ze stonden erbij en keken ernaar......

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 12 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Gewoon een lekker potje huilen, dat lucht op. Was toch ook een enorme schrik. En dat je man boos is, is heel begrijpelijk.
    Er is zoiets als groepsgedrag, wanneer meerdere deelnemers aan een groep op een bepaalde manier reageren, reageert de rest ook zo. Er zijn ook wel experimenten gedaan met proefpersonen die geïnterviewd werden, terwijl er in de gang overduidelijk iemand viel. Wanneer de interviewers het voorval negeerden of bagataliserden, deden de proefpersonen dat meestal ook. Slechts een enkeling ging ook daadwerkelijk kijken of alles in orde was met de gevallen persoon in de gang. Heel raar.
    Ik ben zelf ook bijna verzopen toen ik klein was. Ging meerdere keren kopje onder en niemand deed wat. Mijn moeder met watervrees is als een idioot het water ingerend om mij te redden.

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Klopt wat jij zegt, van dat groepsgedrag, maar dat is toch eigenlijk te bizar voor woorden.....Gelukkig heb ik daar geen last van hahahaEn ook in jouw geval: niet te begrijpen dat omstanders kijken, maar niks doen.Ik begrijp het in elk geval niet: sterker nog, ik WIL dat gedrag niet begrijpen

3. Koekie2

Koekie2 Fanatiek lid

6 jul 2015
    2.085
    216
    63
    Jeetje zeg wat een verschrikkelijke situatie.
    Stikken is super beangstigend en vooral bij je dierbare.
    Ik snap niet dat mensen hier zo nonchalant over kunnen doen.. Notabene zijn eigen familie en jullie vrienden.
    Gelukkig is alles goed gekomen.

Zeker potje huilen als het oplucht... De adrenaline schiet door je lijf en natuurlijk sta je zolang na te trillen. Volgens mij had ik iedereen naar huis geschopt op dat moment.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou, ik zal maar niet zeggen hoeveel alcohol ik daarna gedronken heb....heel erg veel, en ik was niet eens aangeschoten, waarschijnlijk door de adrenaline......(schaam)

5. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Wat heftig. Bizar dat ze de ernst niet door hadden en ook daarna geen excuus maken dat ze toch anders hadden kunnen reageren.
    Gelukkig is het goed afgelopen, maar dat je nog een tijdje na trilt snap ik goed

6. Koekie2

Koekie2 Fanatiek lid

6 jul 2015
    2.085
    216
    63
    Ja snap ik helemaal. Je hoeft je niet te schamen... al denk ik dat ik ze eruit had geschopt en volgens mij ook nog ff verrot had gescholden... hihi

7. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.803
    779
    113
    Pfff wat zal dat schrikken zijn geweest! Ik denk dat je het idd meegemaakt moet hebben om te kunnen geloven dat mensen zo reageren. Jammer dat ze daarna niet alsnog sorry hebben gezegd, en er blijkbaar nog steeds luchtig over doen.

Ik ben zelf eens bijna gestikt tijdens mijn vorige zwangerschap toen ik echt vanuit het niets moest overgeven, ik was in de badkamer, en midden tijdens het overgeven kwam eriets omhoog wat er niet uit kon en ik raakte me toch in paniek. Man kwam aanrennen vanuit de keuken omdat hij hoorde dat er iets niet helemaal goed ging en heeft gelukkig keihard op mijn rug geslagen waardoor het los schoot (en het overgeven weer verder ging). Pfff dat waren angstige momenten! Je man moet zich zo machteloos gevoeld hebben dat er toen nog mensen aan het lachen waren ook, brrrrr. Gelukkig is het goed afgelopen en was jij er!!

8. liefsvanmama

liefsvanmama Niet meer actief

Mijn opa is zo gestorven... Daarbij zagen mensen het wel, maar het lukte niet om hem te redden.
    Ik snap je schrik heel goed. Is ook wel echt een groot stuk dan.

Je kunt geen excuses afdwingen en ik denk dat je het ook niet meer hoeft te verwachten... Maar ik snap wel heel goed dat jullie je beledigd voelen. Je wordt niet serieus genomen op het moment dat het écht moet.

9. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Wat een schrik!!! Ik begrijp de reacties van degenen die erbij waren niet zo, ik heb dergelijke dingen ook weleens meegemaakt en gezien dat mensen verlamd waren van schrik, maar lachen, nee..

Gelukkig heb je goed gehandeld! Ik weet niet of jij dat ook hebt, maar de ervaring dat ik gelijk accuraat handelde beide keren (1x stikkend kind, 1x kapotte remmen van mijn auto tijdens het rijden) geeft me wel zelfvertrouwen dat ik altijd kan handelen als het moet. Dus daar mag je ook trots op zijn!

10. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ik kan mij dat maar alstegoed voorstellen, ik ben zelf bijna gestikt en het is 4 dokters niet opgevallen dat er een schilletje van een pistasche nootje in mijn luchtpijp zat. Verlate verstikking geeft griepverschijnselen en pas wanneer het draait en de luchtpijp volledig afsluit dan pas krijg je acute stikking, dat had bij mij dus ook in mijn slaap kunnen gebeuren in de dagen dat ik zelfs een arts had gezien.. Het feit dat ik direct na de verslikking benauwd was en bloed ophoestte was kennenlijk ook geen reden voor paniek, ik kreeg het advies om een dikstuk peperkoek te eten.. Heeft mij bijna mijn leven gekost.

Wat goed dat je zo gehandeld hebt, die vriendin zou ik wel even een tik verkopen zeg!

11. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Dat deden ze vast ook expres, dat ze het niet door hadden....
    Kom op zeg. Ik snap dat je je helemaal kapot schrikt en dat dergelijke reacties je dan rauw op je dak vallen, maar er boos om worden en er vooral ook boos om blijven?
    Jij hebt zelf nog nooit gereageerd op een manier die voor een ander kwetsend of lastig was, terwijl jijzelf dat totaal even niet doorhad op dat moment?

12. fanona

fanona Bekend lid

9 dec 2014
    892
    336
    63
    Je kan best ongepast reageren en het zelf niet doorhebben, maar ik vind wel dat ze achteraf alsnog hun excuses zouden kunnen aanbieden. Als het eenmaal doordringt dat het wel degelijk ernstig was, zou ik me ontzettend schuldig voelen en mijn oprechte excuses aanbieden.

13. Islah

Islah Niet meer actief

Wat een schrik TS! Gelukkig is het toch nog goedgekomen maar zulk gedrag is absoluut niet te rechtvaardigen. Ik vind dan ook dat ze op z'n minst excuses moeten aanbieden.

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit idd! Natuurlijk kan het gebeuren dat iemand iets echt totaal verkeerd inschat, maar als je dan hoort dat jij op het punt stond 112 te bellen, is dat toch genoeg reden om even te zeggen;'Goh joh, sorry, ik wist niet dat de situatie zo ernstig was!'.

15. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Dit inderdaad. Het kan zo zijn dat ze het echt niet doorhadden, maar als je daarna ziet dat er zo'n groot stuk vlees vast zat dan biedt je toch onmiddellijk je excuses aan? Ik was vast en zeker de volgende dag teruggegaan met een bos bloemen om nogmaals sorry te zeggen. Zou me echt rotschamen.

16. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou sorry: als ik sta te roepen "hij stikt, hij stikt!!" en het dan gewoon niet door hebben, te zeggen dat hij zich aan stelt, hij staat te kwijlen en zijn ogen wegdraaien, nee, dat begrijp ik niet, daar kun jij anders over denken (maar jij was er niet bij ;)) Het was gewoon overduidelijk dat er iets niet goed ging. Dat je dan niet reageert omdat je verlamd bent van schrik, dat kan ik nog wel begrijpen, maar keihard gaat zitten lachen omdat je denkt dat iemand een grapje maakt (maar daar is mijn man het type niet voor).

Het is gewoon heel simpel: Als ik een van bovenstaande reacties had gehad, lag mijn man nu in de kist! Zo simpel is het wel.

Dat jij dan vind dat ik overdreven reageer is dan jouw probleem. Ik vind mijn reactie gerechtvaardigd.

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou precies. Natuurlijk hebben ze wel gezegd van: we hadden het écht niet in de gaten etc etc, maar een echt excuus hebben ze niet gemaakt. Daar ga ik ook nu niet meer over beginnen, het veranderd het toch niet meer voor mij.

Het enige waarom ik dit topic opende was om mijn schrik van mij af te praten en mijn verbijstering dat niemand mij ergens mee hielp. Dat ik (terwijl ik dus met mijn andere vriendin de enige was die hulp kon verlenen, want allebei EHBO gedaan) dan nog ZELF 112 moet bellen vind ik schokkend. Want die tijd heb je gewoon eigenlijk niet in zo'n geval.

18. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Jeetje wat een nare ervaring voor jou en je man. Ik begrijp best wel dat je je nog zo boos voelt.
    Als een oprecht excuus dan ook nog ontbreekt kan je het (en dan bedoel ik de reacties) ook niet echt afsluiten, dat blijft malen.
    Verder geen tips helaas. Sterke!

19. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Absoluut. En ik begrijp ook goed dat je moeite hebt om het los te laten, onderschat dit niet....je hebt voor je ogen bijna je man zien overlijden terwijl niemand om je heen hielp en dus de situatie ook nog eens ernstig bagatelliseerde. Logisch dat dit enorme gevoelens van onmacht en angst hebben opgeroepen bij je, je kan hier best wel over een trauma-tje spreken voor jouzelf en wellicht ook je man. Ik blijf er dan ook bij dat het voor jou/jullie verwerking misschien toch wel goed zou zijn om nog eens met deze mensen om de tafel te gaan zitten en dit uit te praten. Sterkte meid! 🌷

20. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Neeee. Dat is niet raar. Dat is vervelend. Mensen weten niet wat ze moeten doen en gedragen zich daardoor gek. Maar je kunt het niet op lompheid gooien. Het is niet gekker dan een uur natrillen of niet meer weten hoe de heimlich werkt.

Wees blij dat het goed is afgelopen en voortaan zittend eten en normale happen nemen.

Deel Deze Pagina