Ik ben docent Engels nu in de onderbouw havo vwo maar ga in september aan mijn master beginnen zodat ik ook de bovenbouw in kan. Nu ga ik zaterdag voor mijn CPE (Cambridge proficiency english) omdat het een vereiste is omdat in het eerste jaar te halen... Ik kan natuurlijk wel Engels maar dit is wel heel erg pittig! Ik moet minimaal een A of een B halen. Is er iemand die dit examen al eens heeft gedaan en nog wat last minute tips heeft??? Liefs Tess
Ik heb mijn CPE in 2008 gedaan, verplicht in derde jaar van de lerarenopleiding. Enige tip die ik heb, probeer te ontspannen. Vooral bij het mondeling was ik erg nerveus, kwam niet uit mijn woorden en daardoor lager gescoord. Reading, listening en English in Use waren een eitje
Ja tegenwoordig is dat verplicht hoorde ik! Toen ik studeerde nog niet... Ik vind writing eigenlijk het spannendst... Ben niet zo'n essay schrijver.
In mijn werk was dit (vroeger) ook verplicht. Ik heb de test zo'n 12 jaar geleden gedaan. Volgens mij waren toen op een enkeling na alle collega's met wie ik de test heb gedaan geslaagd met een A of B. Ik kan me voorstellen dat, afhankelijk van je eigen schrijfvaardigheden, het essay inderdaad het lastigst is, omdat dit voor veel mensen niet iets is dat ze dagelijks doen. Je zou alvast als oefening een aantal korte essays kunnen schrijven, zodat je de stuctuur in ieder geval alvast onder de knie hebt? Maar ik denk eerlijk gezegd dat je er met een BA in Engels (neem aan dat je dat hebt, aangezien je een MS gaat doen ) best makkelijk doorheen zal fietsen. Succes!