vanaf welke leeftijd snappen ze dat? Daniël heeft al heel lang veel intresse in de wc maar doet eigenlijk nooit iets als hij erop zit. Vanochtend had ik hem er gelijk uit bed op gezet en jawel, een plasje(oeh! ssssssssssj! hij was zelf verbaast). Zal een beloningssysteem op deze leeftijd al werken om het te stimuleren? Zat te denken aan stikkertje plakken. En wat doen jullie als de hokjes vol zijn? Of is het nu nog leuk genoeg om alleen stikker te plakken?
we doen niet aan beloning.we feliciteren hem uitbundig, hij kreeg aplaus in het begin, nu doet hij het zelf. 'mama kijk po heeeyyyy plass!'etc. op wc mag hij daarna zelf doortrekken.dat vind hij ook een geweldige beloning. daarna feestelijk handen wassen is ook heel erg leuk. hij krijgt stickers op kdv, maar ik denk niet dat het hem iets uitmaakt.want hij krijgt stickers als speelgoed om te plakken al heel lang zonder hij iets hoef te presteren. stickers zijn leuk voor oudere kinderen denk ik die n beetje kunnen tellen en als het kaartje vol is een klein kadoo krijgen of zoiets.we doen het niet zo. je kunt het aanmoedigen door goede timing. bijvoorbeeld in de ochtend is er altijd plas die uit moet komen, na iets drinken etc. hoe vaker het lukt hoe leuker het wordt voor hen. worden ze r moedig van.
Mijn dochter begreep het met 2 jaar heel goed en is door belonen binnen twee weken droog geworden. Zowel overdag als in de nacht. Werkte bij haar dus heel goed. Ze was er natuurlijk ook aan toe
toen ik net lydia aan het verschonen was ging daniel bij de wc staan en legde de brilverkleiner erop. Dus snel zn broek/luier uit gedaan en weer een plasje stikkers heeft daniel nog nooit gehad dus weet ook niet of hij het leuk vind
Onze dochter heeft nu bij het KDV 1x een plasje en 1x poep gedaan op het potje. Vandaag zette mijn man haar na het eten op het potje en ze ging "boekie jeese"( boekje lezen ) en toen heeft ze weer een poep en plasje gedaan! Op het KDV mag ze dan een sticker plakken en dan is ze zooo trots dus ik heb het idee dat ze het wel begrijpt... Omdat ze het nu ook thuis doen ga ik morgen ook een vel maken dat ze stickers mag plakken... Ze begrijpen het denk ik wel op deze leeftijd.... Groetjes, Sleepy
Toevallig net een boekje geleend bij de bieb. Ik dacht ook met 2 jaar snappen ze sticker als beloning niet. Maar in het boek staat dus van wel, ze worden beloond... En krijgen bij bv. 5 stickers een presentje of koekje oid dan snappen ze wat ze gedaan hebben. Wel met goede uitleg natuurlijk... Ons zoontje is net 2 en gaan beginnen, hij wil er ook graag op zitten en geeft aan als hij moet poepen... alleen nog niet erop.
Vaak is het ook zo met die kleintje dat ze het pas aangeven als ze aandrang voelen en dan net "te laat"zijn, 't is nog lastig met aan voelen komen. Ons meisje vandaag weer grote en kleine boodschap gedaan. Ze geeft het zelf aan en na het eten en voor slapen gaan zetten we haar voor de gein op het potje en zien we wel...ze is natuurlijk pas 19 mnd dus niets moet. Het moet leuk blijven maar vind dit van haar al superknap, en de stickers snapt ze echt!! Ze had een booschap op het potje gedaan en toen liep ze zelf naar de kast om een sticker aan te wijzen... Hoe pakken jullie het eigenlijk allemaal aan? Ben benieuwd...
Ik zou het nog even laten. Ik heb het bij Julia ook geprobeerd, maar toen was ze er nog niet aan toe en demotiveerde het ook (ze had het nog niet onder controle, en wilde zooo graag een sticker...). Mocht je het doen, dan zou ik het pas doen wanneer je écht merkt dat ze zindelijk aan het worden zijn. Dan kan het goed motiveren! En dan ook alleen over stickertjes beginnen als het wel lukt. Niet gelukt = jammer maar volgende keer weer. Niks over 'dan krijg je ook geen sticker'. Dat maakt het alleen maar negatief!
Dochter is een maand jonger dan jouw zoon, en zij snapt het half. Ze ziet het bij haar broer, dat hij stickers mag plakken. en dat wil zij ook! Ze weet nu dat ze dan eerst op de wc moet, en heeft zelfs al 4 keer geplast op de wc, en dan krijgt ze die felbegeerde sticker. Maar als ze op de wc heeft gezeten zonder iets te doen, wordt ze toch wel even boos als ze die sticker niet krijgt. Wat dat betreft ben ik het eens met Gentle, maar ik vind het moeilijk om dat weer los te koppelen; ze wil gewoon die sticker (omdat haar broer die ook krijgt). Ik weet dus niet 100% zeker dat ze het helemaal begrijpt, maar ze legt in elk geval de associatie tussen wc, plassen, en sticker. Dit werkt natuurlijk sowieso alleen maar als een kind ook enige controle heeft over de sluitspieren. Volgens mij heeft ze die wel; ik zette haar op de wc en binnen een paar seconden plaste ze dan. Maar ook al een paar keer op de vloer van de badkamer
Bri, jouw dochter heeft natuurlijk een voorbeeld, dus dan is het toch anders denk. Daniel ziet natuurlijk alleen wim en mij naar de wc gaan en wij plakken ook niet Wel stond hij vanochtend weer bij de wc, maar had niks gedaan. Denk dat ik het maar even zo laat, als hij wil hem er op zetten. Doortrekken zelf vind hij ook al heel leuk
Dat voorbeeld werkt inderdaad heel sterk. Broer was een jaar ouder voordat we er uberhaupt eens over gingen denken om hem op de wc te zetten... en die stickers doen wij zelf inderdaad ook niet