Hoi, Ik moet toch even iets kwijt, ik loop er al een tijdje mee rond.. Mijn dochter van bijna 11 maanden is een schat van een meisje, maar ik heb al lange tijd het idee dat ze het op het kinderdagverblijf waar ze 2 dagen per week verblijft veel leuker heeft dan mij thuis. Thuis huilt ze veel, vaak en is vaak jengelig.. Als ik haar breng en ophaal van het KDV is ze heel vaak uitermate vrolijk. En ook daar kennen ze haar niet als een huilerige baby. 2 gezichten ? Ik ben zelf ook een type die altijd buiten de deur (school, werk) heel leuk en aardig doe en als ik thuis kom, dat ik dan soms een tiran kan zijn zegmaar. Ik word er echt zó onzeker van. In de weekenden is mijn ook thuis, dan doen we ook vaak leuke dingen en als we samen zijn pak ik de fiets of wandelen we veel. Soms ergens een broodje eten, soms naar de stad, soms krijgen we visite.. Maar ik ben bang dat ze zich verveelt met mij of mij niet interessant vind. Net ook een stukje gefietst, nou na 20 minuten alweer huilen en jengelen... ik heb zo het gevoel alsof ik de hele dag een entertainer moet zijn voor haar. Het vermoeit mij en ik raak er gestresst van. bij het KDV slaapt ze om 14.00 ongeveer en vandaag is ze hier om 12.00 uur al bekaf, ze huilde continue en was vanaf 10 uur alweer op. Ik leg haar in haar bedje en ze slaapt. Nou, dan wordt ze rond half 2, 2 uur wakker en dan "moet" ik weer leuke dingen ga verzinnen. Wandelen in de wagen vind ze ook maar even leuk.. muziekje opzetten thuis, met speelgoed samen spelen, voor de spiegel ik doe het allemaal, maar ze blijft maar jengelig. Ik kan wel huilen, voel mij echt een slechte, saaie moeder.. Soms denk ik echt van; joh, ga lekker 5 dagen naar het KDV als je het daar zo leuk vind en laat mij met rust.. maarja het is een baby. Misschien zijn het mijn hormonen of slaapgebrek, want ook het slapen is nog steeds na bijna 11 maanden moeilijk. Naja, rond 18.00 - 18,30 is ze moe, krijgt ze de fles en naar bed. En altijd wordt ze om 5 uur wakker en slaapt bijna nooit meer daarna. Een enkele keer tot 7.00 uur, maar alleen met geluk. Vannacht om 3 uur wakker, ik kalmeerde haar... nou continue heen en weer lopen van haar kamer naar mijn kamer, het was ondertussen 4 uur.. toen maar een half flesje gegeven (echt voor het eerst dat ik zo vroeg een fles gaf, ik was ten einde raad) en toen sliep ze wel tot 7.00 uur, maar om 8.45 weer moe en naar bed.. Het lijkt of ik alles verkeerd aanpak, of mijn kind mij niet leuk genoeg vind, of ik het ritme in de avond verkeerd aanpak... Ik kan wel janken en dat doe ik nu eigenlijk ook even.. Ligt het aan mij of zijn er meer ouders die dit gevoel herkennen..?
Hoi, Ik herken dit zelf niet, maar mijn zoontje is pas 6 maanden. Misschien kan je eens navragen wat ze precies allemaal doen op het kdv en wat haar ritme daar is. Als je het vraagt kunnen ze misschien ook wel eens een dag(deel) filmen. Wat ik wel merk is dat mijn zoontje het naar zijn zin heeft op het kdv, maar als hij dan de dagen erna thuis is is hij bekaf door alle indrukken. Hier uit dat zich dan in heeeel veel slapen, maar bij jouw kindje wellicht in huilen. Misschien vindt jouw kindje het ook wel fijn om andere kindjes om zich heen te hebben. Heb je misschien vriendinnen in de buurt met kindjes waar je met haar op bezoek zou kunnen gaan? Ook denk ik dat jouw kindje jouw frustratie voelt en daar op zou kunnen reageren. Dan kom je in zo'n cirkel waar je uit moet zien te komen. Ik weet dus niet echt een antwoord voor je, maar mijn 1e indruk is dat ze veel prikkels krijgt op het kdv en dat ze die thuis op haar veilige vertrouwde plek probeert te verwerken. Lijkt mij dus niet dat jouw kindje jou niet leuk vindt of dat ze jou saai vindt. Succes ermee.
Ik herken het wel. Mijn dochter is bij de gastouder ook veel langer achter elkaar wakker en ik lees regelmatig in het oppasboekje dat ze zo gelachen heeft. Op de dagen dat ik met haar thuis ben is ze veel sneller moe en ook vaker wat jengeliger. Maar ik denk juist dat dat komt omdat ze op maandag en dinsdag als ze bij de g.o. is minder slaapt en veel drukker is en ze dus de woensdag en de donderdag (als ik met haar thuis ben) daarvan bij moet komen. Ik zou het niet zo op mezelf betrekken als ik jou was. M.i. heeft het er gewoon mee te maken dat ze op de dagen dat jij met haar thuis bent bij moet komen van alle activiteiten en gezelligheid op het kdv.
Takkiewakkie, adem in.... adem uit Misschien probeer je teveel dingen met haar te doen? Het hoeft niet altijd samen of pedagogisch verantwoord of noem maar op. Zou het kunnen dat ze thuis lekker bij wil tanken van de drukke dagen op het kdv? Lekker slapen als ze moe is, beetje aanrommelen met haar speeltjes?
Juist. En laat het vallen van moet dit en moet dat. Begin rustig en zie wat de dag brengt breng haar eerder naar bed als ze moe is moet geen punt zijn. En op een kdv krijgen ze ook niet de hele tijd de aandacht, maar daar zien ze gewoon veel en veel meer dus meer afleiding. Kijk wat ze leuk vind en schaam je niet het is gewoon pittig deze leeftijd 11 maanden de overgang van baby naar dreumus. Sterkte en succes ermee.
zou goed kunnen dat het de prikkels zijn die ze aan het verwerken is. Ik merk het ook aan mijn kids als ze bij de oppas (lees opa's en oma's ) zijn geweest. Dan zijn ze ook (allebei) overprikkeld om het maar zo te zeggen, en vooral als ze bij mijn schoonouders zijn geweest want daar gaat de oudste tussen de middag dus niet naar bed, terwijl hij het nog wel nodig heeft.. en dan hebben we savonds en 'snachts wel problemen omdat hij dan alles gaat verwerken.. Bij de jongste is het dat hij langer op is als dat ie thuis is, dus ook meer prikkels en misschien wel meer moeheid prikkels.. Zou goed kunnen dat jou kindje dat ook heeft. Dat ze weer even moet 'wennen' thuis. Kun je anders niet vragen wat ze voor schema heeft op het kdv en wat ze daar allemaal doet of in zit? bijv. een wipstoel ofzo.. vind ze misschien wel erg fijn en wil er thuis misschien ook wel inzitten..
ik zou inderdaad ook zeggen prikkels verwerken. ik herken je verhaal wel hoor, thuis is ze soms heel chagrijnig en boos en op het kdv niet. Plus: bij jou voelt je kindje zich veilig genoeg om lekker chagrijnig bij te zijn
OP een kdv is er natuurlijk zoveel afleiding ed. Misschien slaapt ze daar minder omdat ze door alle afleiding vrolijk doorgaat. Dan is ze de volgende dag bekaf natuurlijk. Ik zou idd eens het schema opvragen daar. Maar ik snap je wel hoor, we hebben het hier ook gehad. Nu Tygo ouder is is het een stuk minder moet ik zeggen.
Hier exact hetzelfde. En omdat het huishouden ook wacht en ophoopt wil je toch af en toe nog wat er tussen door doen. Het valt niet mee om een dag door te komen. Maaaar dat is niet altijd. In de tijd van 11 maanden sliep uk op het KDV een keer en thuis nog twee maals. Dus is je uk om 10 uur moe dan zou ik haar naar bed brengen en tijdelijk thuis nog twee slaapjes in bouwen. Zo heb je wat meer rust voor jezelf en is je kleintje misschien ook wat meer uitgerust. Na 14 maanden zijn we thuis ook overgegaan naar een slaapje je ziet het snel genoeg wanneer ze er thuis ook aan toe zijn. Nu vind ik vanaf 11 maanden zo ie zo dat je ze meer bezig moet houden. Wat ik veel doe is fietsen, wandelen, zwemmen en zo waar ook andere kindjes zijn zeg maar. Sterkte en successs het valt niet altijd mee.
Het is heel normaal dat ze op die leeftijd niet lang met één ding bezig kunnen zijn. En ik zie op mijn werk (kdv) ook vaak dat kinderen bij ons minder slapen dan thuis. Op het kdv zijn ze toch meer afgeleidt. Ik denk echt dat er niets geks is, maar dat je kindje het naar haar zin heeft, afgeleidt wordt door alles en iedereen en dat ze zich thuis bij jou zo op haar gemak voelt, dat ze eerder haar boze/vermoeide buien laat zien. Horen wij ook wel eens hoor! Dan was er op het kdv niets aan de hand en in de auto/fiets naar huis is het al misse boel. Ik zou me er niet druk om maken. Verschillend speelgoed aanbieden, op tijd slapen als dat nodig is en soms gewoon zelf laten vermaken, ook al vind ze dat niet altijd leuk.
Ik herken het zeker en ik herken ook je gevoel. Ik vond ook dat ik die dag thuis supermama moest zijn. Dat is gewoon niet vol te houden. Voor mij hielp het om de gewone dingen die gedaan moeten worden leuk te maken. Als we boodschappen gaan doen neem ik er lekker de tijd voor, mag hij ook eens wat pakken en zorg ik ervoor dat dat gewoon al een uitje is. De was opvouwen heb ik echt een feestje van gemaakt waarbij ik alle was op het bed gooi en hij erover heen mag duiken. Het is heel simpel, duurt 3 keer zo lang, maar het haalt veel spanning ervan af. Je kunt namelijk wel echt met je kindje bezig zijn (we kletsen en zingen heel wat af dan), maar je hebt minder het gevoel dat je toeren aan het uithalen bent. Sowieso heb ik gemerkt dat hem vermaken alleen werkt als ik het ook leuk vind. Dingen doen, alleen om het vermaken heeft een averechts effect.
Hoi Hoi Heel herkenbaar! Ons meisje is nu 13 maanden en gaat 3 dgn in de week naar het KDV. Vanaf een maand of 11,5 begon ze thuis steeds meer te jengelen, huilen en drammen... Ik voelde me heel rot omdat ik idd ook dacht dat ze het op het kdv leuker vond. Maar dit is echt niet zo. Ze ziet daar zoveel en kan lekker met andere kindjes spelen....ik heb het idee dat als ze een dag thuis is ze even moet "omschakelen". Vaak doen we nu s ochtends lekker een beetje rommelen en s middag doen we iets leuks zoals een boodschap, wandelen of naar de kinderboederij. Sinds kort hebben we ook haar speelgoed uitgezocht ( dus alles van het eerste jaar naar zolder ) en meer uitdagender speelgoed. Bv een boerderij of een blokkendoos en veel afwisselen. We merken dat ze zich daardoor soms ook zelf lekker even bezig kan houden. Ook is het nu voor deze leeftijd lastig om zelf te spelen, dit kunnen ze nog niet echt.. Komt echt wel goed en twijfel niet aan jezelf, het ligt echt niet aan jou! Groetjes, Sleepy