Wie kent dit dilemma? Wij wonen samen, hebben een samenlevingscontract en een testament.... Nu ben ik zwanger (yesss!) en willen we kijken of we de dingen toch anders moeten gaan regelen. Graag willen wij trouwen, maar vriend ziet het niet zitten om dat tijdens de zwangerschap te doen. Daar ben ik het ook wel mee eens. We willen er dan wel een feestje van maken en qua financien liggen onze prioriteiten nu wel ergens anders (zolder opknappen, babykamer, kinderwagen etc.). Ook wil ik niet met een dikke buik trouwen, dus dan zou ik die bruiloft wel heeeeel snel moeten organiseren. Dan heb je nog het alternatief om geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dan hebben we allemaal dezelfde naam en dezelfde rechten als een getrouwd stel qua voogdij (hij moet dan alleen wel de vrucht erkennen). Dat partnerschap kunnen we later nog altijd omzetten in een trouwakte, dus dan zeg ik mijn droom op een 'echt huwelijksdag' ook nog niet op. Dan willen we na één of twee jaar na de bevalling trouwen, dan zit ik weer een beetje als vanouds in mijn vel en hebben we weer wat financiele reserve. Maar ik begreep dat je bij een geregistreerd partnerschap officiele getuigen nodig hebt, en als je dan gaat trouwen, dan heb je die niet meer nodig. Dat vind ik weer een beetje jammer, want dat is het geregistreerd partnerschap toch te zwaar om er niet iets aan te doen. Uit eten met de familie enzo.... dus dan steekt de twijfel op of we het niet toch nu al gaan trouwen (klein). Of dat we het voorlopig toch gewoon bij ons samenwonen houden. Maar ja, dan is er niets qua alimentatie geregeld en ik ga het eerste jaar minder werken dan hij (we hopen na een jaar beiden 4 dagen te kunnen gaan werken). Dus als hij me - maar dat verwacht ik natuurlijk niet - in de steek laat, dan zit ik financieel in een slechte positie. Kortom..... het is nog een beetje een brei in mijn hoofd. Is er hier iemand die ook voor deze keuze staat of heeft gestaan? Wat zijn jullie overwegingen geweest?
Wij zijn juist voordat we aan kinderen wilden beginnen getrouwd. Omdat we aan heel de wereld laten zien dat wij bij elkaar horen en om de situatie die jij nu hebt te voorkomen. Succes met het nemen van de juiste beslissing!
Ja, dat wilden we ook het liefste, maar we wilden ook een nieuw huis, een nieuwe tuin én een nieuw interieur.... en toen het huisje af was, wilden we niet langer wachten met kindjes maken. Mijn prioriteiten veranderden ook met de jaren. Vroeger zei ik dat ik altijd eerst wilde trouwen, maar ja.... als je eierstokken dan gaan rammelen....
wel of geen alimentatie heeft niks te maken met trouwen of partnerschap! erkennen is wel belangrijk daarvoor Mijn vriend en ik wonen ook alleen maar samen, wij gaan de kleine erkennen, dit kun je bij het stadhuis laten doen. pas na de geboorte kun je ook zaken als het gezag regelen, dit gaat veelal via de kantonrechter (gratis) en dan is jouw partner de voogd van je kindje. mochten jullie uit elkaar gaan, en hij heeft de kleine erkent dan is hij financieel verantwoordelijk
hoi hoi, ik zit ook te denken aan geregistreerd partnerschap. om dezelfde reden als jij eigenlijk. de info die je op hebt geschreven klopt dat allemaa, want dan heb ik gelijk een beetje meer info. haha. en krijg ik dan ook zijn naam? dat zou ik echt leuk vinden lekker allemala de zelfde achternaam. en ik wil natuurilijk alles goed geregeld hebben voor mijn kindje. groetjes Deb
ow okej op die manier! hmm ik vind het eerlijk gezegd wel heel apart dat je je daar zorgen over maakt. Als mijn vriend en ik uit elkaar zouden gaan, hoef ik geen geld van hem voor mezelf alleen voor de zrog van de kleine.
Nou ja, je kan het apart noemen.... het is wel iets om bij stil te staan. Als ik van 5 naar 3 dagen ga, dan ga ik er financieel ook op achteruit, that's a fact....
nee dat begrijp ik wel. maar ik zou dan een vorm van trots hebben. Maargoed respect voor je keuze daar niet van. heb er alleen een bepaalde gedachte bij. maarre succes ermee!
Nou, ik begrijp het wel.... ik denk dat ik ook mijn trots zou hebben. En ik heb een goede studie gedaan en een aardige baan met dito inkomen, dus ik heb zijn geld dan waarschijnlijk niet nodig. Misschien moet ik ook geen beren op de weg zien. Hormonen? Ach... ik wil graag dezelfde naam en gezamelijke voogdij, dat is het belangrijkste. Toch wil ik ooit nog wel eens trouwen in zo'n wolk van een jurk *** zucht, zwijmel *** Ben bang dat het na een babietje daar niets snel meer van komt...
ik had daar ook niet over nagedacht, meer over dat mijn vriend ook wat over het kindje te zeggen heeft. dat vindik eigenlijk het belangrijkste. en dat als ik weg kom te vallen hij het voor het zeggen heeft.
Ja, dat is ook vriend's argument, die wilt dezelfde rechten als ik.... En dan vanaf dag 1.... en dat is niet zo bij samenwonen, dan moet het inderdaad via het kantongerecht...
Heb ooit wel voor de keuze gestaan. Mijn ex heeft me dochter wel erkend. Maar verder niks. we hebben gedacht aan trouwen. Maar ik wou niet. achteraf gezien ben ik daar blij om Het gezag over het kind moet je bij het katongerecht aanvragen. deze informatie kan je allemaal vinden bij je gemeente.
Mijn vriend en ik zijn een geregistreerd partnerschap aangegaan, ook heeft hij het ongeboren kindje erkend. Volgens mij is nu alles goed geregeld! Succes. Groetjes Senna
WIj gaan voor de geboorte nog trouwen alleen voor de papieren voor het kind en ook omdat we net een huis hebben gekocht zonder samenlevinskontrakt. Feestje (bruidloft) geven we pas na de bevalling wanneer ik weer in shape ben hopelijk in aug. want dan zijn we 10 jaar samen en anders komt het nog wel een keertje het feestje. We willen het zo doen omdat het toch veel makkelijker is als je getrouwd bent.
Ook wij hebben gekozen voor geregistreerd partnerschap gezien t feit dat wij ook geen geld hadden om te trouwen. Dit doen we later nog n x over en dit kan weer mét dezelfde getuigen ed, maar dan niet meer 'officieel' idd, want dit is al gedaan met t geregistreerd partnerschap uiteraard. Maar dezelfde getuigen kunnen 'zogenaamd' tekenen zeg maar..
Mijn partner en ik zitten in exact dezelfde situatie als jullie. Wij wilden eigenlijk trouwen als we 12 1/2 jaar samen zijn maar dan is de kleine net in de wereld... We hebben nu eerst dit kind erkend bij de gemeente, dit hebben we op dezelfde dag als de echo gedaan en kost niets behalve tijd! Je moet er beide heen met je paspoorten ff tekenen en klaar. Het ouderlijk gezag regel je na de geboorte. Na aangifte van het kind vraag je een uitreksel mee en die stuur je op naar het kanton. (Deze informatie krijg je ook bij de erkenning) Dit is dus ook zo geregeld! Kunnen jullie lekker bijkomen, wennen aan de situatie en een mooie datum prikken (zonder evt buitenaf stress etc) indien jullie dit dan nog wensen uiteraard! Als de erkenning & ouderlijk gezag geregeld is, hebben jullie beide financiele en emotionele verantwoordelijkheid! Laat wel je testament nakijken op 'blijvendschap'. (Ik geloof dat dit zo heet) Dit is altijd verstandig om te doen. Dit wil zeggen dat een evt. partner van je kind niet automatisch recht heeft op jullie erfdeel. Stel je kind gaat scheiden en zijn/haar ex-partner blijft recht hebben op jullie erfgedeelte. (Het is uiteraard nog ver weg maar toch iets om over na te denken!)
Wij zijn afgelopen 17 januari getrouwd. Puur voor het kind, gewoon een gratis huwelijk, op woensdag. Stond zelfs in de krant. Was erg leuk.
Wij hebben alleen een samenlevingscontract, mijn vriend heeft het kind erkend bij de gemeente en na de geboorte gaan we naar het kantongerecht voor het gezag. We hebben nog geen testament.
Sandra.... ik neem aan dat je wel een testament laat opmaken binnenkort? Ah Patroeschka, je kan dus wel je getuigen 'fake' laten meetekenen als je na geregistreerd partnerschap gaat trouwen. Dat is fijn om te horen. We hebben het er net over gehad. Ik geloof dat we eruit zijn..... ik denk dat we tijdens de zwangerschap een geregistreerd partnerschap aangaan. Dan kunnen we altijd na de bevalling kijken (1, 2 of 3 jaar later, dat maakt niet uit) of we alsnog willen trouwen. Bedankt voor de verschillende ideeen en meningen!