Peuterpubertijd. Help!!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Minny, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Hoe moet ik nou omgaan met mijn dochter van 2.5?
    Ze is hartstikke slim, maar is me soms zo aan het uittesten. Wil het speelgoed niet opruimen als ze met iets anders wil spelen, ze luistert gewoon totaal niet dan. Ik zie in haar ogen dat ze me uittest.
    En ik kan er niet goed tegen. Heb haar net al 2 keer op de gang gezet en toen ik zei dat ze niet op de bank mocht springen deed ze het toch. Dus nu ligt ze op bed. Maar het lijkt wel of het haar niks doet, want ik hoor haar zingen.

Ben ik te streng of juist niet? Ik weet het ff niet... Wil het goed doen..

2. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    je bent niet te streng hoor... die kleintjes testen je gewoon uit tot hoever ze kunnen gaan.. maar misschien had je zelf je dag even niet? kan ook gebeuren toch...

3. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Je bent niet te streng hoor.Je doet het gewoon op je eigen manier.De meiden hebben deze "fase" ook gehad.Straks lach je er alleen maar om.En wat is nu 2x corrigeren?
    Gewoon blijven corrigeren.Alleen zou ik ze nooit voor straf naar bed doen.Bed moet een fijne plek zijn en blijven.
    Succes.Hier zijn de meiden nu bijna 3,5 jaar en over het algemeen hyper.Maar nu zijn ze heerlijk met de playmobil aan het spelen.En kan ik even op wat topics reageren.

4. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Zolang je maar duidelijk de grenzen blijft aangeven is het toch hartstikke goed?
    Het zou minder verstandig zijn wanneer je het maar laat gebeuren 'omdat ze toch niet luistert'. Dan geef je de bevestiging dat ze je de baas is en wordt het alleen maar erger.
    Zolang je duidelijk maakt dat iets niet mag en ze idd op de gang of naar bed of weet ik veel wat moet, en je ook consequent bent in het naleven ervan.. denk ik dat je alles eraan doet wat je op dit moment moet doen.

Als ze zo slim is als je zegt (en ik geloof je heus hoor :)) gaat ze heel snel inzien dat ze meer bereikt als ze wel luistert op de juiste momenten.
    Je kan trouwens ook belonen bij goed gedrag ipv alleen straffen bij slecht gedrag. Dus haar iets leuks in het vooruitzicht geven als ze belooft om iets te doen wat jij zegt (als je nu even gaat opruimen, gaan we straks lekker even wandelen ofzo)

5. mamaSuusenTessa

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Idd dat belonen werkte hier ook erg goed.We prezen ze bijna de hemel in als ze zelf iets opruimen.Moet je die koppies eens zien dan,gewoon geweldig.We hebben dat trouwens van het begin af zo gedaan.Ook met eten,zindelijk ed.

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ja he, op een gegeven moment ga je merken dat ze dingen soms juist gaan doen omdat ze weten dat ze dan complimentjes krijgen, en als ze die dan niet krijgen: 'kijk eens mama, ik heb dat en dat gedaan!' :D

7. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Je bent niet te streng. Onze meid is ook 2,5. Begon met 2 jaar met peuterpuberen. We zijn heel consequent geweest. Twee keer waarschuwen, dan op de gang. Gillen en slaan absoluut verboden. En ze zat ook wel eens te zingen op de gang, of ze keek je aan alsof het haar allemaal niks deed. We zijn nu een half jaar verder en ik moet zeggen, het begint zn vruchten af te werpen. Het maakt je soms wanhopig...maar houd vol, echt!!
    En natuurlijk het goede belonen. Sommige CB raden aan het negatieve te negeren...maar daar ben ik persoonlijk absoluut geen voorstander van. Succes dr mee. Het is gelukkig een fase!!

8. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Idd hou vol! mijn zoon kan mij ook tot het uiterste drijven maar ik geef mij niet gewonnen en na een week beseft hij dit wel. Eten was een hele tijd lust niet, hoeft niet... hij wou wat anders eten ipv wat de pot schaft. heb het genegeert ben boos geweest ed. en nu na een tijdje is het lust niet en hoeft niet voorbij gewoon omdat ik consequent was en me niet gewonnen geef. Nu ook met zindelijkheid, mijn zoon test mij enorm uit. Hij krijgt in huis geen luier meer aan, en hij probeert er alles aan te doen om een luier aan te krijgen. Plas inhouden, in de broek plassen noem maar op terwijl hij heel goed op de pot kan plassen. Maar ik hou vol hij krijgt de luier niet meer aan in huis alleen bij het op bed gaan en mijn zoon kennende beseft hij dit binnen een week en weet hij dat hij niet van mama wint ;) En complimenten geven werkt idd heel goed, opruimen doen we vaak samen en dan geef ik veel complimentjes en dan is hij heel trots. ook als hij op de pot plast, dan sta ik te klappen en te juichen haha.

9. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Nou ze ligt nu heerlijk te slapen en straks wat we wat leuks doen..

Ze wilde zo straks na het douchen niet stil blijven staan toen ik haar aan wou kleden. Steeds springen op ons bed. Ik heb haar genegeerd en ben wat klusjes gaan doen. En toen ineens zei ze dat ze wel ging luisteren.. Ze snappen het dus donders goed. Fijn om te weten dat ik het goed doe... het is soms niet makkelijk met 2 van die kleintjes.

10. Alita

Alita Niet meer actief

hier hetzelfde gevalletje:D....
    En idd zoals iemand anders zei ben ik ook niet van het slechte gedrag maar negeren...ze moeten gewoon luisteren..
    Dit is gewoon een rotfase en dan idd vooral als je nog een baby erbij hebt....

Maar goed soms even doorbijten...pfffff

11. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    Hier ook een pittig kereltje wat enorm aan het uittesten is, maar ook wij blijven consequent en soms streng, dat heeft hij zeker nodig anders neemt ie een loopje met vooral mij. Soms moeten we even boos worden, of moet hij de gang op, maar dat is dan niet anders. In het begin dacht ik dat het nooit zou werken en dat we een "verschrikkelijk" kind zouden krijgen die de boel terroriseert maar het lijkt nu echt zijn vruchten af te werpen. Sommige kinderen hebben nu eenmaal een iets hardere/strengere hand nodig. Nu zijn we op een punt beland dat ik vraag of we het bijvoorbeeld gezellig kunnen houden, blijft ie brullen om niets of omdat ie zijn zin niet krijgt, dan mag hij de gang op. Dit wilt ie niet dus meestal stopt ie dan met dat gedrag. Vaak nog ook niet hoor en dan mag ie alsnog de gang op, maar daarna kunnen we weer gezellig verder! Negeren heeft hier in elk geval geen zin.
    Succes!!

12. mamaSuusenTessa

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Nou ik had wel een keer willen ruilen hoor.Twee kinderen van verschillende leeftijd hebben hahah,piece of cake voor de tweelingmoeders onder ons.
    Na deze fase komt er weer een fase....en dan weer één!
    Goodluck,ik hoop dat ze vanavond hier lekker doorslapen,we zijn ze nu goed moe aan het maken,maar ze stuiteren nog steeds de hele kamer door.Herkenbaar voor jou Caithlin?En dan is het ineens vechten of ze knuffelen elkaar bijna te pletter .Maar nu gelukkig wel zo,als de 1 niet luisterd doet de ander het wel.Alleen om elkaar te stangen,maar vaak ideaal voor ons!

Deel Deze Pagina