Ritme en bedtijd pasgeborene

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Suusjeuh, Dec 20, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hoe ziet jullie ritme of dag eruit met een kleine baby? Hoelaat gaat jullie kleintje voor slaapjes, waar slaapt ze? Leggen jullie de kleine overdag in bedje of slaapt ze beneden? Hoelaat gaan jullie evt weg en hoelaat gaat de kleine naar bed s avonds?

Ik denk dat wij iets niet goeds doen.ons kleintje slaapt overdag na de flessen meestal in de box of wagen, s ochtends slaapt ze in mn armen of draagdoek in en leg ik ze slapend weg van 10-13 ongeveer. S middags slaapt ze vaak goed van 2-5. S avonds slaapt ze vaak bij ons beneden ( dan is het ook papa tijd dus vinden we t moeilijk ze s avonds weg tee leggen. Maar, vaak zodra ik mn bed raak, is het huilen geblazen!!!

Dus ik ben benieuwd hoe jullie dit doen?

2. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Wij deden alles precies zoals jullie, behalve dat laatste. Ritme overdag hebben we nog steeds niet echt. Soms leg ik Simone overdag op bed, soms slaapt ze in de box, en als ik de tijd heb slapen we lekker samen op de bank 's middags. Dit is nooit op hetzelfde tijdstip, maar we staan ook nooit om dezelfde tijd op dus daar ligt het denk ik aan (ik heb nog vakantie).

Ik geef borstvoeding, dus als we weggaan hou ik eigenlijk geen rekening met voedingstijden, maar als ze slaapt laat ik haar vaak wel even wat langer liggen voor we vertrekken (dan komen we maar wat later, met een baby heb je een excuus he), ze slaapt overdag namelijk nooit zoveel dus ik ben allang blij als ze ligt. Op vaste tijden slapen gaat nu echt nog niet met haar.

Het enige dat we nu wel altijd doen is voor 8 uur op bed leggen met een bedritueeltje, schoner luier, pyjama, soms wat eten als dat zo uitkomt en dan in de slaapzak en op bed.
    Om half 12 krijgt ze nog een flesje van papa en dan slaapt ze door tot een uur of 6.
    Met dit ritueel zijn we begonnen toen we moeite kregen met het naar bed brengen 's avonds (dus eigenlijk net als jij), Simone kon soms 2 uur huilen voor ze eindelijk sliep. Het gaat nu een stuk beter, ze weet nu dat de dag voorbij is en ze lekker moet gaan slapen tot de volgende ochtend en dat gaat goed. Nu huilt ze ongeveer 10 minuten maar dat heeft ze blijkbaar even nodig.

En als ze soms toch na een half uur nog steeds wakker is dan is een extra voeding *altijd* de oplossing :)

3. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Wij hadden onze jongens altijd boven in bed te slapen, behalve in de avond, dan lagen ze heerlijk op onze buik te slapen tot de laatste fles.

Het was hier vaak verschonen, voeden, even lekker knuffelen en weer naar bedje.

We hadden wat betreft altijd wel een goed ritme, dit kwam ook omdat ze 8 weken in het ziekenhuis hadden gelegen dus dat ritme hebben ze gewoon thuis overgenomen.
    We merkten dat als ze beneden sliepen veel te veel prikkels kregen.

4. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wij doen sinds dat ze 8 weken oud is, wel de pyama aan voor de voeding van 19/20 uur. Na de voeding leggen we haar in de box op haar zij te slapen tot de laatste voeding. Sinds een week geen laatste voeding meer dus gaat ze meteen naar bed.

5. Mamvannu

Mamvannu Niet meer actief

hier overdag veel slapen,
    en dan verschilt het elke keer als of hij s'ochtends, s'middags
    of in de avond een paar uurtjes wakker is.
    Maar dan ligt hij er meest al om 10 weer s'avonds en dan slaapt hij
    tot 7 uur.
    (niet altijd hoor, als hij maar geen krampjes heeft)

6. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Bij ons helpt het om de dekens strak om de kleine vast te houden met je onderarmen en een pink in zijn mond tot hij slaperig wordt. Dan langzaam wegtrekken en dan slaapt hij vaak. Als dat niet helpt krijgt hij nog een voeding (borst).

7. anneke81

anneke81 Actief lid

Dec 8, 2006
    161
    0
    0
    Ouderenzorg
    Annabel heeft nu nog niet echt een vast slaapritme. Overdag laat ik haar vaak in de box in slaap vallen. Haar wiegje boven probeer ik soms wel eens, maar dat is bijna altijd gelijk brullen.
    Vanaf een uur of 19 slaapt ze zonder problemen boven, dus dan vind ik het niet zo'n probleem als ze dat overdag niet graag doet.

Overdag is het flesje drinken, even knuffelen of spelen en dan in de box. Vaak kijkt ze dan nog een hele poos om zich heen en valt vanzelf in slaap. Aan het eind van de dag (etenstijd voor ons) wil ze dat niet, met als resultaat dat ik vaak met één hand Annabel draag en met de andere eet :)

Met weggaan proberen we het zo uit te kienen dat we net voor flestijd thuis zijn. Anders wordt ze huilend wakker en is ze maar moeilijk te troosten tot de volgende fles.

Groetjes

8. muizz

muizz Actief lid

Jan 4, 2010
    447
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier een kleintje van bijna 3 weken.

smorgens tussen 7 en 8 krijgt ze een fles, meestal is ze dan daarna ruim een uur wakker, ze ligt dan gewoon om zich heen te kijken.. dan rond 10 uur half 11 doe ik haar in bad en daarna krijgt ze een flesje, daarna slaapt ze in haar bedje tot de volgende voeding.. rond half 2, 2 uur krijgt ze weer een flesje ook hierna is ze meestal een uurtje wakker, dan rond half 5 5 uur een flesje en dan gaat ze in haar bedje slapen, dan kan mama koken en kunnen we daarna rustig eten.. rond half 8 gaat onze oudste naar bed, dan maak ik de jongste wakker en dan ligt ze even bij de oudste in bed om te knuffelen en dan neem ik haar mee naar beneden voor een fles zo rond 8 uur daarna is ze meestal iets onrustiger dus ze blijft dan beneden bij mij.. tussen 11 en 12 de laatste fles en dan gaat ze naar bed en dan tussen 3 en 4 wordt ze wakker voor een flesje, ze drinkt het flesje en gaat dan meteen weer terug naar bed

9. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Hier is er ook nog niet echt een vast ritme (ook omdat ik nog vrij ben hoor). 's Morgens begint de dag rond half 7 / 7 uur, dan krijgt hij een flesje, meestal leg ik hem dan weer terug in bed waarna hij doorslaapt tot ca. 9 uur / half 10, dus eigenlijk tot de volgende fles. Dit herhaalt zich de hele dag door eigenlijk, hij valt in slaap na de fles en na ca. 2,5 uur / 3 uur komt hij weer voor eten.

Vaak is hij na de fles ook nog een klein uurtje wakker (ca. 2 / 3 keer per dag) en dan ligt hij op de bank bij me of in de box te kletsen. Als hij in slaap valt laat ik hem daar liggen met uitzondering van de middag, dan wil ik wel dat hij in zijn eigen bedje een slaapje doet.

Bij de een-na-laatste fles kleden we hem om in zijn pyjama en slaapzakje na het badderen of wassen. Na deze fles slaapt hij als een roos met als gevolg dat ik hem voor de laatste fles nog wel wakker moet maken.

Zoals je merkt; weinig vast ritme hier. Als we weg moeten (boodschappen bv) dan worg ik er wel voor dat dit niet net rond etenstijd is, als we langer weggaan zorg ik gewoon dat ik alles bij me heb.

10. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Wij deden het precies hetzelfde, overdag in de box, 's avonds lekker bij ons of in de box en vanaf een maand of 2-3 overdag én 's avonds lekker in bedje. Het huilen kan ook 'gewoon' betekenen dat ze bij jullie wil zijn.

11. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

Mar 29, 2010
    2,389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Hier heb ik het idee dat ze juist wel al redelijk een ritme heeft!
    Onze dag ziet er als volgt uit;
    (tijden zijn ongeveer, niet altijd exact)

8.00 fles, uurtje wakker, daarna terug in bed
    11.00 fles, valt gelijk in slaap > terug in bed
    14.00 fles, uurtje wakker, daarna terug in bed
    17.00 fles, valt gelijk in slaap > terug in bed
    20.00 fles, uurtje wakker, daarna terug in bed
    23.00 fles, valt gelijk in slaap > terug in bed
    03.00 fles, slapen of wakker, het is nacht en dus terug in bed.

Ik leg haar ámper in de box.... als ik haar even 'kwijt' moet omdat het handiger is om met 2 handen een fles klaar te maken, of als ze echt wakker is na de fles, maar meestal ligt ze dan bij mij of bij mijn man een beetje rond te kijken....

Soms is het na de 17.00 fles een beetje spoken, dan heeft ze last van haar darmen, dan ligt ze soms ook nog wel bij ons.

Ik merk dat deze duidelijkheid voor haar heel prettig is, ze huilt dan ook nooit als ze haar bedje in gaat. Ik denk dat juist wanneer je je kindje overal neerlegt (box, wandelwagen, bed), je kindje onrustig wordt en ook het bedje op een gegeven moment niet meer accepteert....

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hmm, volgens mij moet je de begrippen ritme en pasgeborene niet teveel bij elkaar willen hebben ;)
    Maar er zijn natuurlijk wel een aantal dingen die je kunt doen, die zullen helpen om je kind het goede dag-nachtritme aan te leren, waardoor je over een paar weken misschien overdag een actiever kind hebt en 's nachts een slapend kind :)

In de eerste plaats zorg je dat het 's nachts niet licht en gezellig is. Voeden doe je kort en zo donker mogelijk, daarna terug in bedje met gewoon even een korte aai over de bol ofzo.
    Overdag moet je kleintje voldoende voeding binnen krijgen, (dus als het ritme nu zo is dat er 's nachts meer gegeten wordt dan overdag, ga je overdag proberen de voedingen op te hogen, (bij KV weet ik zo gauw niet hoe dat werkt, waarschijnlijk door meer en kleinere flesjes te geven? Bij BV kun je iig dan bijvoorbeeld zelf wat vaker aanleggen in plaats van te wachten tot je kindje erom komt).
    Verder zou je kunnen kijken of je je kindje overdag iets wakkerder kunt houden. Moet je niet enorm in gaan rekken ofzo, want een moe kind gaat enkel slechter slapen, maar als je kindje ook nog wel even een kwartiertje wil spelen en daarna lekker slapen, doe je dat dus.
    Verder zweren kennissen van ons erbij om tot een uur of 22-23 op de babykamer het licht aan te laten en dan van 23-7 het helemaal donker te hebben gewoon. In ieder geval is het handig om een duidelijk verschil te hebben in dag en nacht: dag=licht=actief en knuffelen en eten en spelen. Nacht=donker=niet spelen, minder eten en juist meer slapen.

Hoe snel je kind dat oppakt, zal verschillen per kind, maar dat zijn iig wel wat tips om je kindje dat verschil te leren... :)

Share This Page