Overgang naar peutergroep kinderdagverblijf drama. Ervaring?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door nana33, 16 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Hoi meiden,

Mn dochter wordt bijna twee en moet over naar de peutergroep op haar kinderdagverblijf. Op de babygroep had ze het altijd heel leuk. Ze had een hele goede band met alle drie de vaste leidsters en ze vond het eigenlijk altijd een feest om er naartoe te gaan (gaat 3 dgn per week).

Nu kent ze de leidsters van de nieuwe groep natuurlijk nog niet zo goed en ze vindt veel van de "grote" kinderen daar maar intimiderend lijkt het. Ze is sowieso een vrij verlegen kind en heeft altijd veel tijd nodig om te ontdooien naar nieuwe mensen toe. De leidsters doen echt wel hun best, maar met 14 peuters en kleuters kun je natuurlijk niet de hele dag met mn dochter op schoot zitten, dat snap ik ook wel. Het gevolg is dat mn dochter veel huilt en minder goed slaapt en eet dan voorheen. Dit breekt echt mn hart. :( Ik vind het zo ontzettend moeilijk om haar nu naar het kinderdagverblijf te brengen. Ik moet echt mn tranen verdringen en ik het liefst breng ik haar helemaal niet meer. Dit was overigens de tweede week dat ze naar deze groep gaat. Vorige week was haar "wenweek" (elke dag een paar uur meer).

Heeft iemand ervaring hiermee? En zo ja, ging het met jou kindje uiteindelijk beter en na hoe lang?

2. flippo

flippo Actief lid

3 dec 2010
    396
    5
    18
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar!

Mijn dochter is erg verlegen en timide. Kijkt altijd de kat uit de boom en laat over zich 'heen lopen'. Nu was ze op de baby groep op het kinderdagverblijf heel vrolijk en blij. Alles was vertrouwd en veilig. Altijd blij er te zijn en om er naar toe te gaan was feest.

6 weken terug ging ze over naar de groep van 2-4 jaar. En het was echt zielig. Ze was verdrietig, wilde naar huis en ging in een hoekje zitten duimen met een knuffel. Zat veel bij de leidsters op schoot. Na 3 weken ging het steeds beter. Nu huppelt ze weer achter me aan als we er heen gaan. Ze heeft gewoon wen tijd nodig en lieve leidsters. Wat ze daar wel deden was als ze zagen dat het haar te veel werd. lekker even aan tafel laten kleuren. even uit de drukte en veilig aan tafel. of op de bank laten zitten met een boekje. Dus niet op de grond in de drukte.

Er zijn hier lieve leidsters die er oog voor hadden en haar veiligheid boden. Ook gingen ze oefenen met de namen van andere kindjes. Wie ze waren en dan werd het ook vertrouwder voor mijn dochter.

Dus bij ons is het goed gekomen!

3. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    O wat wordt ik blij van zo'n reactie :D. Ik had namelijk echt even het gevoel dat dit nooit meer goed gaat komen, maar bij jouw meisje was het dus na drie weken weer goed. Dat geeft hoop! Ik hoop maar dat mn meisje het hetzelfde gaat ervaren.

4. flippo

flippo Actief lid

3 dec 2010
    396
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ja, het is echt sneu. ik voelde me zelf ook heel rot eronder. dat je ze dan daar achter moet laten....

Maar ja, je moet wel... Ik ben blij dat het goed is gekomen en ik verwacht dat dat bij jou ook gebeurt. Kindjes zijn veerkrachtig hoor!

Succes!

5. Cherub

Cherub Lid

24 sep 2011
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook hetzelfde. Onze dochter heeft bijna 2 jaar in babygroep gezeten en vond het daar geweldig! Toen ze over zou gaan naar peutergroep wilden ze haar eerst laten wennen door haar steeds een uurtje ofzo naar de nieuwe groep te laten gaan. Dat was dus echt een groot drama :( Uiteindelijk is besloten om haar na ons weekje vakantie ineens over te laten gaan. Heb haar de eerste week wel halve dagen laten gaan, een hele dag wilde ik haar niet aan doen en ik vond het zelf ook zo moeilijk!!
    Het heeft echt een tijdje geduurd, maar inmiddels is ze op haar plek. De leidsters hebben haar ook nooit gepusht om ergens aan mee te doen, ze is echt het type van de kat uit de boom kijken.
    Het is natuurlijk ook niet zomaar iets, weg van de vertrouwde leidsters en groep! Ik zie er nu soms al tegenop om haar naar school te laten gaan volgend jaar ;)

Succes!! Ik weet zeker dat het goed komt!

Deel Deze Pagina