mn dochtertje nu inmiddels 8 mdn wil ik vanaf volgende week fruit en groentenhapjes gaan geven die ik zelf heb gemaakt ipv potjes . maar ik heb geen idee hoe ik dat moet doen je damens ik schaam me rot . dus wie kan me vertellen hoe jullie het doen gebruiken jullie sinaasappelsap er doorheen of water om het te verdunnen .en halen jullie de schil van de appel.? en hoe doen jullie het met kiwies ? evenals met groentenhapjes . aub leg me uit hoe het moet ik heb alleen een staafmizer
Je kunt natuurlijk ook stukjes geven ... werkt hier prima ... Ik heb dus weinig (geen) ervaring met prutjes maken. Ik zou zelf (als je geen stukjes wilt geven) gaan voor prakken met een vork. En dus niet verdunnen. Als je fruithapje te waterig is, kun je eventueel verdikken met wat rijstmeel. Groenten natuurlijk koken, fruit gewoon rauw (appel kun je eventueel kort koken0
Ik stoom(de) al het fruit in de babycook, daarna even malen en verdunnen met het stoomvocht. Hier was vooral de peer met rozijnen en de appel/abrikoos favoriet. Af en toe liga er doorheen, wordt het ook wat vaster van. Appels heb ik eigenlijk altijd geschild. Kiwi heb ik mee gewacht totdat hij 9 maanden was. Groenten hetzelfde, alles in de babycook, op het vlees na, stomen maar, pureren en klaar. Favoriet hier was de witlof/peer en het aardappelfestijn van keukenkikker.nl. Het vlees bakte ik in een koekenpan met een beetje olie. (vond het er in de babycook zo smerig uitzien en het idee van dat rauwe vlees bij m'n groente, brrr) De site www.keukenkikker.nl is een aanrader, staan leuke ideeen op. Ook het boek opperdepop van appie heijn is leuk, al hoefde ik met sommige dingen niet aan te komen (de boterham met gesmolten kaas en peer bijvoorbeeld, zelf ook geprobeerd, bah!) Succes, het lijkt echt moeilijker dan het is Voor je het weet eet ze je lasagne mee groetjes Melanie
appel en harde fruit kan je koken , eventjes tot zacht word , dan met staafmixer door heen , als nodig wat vocht erbij water ofzo banaan,beer,perzik enzo kan je gewoon in stukje snijden en met wa vocht mixen met blender of mixer , als je te waterig vind kan je nog een liga doorheen doen simpeler kan niet dacht ik succec en waarom nu pas met groente en fruit beginnen?sorry voor mij nieuwsgiriegheid
ik gebruikte altijd potjes van olvarit ed maar ik vind het te duur worden en nu wil ik het dus zelf gaan proberen
Het boek opperdepop legt heel duidelijk uit hoe je de hapjes zelf kunt maken (tenminste vind ik). Het was destijds te koop bij albert heijn, ik weet niet of dat nog steeds het geval is. Overigens heb je langer iets aan het boek, want er staan ook vele andere hapjes (groentehapjes maar ook gewone hapjes en voor oudere leeftijden) in uitgelegd. Ik heb het gehaald omdat ik ook zoveel mogelijk alles zelf wil maken.
Wij doen gewoon allerlei fruit bij elkaar,staafmixer erop en klaar! Zo krijg je de meest lekkere combinaties. Ik schil idd wel alles en haal de klolhuizen eruit. Met het avondeten proberen we zoveel mogelijk te prakken. Aangezien dan vaak toch zacht is van het koken is dit net zo makkelijk. Klontje boter erdoor en smullen maar.
Ik maak ook veel recepten uit opperdepop van de ah, heel leuk boek! En de site keukenkikker is idd ook een aanrader
Hier ook een beebje van bijna 8 mnd & ik kook alles vers... een paar receptjes die hier een succes zijn: appel/banaan/sinaasappel: schil 2 appels met een mesje en rasp de appel met een grove rasp, prak de banaan er doorheen en knijp het sap van 1 sinaasappel er overheen... nu heb je 2 porties, je kunt 1 portie in de koelkast afgedekt bewaren voor de volgende dag fruit die ik in hele stukken aanbiedt zijn bijv.: mango, banaan, meloen, (rijpe) peer Pasta met courgette & tomaat: Kook de paste elleboogjes net iets langer dan normaal, snijd de courgette met schil in blokjes en kook deze in ruim water circa 10 minuten, ontvel de tomaat (in warm water leggen) en snijd de tomaat in stukje, kook de tomaat de laatste 5 minuten met de courgette mee... afgieten en pureer de tomaat & courgette... daarna serveren op de pastaboogjes. Je kunt natuurlijk varieren met allerlei groentesoorten op de pasta... Aardappelpuree met groente: Schil de aardappels en snijd in stukjes en kook deze in ruim water zo'n 12 minuten goed gaar. Pureer de aardappel met staafmixer met wat opvolgmelk om het wat zachter/romiger te maken. Voeg groente naar keuze toe zoals bloemkool/broccoli of boontjes... gewoon lekker varieren en kijken wat lekker is. Nou ja, je hebt het idee denk ik... gewoon proberen en het ene lukt beter dan het andere... Meestal maak ik op 1 dag 3 verschillende maaltijden en dan van elk 6 porties... zo ligt de vriezer lekker vol! (bewaar in Avent VIA bekers)
Ik was wel nieuwsgieirg naar het boek van Opperdepop van AH, dus heb even gekeken op de site. Volgens mij is het boek er nog... iig staat er op de site een voorproefje: http://www.ah.nl/albertheijn/article.js ... opperdepop