niet willen kruipen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door butterfly1984, 18 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly1984

butterfly1984 Niet meer actief

ik wil mijn dochtertje graag leren kruipen, maar ze wil totaal niet.
    Ze is al bijna 11 maanden, maar ze kruipt nog niet.
    Als ik haar op handen en knieën leg, gaat ze zitten, leg ik haar op haar buik, gaat ze huilen en dan rolt ze zich om op haar rug.
    heb het al voor gedaan hoe het moet, ik help haar door haar handen en knieën naar voren te bewegen,maar niets helpt.

Wat moet ik doen om haar te leren kruipen?

Krijg zo het gevoel dat ze wat achter loopt, terwijl ze voor de rest veel dingen wel kan.
    Ze wil het liefst de hele tijd staan.aan de box staan vind ze ook prachtig.

2. 078mama

078mama Niet meer actief

Waarschijnlijk gaat ze dan heel snel lopen en slaat ze dit over. Volgens mij doen wel meer kinderen dit. Mijn neefje ging tijgeren maar ook nooit kruilen. Dat tijgeren hebben we in de vorm van een spel geleerd. Naast elkaar gaan liggen en dan zelf een stukje naar voren schieten en je man erachter haar naar voren duwen en dan hard lachen. Hier werkte het in ieder geval.

3. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    Ik zou niet weten, wat je er aan kan doen als kinderen het kruipen gewoon overslaan (toch blijven proberen om het te stimuleren, denk ik), maar ik weet wel dat het heel belangrijk is dat kinderen gaan kruipen. Als kinderen het kruipen overslaan krijgen ze namelijk later vaak weer problemen met schrijven, heb ik begrepen.

;) Frieda

4. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Ik heb er nog even op gezocht via google en kwam dit artikel tegen:

Babys moeten meer kruipen
    Een Britse onderzoekster heeft het kruipen door babies onderzocht en daarbij ontdekt, dat het voor de ontwikkeling van een kind van zeer groot belang is, dat een kind gedurende een periode kruipt. De ontwikkeling van het evenwichtsgevoel, de coördinatie tussen het zicht en de tast en de motoriek in het algemeen hebben het kruipen gewoon keihard nodig. Ook de gewrichten, pezen en spieren van de nek en het bovenlichaam worden daardoor ontwikkeld. Moderne ouders staan daar te weinig bij stil. Vanwege hun bezorgdheid en te weinig tijd om alles in de gaten te houden worden de kinderen vaker in een comfortabel wipstoeltje of een maxicosi gezet. Ook wordt het lopen vaak eerder gestimuleerd dan goed is voor de kleine. De gevolgen zijn in het latere leven zichtbaar: een slecht handschrift en onhandige oog-hand coördinatie. Voor de WMR-lezers die nog moeten beginnen met het stichten van een gezin en degenen die juist in deze fase van het ouderschap zitten is dit zeer belangrijk advies, zodat we je dit niet kunnen onthouden. Het is raar, dat zo weinig mensen hierbij stil staan.

;) Frieda

5. butterfly1984

ik baal er best wel van dat ze niet kruipt, maar we proberen het elke dag, wil er ook weer niet een strijd van maken.

voor de rest kan ze best wel veel dingen vind ik.
    paar voorbeelden:
    - liedjes neurien.

- meedoen met liedje "klap eens in je handjes".

- vogeltjesdans, (alleen met haar handjes, en dan meebewegen, en zingen "na na na na na na na....".

- woordjes zeggen: aai, op, bah, mama, papa, oma, opa. Marleen (neeneen zegt ze dan).

en we kwamen er vandaag achter dat ze erg graag poseertt voor de camera...............hahahaha......wat is het ook een tuttebel

zo zijn er nog wel dingen, maar goed, noem ze niet allemaal op.

6. butterfly1984

Heel interessant om te lezen.
    Ik vind dat stukjr waar staat dat ouders het lopen eigenlijk te vroeg stimuleren ook helemaal waar.
    je hoort veel om je heen van :eek:ooooooo mijn kind kan al lopen, terwijl ze dat hun kindjes zelf hebben aangeleerd.
    Dit doen wij dus niet, ze moet alles in haar eigen tempo doen.

7. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Een kind zal pas gaan kruipen als het er 'zelf aan toe' is. Dat heeft met rijping te maken. En idd, sommige kinderen slaan het kruipen over, al wil dat dan nog niet direct zeggen dat al deze kinderen last krijgen van een slecht handschrift of slechte oog-hand coordinatie.

Groet Snoozie

8. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    er zijn genoeg kinderen die pas gaan kruipen nadat ze gaan lopen. op deze leeftijd hoeven ze nog niet eens te kruipen, de gemiddelde leeftijd is pas na een jaar. de één is er vlug mee, de ander laat en sommigen kruipen nooit.
    dat kruipen wat te maken heeft met het leren schrijven, ik denk eerder dat bijv torentjes bouwen meer te maken heeft met de hand coordinatie.
    ik zou me in elk geval geen zorgen maken, jij kan wel denken dat ze moet kruipen, maar je kindje vind van niet ;)

groetjes, Miranda

9. butterfly1984

hahaha, ja idd, zij wil het nog niet. :D ;)

10. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Dit artikeltje kwam ik ook nog tegen:

Niet iedere baby kruipt op handen en knieën. Sommige baby's ontdekken zo een handige manier van voortbewegen, dat ze niet meer de moeite doen om te leren kruipen. ALs je een gladde vloer in huis hebt, bijvoorbeeld parket, laminaat, tegels of zeil, is het mogelijk dat je kind een beetje anders gaat kruipen omdat het steeds wegglijdt. Je kind beweegt zich dan bijvoorbeeld voort door zich steeds met één beentje af te zetten, door op de buik te schuiven (tijgeren) of door op de billen vooruit te bewegen (billenschuiven).

Voor de ontwikkeling is het echter beter als je kind leert te kruipen op handen en knieën en deze fase niet overslaat. Het blijkt dat kinderen die als baby niet of weinig op de buik lagen, zich weinig omrolden en nooit hebben gekropen, op de basisschool vaak moeite hebben met de motorische coördinatie bij het schrijven. Het is dus aan te raden om je kind te stimuleren om te kruipen en om te rollen van rug naar buik en andersom. Helaas lukt het niet bij alle kinderen: sommige kinderen willen gewoon niet kruipen.

Het is goed om al voordat je kind werkelijk gaat kruipen, je huis een beetje aan te passen. Een stroeve ondergrond is het beste. Je kunt bijvoorbeeld een vloerkleed neerleggen waarop je kind kan kruipen. Zo schep je de voorwaarden om kruipen mogelijk te maken. Vaak zie je dat kinderen die thuis niet kruipen bij oma op de vloerbedekking ineens wel gaan kruipen.

Kruipen blijkt toch echt wel heel belangrijk te zijn. Het is natuurlijk leuk als je kind nogal vroeg is met lopen, maar in feite kunnen ze dus beter wat langer kruipen voordat ze gaan lopen. Het schijnt dat ze door de kruisbewegingen die ze maken bij het kruipen ook verbindingen maken in de hersenen die weer van belang zijn voor de motorische ontwikkeling met betrekking tot het schrijven.

;) Frieda

11. butterfly1984

het lopen maak ik me ook niet druk om, mijn man was wel vroeg met lopen, maar ik liep met 1.5jaar denk ik.
    kruipen hebben we wel gedaan.

wij hebben trouwens vloerbedekking in de woonkamer, dus dan moet kruipen toch een stuk makkelijker gaan.
    als ze niet wil, moeten we ons daar maar bij neerleggen.

ze probeert overigens wel als ze zit steeds iets verder naar voren te buiken, zodat ze steeds bijna zelf op handen en knieen terecht komt, maar dat mislukt nog weleens.

12. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Volgens mij 'moeten' ze pas kunnen kruipen na een jaar.Alyna kan ook nog niet zo lang kruipen.

13. Pip

Pip Actief lid

15 jun 2006
    141
    0
    0
    Hallo Butterfly,

Onze dochter heeft ook lang niet willen kruipen. Precies in het weekend dat ze 11 maanden werd, ging ze opeens kruipen. En er zijn kindjes die er nog langer mee wachten. Onze dochter wilde op een zeker moment erg graag kruipen omdat op het kinderdagverblijf de grotere kindjes er met haar speeltjes vandoor gingen :). Goed voorbeeld doet volgen, dus laat je kindje veel met al kruipende baby's spelen, als ze dat nog niet doet.

14. butterfly1984

bedankt voor jullie tips meiden, we zullen eens kijken of dat helpt.
    ik hou jullie op de hoogte.

nog andere tips......laat het even weten

xxx

15. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

@ Butterfly, Hier precies hetzelfde. Hij wil wel ,maar het lukt nog niet :) Het maakt me wel eens onzeker ,maar er zit weinig anders op dan gewoon geduld te hebben :)

16. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Jesse kroop ook nog maar net een paar dagen voordat hij elf maand werd. En volgens het bureau was dat helemaal niet laat, maar normaal.
    Jammer dat de mensen om je heen zovaak commentaar hebben, doet je baby dit al, kan je baby dat al? Goh, kan hij nog niet lopen? (toen Jesse nog geen jaar was) pfff, 't lijkt wel of een baby tegenwoordig geen baby meer mag zijn, maar gelijk alles al moet kunnen.
    En wat krijg je dan? Ongeruste moeders. En dat vind ik hartstikke sneu, want het is niet nodig, toch?
    Je hebt vroege kindjes, maar ook late kindjes. Niks mis mee, alleen wat later. Dus meid, maak je niet bezorgd, het komt vanzelf wel!

17. butterfly1984

ja daar heb je helemaal gelijk in kisbaba....
    om mij heen zijn er zat bevallen rond dezelfde tijd als mij.
    sommigen kunnen al kruipen en sommige al lopen.
    het enige wat ik dan zeg over dat lopen is, dan zullen ze dat zelf wel hebben aangeleerd.
    maar van binnen denk je dan, is die van mij dan zo laat?

18. mamavj2008

mamavj2008 Bekend lid

24 aug 2008
    553
    1
    18
    Mijn zoontje is bijna een jaar, maar hij kruipt ook nog niet. Hij tijgert wel sinds een maand, maar maakt ook nog geen aanstalten om zich op te trekken. Hij kletst wel de oren van je hoofd. Nog niet echte woordjes, maar vooral veel napraten en bewegingen nadoen. Zijn fijne motoriek is ook perfect. Het ene kind is sneller met grove motoriek, de andere met fijne. Je kunt er niets aan veranderen. Ik stimuleer wel, maar ga hem er niet mee helpen, hij gaat het vanzelf wel doen als hij er aan toe is.

19. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    En als het echt te lang gaat duren spreekt het cb vanzelf haar zorg uit. Maar er zit een hele grote marge rondom het gemiddelde hoor, de één kruipt met 7 maanden, de ander pas met 13 maanden. Wat jouw kindje doet, het nurieen van een liedje, dat doet mijn kruipende kindje weer niet. En zijn woordenschat is ook een stukje kleiner. Ze kunnen zich niet overal tegelijk in ontwikkelen!

20. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Nou inderdaad ieder kind ontwikkelt zich op zijn/haar eigen manier. Waar de ene vroeg mee is, is de andere juist weer laat mee. Alle ontwikkelingen komen met sprongetjes en ze kunnen zich niet op alle gebieden tegelijk ontwikkelen. Zolang je als moeder niet het gevoel hebt, dat er iets mis is, wat betreft de ontwikkeling van je kind, moet je je ook vooral geen zorgen gaan maken. Wanneer er echt iets mis is, zegt je gevoel je dat vaak ook wel.

Ik wilde met mijn stukjes die ik geplaatst had over het belang van kruipen ook niet zeggen, dat er iets mis zou zijn. Ik heb zonet het groeiboekje van mijn oudste er nog eens bij gepakt en zij kroop dus pas toen ze al iets ouder dan 12 maanden was. Dus het kruipen kan nog best komen bij je dochtertje Butterfly.

;) Frieda

Deel Deze Pagina