Maar van welke maand is hij? Als hij van januari is bijv en dus al 8mnd in groep 1 zit kan ik me voorstellen dat ze verwachten dat ie het getal 7 wel kan herkennen. Of zijn naam stempelen (ook weer afhankelijk van hoe ingewikkeld de naam is) Als hij net op school is gestart hoort helemaal niks verwacht te worden, dan zou ik het idd bespreken.
Ze heeft geschreven dat hij nu 4,5 jaar is dus hij zal ongeveer van april zijn. Dat is nu dus in totaal 4,5 maand groep 1. En hij heeft nog bijna heel het jaar te gaan dus er nu zo achteraan zitten vind ik niet normaal.
Ik vind het allemaal niet zo dramatisch. Je kind zit net in groep 1 en eind groep 2 moet hij al die dingen kunnen om naar groep 3 te gaan. Dat duurt nog 1,5 jaar! In die periode maakt een kleuter zo'n enorme ontwikkeling door. Mijn kinderen vonden en vinden het geweldig om van alles te leren, en ik denk dat dat voor heel veel kinderen opgaat. Kleuters in deze leeftijd zijn net sponzen, die zuigen van alles en nog wat op en leren zo makkelijk en graag nieuwe dingen. Daar moet je juist gebruik van maken.
Ik zou een gesprek aangaan met de juf, waarom ze zo hard dramt op het leren en thuis oefenen. Wat de gedachte daarachter is? Vooral met een kind in groep 1 al. Ik denk namelijk niet dat hetgeen hij 'moet' nou zoveel is, maar blijkbaar wel hoe dit aan jullie gebracht wordt met een jongen die nog geen half jaar in groep 1 zit. Dan wordt je er als ouder bijna gedrild, terwijl je zoontje eigenlijk nog heerlijk even kind zou moeten/mogen zijn.
Wat is hiervan dan het probleem? In groep 3 gaan ze leren schrijven en rekenen. Dan moeten ze die basis tegenwoordig idd kennen, want dat wordt niet in groep 3 nog aangeleerd. Overgangseis naar groep 3 is dat kinderen de helft van de letters van het alfabet (her)kennen en de getallen 0-20 herkennen, kunnen tellen en terugtellen. Kan je kind dat dan nog niet, dan gaat hij nog lekker een jaar kleuteren. Dat lijkt me toch niet zo'n punt?
Wij hebben de school min of meer op afstand uitgekozen. Ik heb er vroeger ook opgezeten. Andere scholen is 15 min rijden. Maar ik/wij gaan zeker even in gesprek en evt met de leiding hierover, want als ik alle reacties zo lees.. leggen ze hier de lat aardig hoog. Bij kleuters gaat het vooral om hersenrijping. Dit kun je niet oefenen. Kleuters moeten thuis zeker spelen. School eist al genoeg energie. Ik heb 13 jaar een kleutergroep en heb nog nooit een ouder van een 4-jarige laten oefenen. Je kunt af en toe een spelletje spelen (memory etc.) maar dat doe je waarschijnlijk automatisch. Verder lekker laten spelen. Is dit niet genoeg dan is het voor een kind een straf om in groep 3 te zitten. Als je iedere dag veel dingen moet doen die te moeilijk zijn, wordt je kind ongelukkig. Dit moet je niet willen.
Dat komt omdat het huiswerk is. Ook als het spelenderwijs gaat, ook als het met de ouders erbij is, is het huiswerk. Het leren lezen, schrijven en rekenen vóór een leeftijd van ca. 7 jaar levert geen voorsprong op ten opzichte van kinderen die met 7 jaar er pas mee beginnen. Dus vanwaar die haast? Dan kan het nog 100x spelenderwijs gaan, leuk zijn en goed bij te benen zijn, maar dat verklaart nog niet wat het uiteindelijke nut ervan is. En voor de kleuter die er nog niet klaar voor is, is het een nadeel. Wat is er mis met de zandbak, de blokkendoos en de poppenhoek? Daar kun je ook veel van leren, zeker als je nog zo jong bent! Ik snap wel dat veel kinderen op een gegeven moment interesse krijgen in lezen, schrijven en rekenen, en het is ook logisch om daar dan aan toe te geven, maar het is het moeten kunnen voordat er überhaupt naar groep 3 mag worden gegaan, wat me tegen de borst stuit. En het testen. Tja, als je minimale eisen hebt waaraan moet worden voldaan, kom je daar bijna niet onderuit. Maar dan nog: Om de zoveel weken?! Ik vind een Montessori-model, waar een kind in een gemengde leeftijdsgroep zit en een bepaald werkje krijgt als het er aan toe is, in plaats van als de andere 29 kinderen in de klas het zelfde werkje doen, veel logischer. Dan nog zal de 5jarige die voor het eerst rekenwerkjes doet uiteindelijk geen voorsprong hebben op de 7jarige die hetzelfde doet, maar je kunt zo tenminste de interesse en ontwikkeling van het kind volgen. Toen ik op de kleuterschool zat, was het spelen met een grove structuur en een beetje lijntjes overtrekken en zo. Ik vind nog steeds dat ze dat fantastisch hebben gedaan. In groep 3 leerden we onze eerste letter en ons eerste woord, al waren er een paar kinderen die wel al wat meer wisten via hun ouders. Huiswerk begon pas heel spelenderwijs in groep 4. De meesten van ons zijn behoorlijk goed terecht gekomen!
Onze 3 jarige kan bovenstaande allemaal al, op klok kijken (en rekenen denk ik) na. Dus ik vind het geen grote schok als ik heel eerlijk ben. Ze is net begonnen op de basisschool met wennen, maar ik heb zelf het idee dat het voornamelijk spelen is hoor.
Veel dingen deed je zelf ook al bij de kleuters, zonder dat je he door had. Ik lees ook dingen die ze in groep 1 nog niet hoeven/kunnen. Ik als kleuterjuf merk juist steeds meer dat ze na schooltijd en in het weekend worden overladen. Op maandag zijn ze niet uitgerust.