Inderdaad! Wij koken ook graag en dat merk je inmiddels wel (dl is bijna 5); ze is altijd nieuwsgierig naar nieuwe dingen en proeft graag. Ik zou ook niet teveel 'dwingen' of 'helpen' met eten, ze moeten natuurlijk ook leren aanvoelen of ze honger hebben of niet...
Ik voerde mijn dochter ook nog geregeld met 3 jaar, vooral na een drukke dag als ze erg moe was. Ze heeft nooit iets om eten gegeven, als ik haar niet hielp met het avondeten at ze niks. Daar zat ze zelf helemaal niet mee, ze had nooit honger, vroeg nooit om eten en werd ook niet wakker van de honger 's nachts. Wat voor machtsmiddel heb je dan nog? Ze is nu 5 en eet zelf, die drie happen die ze blieft dan...
Waarom zou ik het niet doen? Als hij niet gevoerd wordt, eet hij niet. Als hij niet eet, slaapt hij slecht en groeit hij niet. Dan heb ik grotere problemen dan wanneer ik hem voer.
Inderdaad, sommige dingen moeten nu eenmaal. Ik eet echter niet graag iets wat ik niet lekker vind. Dat geldt hetzelfde voor mijn zoontje. Die eet al meer dan een jaar geen groente. Prima, hij haalt zijn vitamines uit zijn fruit en uit de vitaminen die ik hem extra geef. Waarom ga je hier zoveel energie in steken en allerlei trucs uithalen, terwijl je iedere avond dus blijkbaar dezelfde strijd moet leveren? Ik heb daar geen behoefte aan. Ik besteed mijn energie liever aan spelen met mijn kindje en mijn goede humeur bewaren.
Precies. Hij gaat vanzelf zelf eten als hij dat wil. Tot die tijd ben ik er voor hem om hem ermee te helpen.
Omdat groenten eten belangrijk is voor andere voedingsstoffen die niet in fruit zitten. Omdat alleen vlees eten niet gezond is. Omdat hij geen zeven stukken fruit per dag kan eten ter vervanging, want dat is ook niet gezond. Omdat hij binnen een half jaar naar school moet en dus boterhammen moet leren eten (want nee, ik ga mijn energie niet stoppen in het steeds weer verzinnen van gezonde alternatieven die hij wél eet). Omdat hij gewoon koppig aan het doen is. En dat mag hij doen met onbelangrijke zaken als 'ik wil dat shirt niet aan', maar niet met voeding.
Ik snap jouw antwoord niet in relatie tot mijn reactie op jou. Wat is ‘gewoon een kwestie van doorzetten’? Ik weet niet of je het ondertussen door hebt, maar ik heb geen behoefte aan ‘doorzetten’. Voor ons werkt dit zo en dan is het toch prima?
Op school komt er straks peer pressure en dan gaat het weer heel anders dan nu. Dat lijkt me niet echt een reden om hem nu te gaan dwingen groenten te eten. Mijn zoontje lust nauwelijks zijn avondeten. Hij krijgt de keuze tussen wat wij eten, en brood. Als hij dan brood kiest, dan zijn we ook blij, want dan krijgt hij wat binnen. Als hij kiest wat wij eten, dan zijn we ook blij. Ik zie in jouw reactie wel van wie hij dat koppige heeft in ieder geval Zonder dit als een aanval te schrijven, maar het is gewoon een constatering.
Hier hielpen we hem ook nog vaak hoor. En ja hij at tot 1,5 ook gewoon alles zelf (met z'n handjes meestal). Maar na de fase van niet willen eten kregen we er door hem te helpen weer wat hapjes in, maar wel met gevolg dat hij eigenlijk nooit meer zelf z'n warme maaltijd at. Hier zijn we het geleidelijk weer op gaan bouwen. Eerst deden wij het op de lepel en hij dan de lepel in z'n mond. Ook nog een poosje gedaan dat hij 3 happen zelf moest doen, daarna zouden wij hem helpen, maar pas als we ons eigen bord leeg hebben. Ik vertik het om koud eten te eten doordat ik hem moet helpen. Inmiddels mag hij een sticker plakken als hij zelf z'n bord leeg eet. Er staan 30 vakjes op het A4'tje en hij is al ruim 2 maanden bezig, denk dat hij nu op 2/3 van het blaadje is. Als het blaadje vol is mag hij een klein autootje uitzoeken, maar echt boeien kan het hem nog niet, want dan had hij natuurlijk allang dat autootje gehad. Door hem rond de 2-2,5 gewoon weer te gaan helpen is hij wel dingen gaan proeven en daardoor lust hij nu best veel, wat ik ook wel belangrijk vind. Inmiddels zijn we dus een heel poosje verder, ik weet wat lust en wat hij minder lekker vind. We hebben met hem van tevoren duidelijk de afspraak gemaakt vanaf welk moment we hem niet meer gingen helpen. Uiteraard help ik hem wel eens met een laatste hapje rijst of wat dan ook uit z'n bordje scheppen. Dus ik zou voor gewoon geleidelijk afbouwen gaan. Ze is nu inderdaad oud genoeg om zelf te eten, maar om nu van de 1 op andere te zeggen 'je doet het maar zelf of anders niet' dat werkt vaak ook niet.
Wie heeft iets gezegd van dwingen om groenten te eten? We zijn gewoon creatief om hem te overtuigen. Moest hij brood willen, zou dat ook een optie zijn. Maar nu is het of vlees, of fruit, als hij kan kiezen. En met die twee zijn hele dagmenu vullen, dat is nu eenmaal niet gezond.
Nou geloof mij, er komt op de kleuterschool geen peer pressure over groenten eten geloof mij Maar ik snap jouw verhaal niet helemaal, je voert hem zodat hij goed eet en daarna zeg je dat hij geen groenten eet. Dan eet hij dus helemaal niet goed. Hier gelukkig nooit gezeur over eten. Ze eten vanaf 6 maanden en ook meteen zelf. Ze eten werkelijk alles. Mochten ze groenten hebben geweigerd dat is het simpel: krijg je ook niks anders.
Ts, als je wil dat het voeren klaar is dan moet je er gewoon mee stoppen. Dat ze het niet kan is natuurlijk onzin,dat weet jij ook. Zoals je al zegt heeft ze je in de tang. Ik snap dat je van het eten bent, dat ben ik ook, maar als dat betekend dat ik peuters moet voeren dan eten ze maar niet Spelletjes bedenken kan ook maar ik ben bang dat je daarna weer iets moet bedenken om daar weer vanaf te komen. Wellicht gewoon eens proberen en melden dat je vanaf maandag? niet meer voert. Als ze echt graag eet houdt ze het zeker niet langer dan een dag of 2 vol om niet te eten, maar ik geloof niet dat het zolang duurt. Ik gok eerder op 10 minuten. Waarbij je er wel echt achter moet staan dat je niet meer voert want anders voelt ze dat aan. Voeren staat mij persoonlijk heel erg tegen, ook bij baby's. Maar ik weet dat velen hier anders over denken. Ik heb het dus nooit gedaan, met geen enkel voedsel. Ik vind bij eten en de associaties daarmee heel belangrijk dat de controle bij het kind ligt en blijft. Voeren an sich voelt voor mij al als opdringen.
Het bord van je zoon MOET leeg zijn? Waarom? Wat als hij nou niet zo’n honger heeft? Eet je zelf altijd je bord leeg? Ook als je niet zo’n honger hebt? @TS ik zou ook stoppen met voeren. Maar wel op een leuke manier. “Samen” koken, iets wat zij heel lekker vind, en dan ondertussen afspreken dat ze vanaf nu zelf gaat eten. Dek de tafel mooi en maak er een leuke “bijzondere” avond van. Het in tenslotte de eerste avond dat ze zelf gaat eten. En dan ook niet meer toegeven. Wil ze niks? Prima. Na het eten gezellig een toetje, nieuwe kans om zelf te eten. Eet ze weer niet? Prima, morgen weer een nieuwe dag. Waarschijnlijk gaat ze bij het toetje al overstag. Succes!
Ik had het over peer pressure voor de boterhammen, want daar ging het in de reactie voor mij over. Dat kindje eet geen boterhammen en dat moet het toch eens gaan doen voordat het naar de basisschool gaat. Goed eten is voor mij dat hij überhaupt voedingsstoffen binnen krijgt. Niet dat hij gevarieerd eet en de schijf van vijf etc. Hij eet in mijn ogen dus goed, want hij heeft slechter (minder) gegeten. Ik kan me voorstellen dat mensen dat anders kunnen zien.
Een lichtpuntje in de discussies over voeding: Fleur (mijn dochter over wie de openingspost gaat) at vanavond grotendeels zelf. We gingen aan tafel en ik zei; lieverd je mag zelf gaan eten vanavond, kies je een vork uit? Zij: nee ik kan niet zelf eten. Ik: Jawel, vandaag bij het kdv heb je toch ook zelf gegeten? Ik denk dat alle kindjes van daar nu ook zelf aan het eten zijn, dat is toch fijn als je dat ook zelf kan doen? Zij: neeheee (boos en zeurderig) Ik: zullen we het anders omstebeurt doen; ik twee happen en jij twee? (Thanks voor degene die die tip gaf) Dat was goed. Ik stond versteld. Alsof ze dit topic gevolgd had. En tijdens het eten was ze een beetje vergeten dat ik af en toe ook hielp, en had ze gewoon zelf de smaak te pakken en uiteindelijk deed ze het helemaal zelf. Dus dit geeft ons goede hoop.
Super! Zo doorgaan. Gezellig houden en je zal zien dat ze steeds meer zelf gaat doen. En je niet eens meer mag helpen Wbt alles eten.... Mijn kinderen houden niet van warm eten. Ik heb al lang de strijdbijl begraven. Groente is vanaf babytijd al een probleem. Ze wilden het niet gepureerd en niet zo uit het vuistje. Vlees vinden ze bijna allemaal wel lekker. De jongste ook niet. Hij eet maar af en toe een stukje vlees. Meeste dagen wil hij het niet. Hij eet alleen aardappelen met jus. Alleen bloemkool vind hij lekker. Ik vind het knap dat er ouders zijn die het wel naar binnen krijgen bij hun kind. Er zijn er die zeggen tegen me: gewoon voor hem neerzetten, dan pakt hij het wel. Ja dan pakt hij zeker zijn bord, om het vervolgens om te keren boven mijn bord want ja iets wat hij niet wil mag echt niet op zijn bord liggen Tja dan ben ik er gauw klaar mee hoor. Hier is de regel: ik bied aan, moet je het niet? Prima, maar dan ook geen ander eten. (Boterham ofzo) Met 4 jaar moeten ze van alles 1 hap proeven. En dan bouwen we het langzaam op tot normalere porties.
Maar dat is hier ook zo. Dat is het punt niet. Het gaat erom wat je dan doet als je kind blijft vragen om eten, want hij heeft honger. Dat is bij ons dus het geval. Dan blijf ik dus niet oneindig fruit en vlees geven, wat hij wel zou willen. En al zeker geen koeken of cornflakes. Dan is het dus groente, of boterhammen, of niets. Dáár ging het me om.