen. En heb helaas meegemaakt dat mensen dit ook probeerde en wel ibs maar 2 dagen later niet bekrachtigd en diegene kon weer naar huis. Dus dat echt niet doen! Heel veel sterkte en gezien dat je hoogzwanger bent zou ik me idd even terug trekken en het regelen bij je broer en stiefvader laten. Ps. wanneer er kinderen in het spel zijn zullen soms wat sneller handelen dus geef dit aan.
Je kan ook een melding voor je broertjes maken. Dacht bij het AMK of via de GGD. Als meldingen via meerdere kanten komen zal eerder actie worden ondernomen. Sterkte met deze situatie.
Sterkte.. mijn vader is nu opgenomen (wel andere reden, zware depressie, angst aanvallen) en ik weet dat dit een zware wissel op je trekt, al helemaal als je moet gaan bevallen.. toch voelt het fijn dat anderen die er voor zijn opgeleid hem in de gaten kunnen houden. Hoop dat jouw.mams ook snel opgemomen kan worden.
Wij hebben via de huisarts toen de GGZ laten komen. Ze is beoordeeld en daarna meteen opgenomen, is dan idd wel met IBS. Dat betekent dat je er als familie wel achter moet staan, want jullie zorgen er dan voor dat ze niet weg kan. Mijn zus was ook geen acuut gevaar maar ze zat zover in haar psychose dat ze wel in de gaten hadden dat er echt actie moest worden ondernomen. Heel veel sterkte en een dikke knuffel. Dit is echt een vreselijke periode, ik weet het nog zo goed. Jullie doen het goed!!!
Bedankt voor al jullie reacties. Het is fijn om anoniem even mijn verhaal te doen, en aan een hoop reacties heb ik echt wat aan. Ze is in de zomer vrijwillig opgenomen geweest, voor weliswaar maar een week. Maar ze deed verder bijvoorbeeld nergens aan mee..niet aan groepsgesprekken, activiteiten etc. De muren kwamen ontzettend op haar af en ze voelde zich alleen maar slechter en slechter. De psychiater gaf toen aan dat ze vrijwillig opgenomen patiënten niet van hun kamers halen om bijvoorbeeld deel te nemen aan een sessie. Ze geven het dagschema door, en het is aan de patiënten zelf om er aan deel te nemen. Mijn moeder lieten ze dus gewoon zonder omkijken op haar kamer zitten. Ik snap het wel, alles is natuurlijk vrijwillig, maar het helpt totaal niet..
Ik ben bang dat via een melding bij het AMK alleen maar een pleeggezin voor de broertjes geregeld gaat worden en er geen hulp voor moeder op gang komt. Dan ben je nog verder van huis Die instanties werken vaak (nog) niet goed samen. Ik denk ook dat je via de huisarts en een IBS de meeste kans hebt dat er goede hulp voor je moeder gaat komen. Sterkte daarmee. Haar niet langs laten komen in de kraamtijd is voor iedereen verstandig, denk ik. Grote kans dat de stress die een nieuw babytje bij je moeder teweeg brengt, haar alleen nog maar verder in haar psychose drukt, dus ook naar je moeder is het waarschijnlijk alleen maar heel goed dat je even grenzen stelt!
Dat is inderdaad ook een heel belangrijke reden die meespeelt. Dat de geboorte van haar kleinkind teveel teweeg brengt bij haar.
Aller eerst een dikke knuffel! Mijn moeder is 10 jaar geleden opgenomen geweest in een inrichting. Bij haar ging het zo geleidelijk dat wij het niet door hadden, mijn zusje was toen 3 maanden. Ik weet niet of het uit vrije wil was, volgens mij wel. Ik was aan het werk dat ik opgebeld werd dat ze naar het ziekenhuis gingen, ze had daar medicijnen gekregen en moest toen KV geven maar ze deed het helemaal verkeerd. De volgende dag was ik 's avonds bij mijn man (toen nog vriend) dat ik een naar onderbuik gevoel had en toen eerder naar huis gegaan werden we onderweg opgebeld, dat het niet goed ging. Toen ik thuis kwam had ik geestelijk geen moeder meer, ze zei dingen soms was ze wel helder, maar ik durfde haar niet alleen te laten met mijn vader. De huisarts en de predikant waren geweest en in overleg is ze opgenomen. Mijn vader en een buurman hebben d'r weg gebracht, het was een moeilijke periode maar het was echt nodig. Zorg dat je haar geestelijk kunt bereiken en dat ze zich laat opnemen. Ik zou haar zeker niet alleen laten bij je kindje en als je het niet vertrouwd dan gewoon zorgen dat je niet alleen bent maar een andere volwassene erbij. Ik wens je veel sterkte.
Verdrietig hoor... Ik kan je alleen maar zeggen dat je er wijs aan doet om haar in de kraamperiode er niet bij te willen hebben. Was ook mijn overweging op de eerste verjaardag van mijn zoon, om mijn mama er niet bij te hebben. Vijf dagen later kreeg ik een telefoontje dat ze was overleden. Tuurlijk heb ik me schuldig gevoeld, maar ik weet ook dat het de juiste keuze is geweest. Ze had het niet aangekund... Sterkte, als je behoefte hebt om meer te delen, mag je pb'en.
Hoi meiden, Even een update... Ze is vanmiddag verplicht opgenomen. Stiefvader was al een paar dagen in de weer met politie, huisarts en crisisdienst, maar het duurde allemaal erg lang. Ze zagen geen reden om haar verplicht op te nemen. Jeugdzorg was overigens wel al ingeschakeld door school in de hoop dat er extra druk achter gezet kon worden. Ze had gisteren hun 2 vogels vrijgelaten buiten, waarvan er helaas maar een is teruggekomen, de ander is weg..en ze heeft behang van de muren afgetrokken...het hele huis ligt overhoop inmiddels. Maar nadat ze vanochtend ook nog eens water in het stopcontact had gegooid, waren ze er meteen. Psychiater heeft nu dus echt psychose vastgesteld. Ze mocht kiezen of ze vrijwillig meeging of niet. Ze wilde absoluut niet mee, iedereen zou in het complot zitten. Ze is met politie en ambulance en een hoop heisa meegenomen Vanavond krijgt ze een advocaat en als inderdaad blijkt dat ze moet blijven, zal ze langer worden opgenomen. Erg heftig allemaal, maar ze gaat de hulp krijgen die ze nodig heeft. En dat is een hele geruststelling...