Schema

Discussie in 'Voeding' gestart door Druif78, 18 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    #1 Druif78, 18 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2009
    Toch een paar dingen waar ik tegen aan loop.
    Dit is mijn schema, misschien wil iemand meedenken?

7:30: 180/6+ pap
    12:30: 180/6
    15:00 2x fruit + thee zoveel hij wil
    18:00: 125 gram warm eten
    19:30: 180/6

Mijn zoontje is meer dan verzadigd bij dit voedingsschema.
    Ik weet dat ik nog niet meteen 200 gram avondeten erin hoef te pompen en dat dit vast vanzelf komt.

Maar is 2x fruit nu niet al te veel? Hij krijgt het ipv de 16 uur fles en eet met smaak alles op. Avond eten daarentegen gaat met smaak maar hij zit vrij snel vol.
    Die laatste fles voor de nacht gaat er wel weer helemaal in, maar hij geeft daarna best veel op, wrs omdat ie gewoon te vol zit.
    Ik denk niet dat ik m minder melk moet geven, of wel? Hij krijgt nog maar 3 flessen/ 600cc opvolgmelk.
    De laatste fles later geven is niet echt een optie want om 19:30 wordt ie echt moe. Als ie dan naar bed gaat zit ie echt al in zn nachtmodus. Hem later voor de fles wakker maken vind ik ook niks, want ik was juist zo blij met dit ritme?
    Iemand suggesties voor andere tijden of andere volgorde/ hoeveelheden?

Dan nog een vraag over tussendoortjes. Hoor iedereen over liga's, diksap rijstewafeltjes enz, maar ik zou niet weten wanneer ik die zou moeten geven! Met de voeding die hij nu krijgt zit ie al aardig vol.
    Is dit ook nog noodzakelijk voor de mondmotoriek bijvoorbeeld? (eten van soepstengeltje bijzoorbeeld?).
    En zijn tussendoortjes nu ook nog goed qua voedingswaarden of is het toch wel "snoep"?
    Wat vinden jullie van die fruitsmoothies en diksap? Is dit gezond of niet?

En yoghurt als toetje... wanneer geef je dit? Als je 1 fles minder geeft (2 ipv 3?) of om de zuivel aan te vullen? Of ook als gezond tussendoortje?

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hoi druif78,
    Misschien kun je een deel van het fruit 's en thee ochtends geven? En dan de rest 's middags. Zo doe ik dat meestal.

En dan door het fruit 's middags doe ik nog wel eens een ½ of ¼ liga (1e stap nog)

Dan is het wat meer verdeeld en zal hij misschien wat minder vol zitten 's avonds.

Het is maar een ideetje.
    Wij zijn ook nog enigzins zoekende naar een goed ritme naar vaste voeding.

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, ik denk dat ik dat maar ga doen, het fruit splitten... en dan hopen dat t genoeg is om de middag mee door te komen. Ben pas sinds een week van die 16 uur fles af dus vind t nog best spannend! Denk al snel dat ie honger heeft terwijl ik m nu echt aan het vetmesten ben, haha!

4. Polletjepiek

Lastig he, met die vaste voeding die er bij komt;)

5. mamaloew

mamaloew Actief lid

24 apr 2008
    203
    0
    0
    Limburg
    Ik zou niet nog een fles laten vallen die hebben ze echt nog nodig ze zouden ongveer aan de 700/800 ml moeten komen.Ik zou de thee laten vallen.
    Ook hier zijn we nog echt aan het zoeken maar ik combineer bv met fles dus das weer een ander schema:$
    En tussendoortjes krijgt ze hier haast niet omdat ze dan weer wat anders laat vallen.Ik kijk naar haar en zodra ze meer honger krijgt voer ik het op met de volgende stap

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Tis echt lastig als je net begint! En ze mogen ook steeds meer... vandaar ook mijn vragen over die tussendoortjes. Op dit moment zou hij niet eens de tijd hebben om het vorige te verteren!
    Af en toe geef ik een broodkorstje of een soepstengeltje om op te sabbelen, maar das meer voor de leuk en om te proeven/ wennen. Niet om echt iets binnen te krijgen.
    Ik neem aan dat naarmate ze ouder worden de behoefte aan meer voeding groter wordt? En dat je dan ook meer tuddendoortjes en een toetje gaat geven?
    Ik dacht dat je van opvolgmelk ca 500 minimaal moest hebben?? Anders zou mn zoontje te weinig krijgen??? Zou ik de flessen moeten ophogen naar 210/7 dan?

7. Polletjepiek

#7 Polletjepiek, 18 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2009
    Wat ik over de opvolgmelk weet is dat ze daar max. 600cc van mogen hebben. Althans volgens het cb hier. Maar volgens een vriendin 700cc en volgens friso 800cc.

Wij zitten nu op 4 flessen en proberen nu af te bouwen naar 3. Ze krijgt nu 3 flessen met opvolgmelk en 1 met de nr. 1.
    Maar dat afbouwen gaat nog niet zo vlotjes omdat ze nog niet echt veel eet van haar groentehap. Ik zit ook steeds zo van: wat zal ik nu eens proberen. Aardapppel erdoor, geen aardappel erdoor.

Vandaag dus de fles van 16.00u minder in gedaan in de hoop dat ze dan wat meer van haar groente zou eten, mooi niet.
    Ze was vandaag ook vreselijk aan het miepen, trouwens. Geen idee wat ik moest vandaag, morgen zal het wel weer beter gaan

Van het cb zeiden ze dat je pas een fles 'mag' laten vallen als ze een complete maaltijd nemen, dus dan denk ik aardappels, groente vlees. Geen idee wat de hoeveelheid dan moet zijn

8. mamaloew

mamaloew Actief lid

24 apr 2008
    203
    0
    0
    Limburg
    Ik heb een schema van het cb misschien handig als je daar bent even naar vragen maar daar staat in ongeveer 700/800 ml. Er staat trouwens ook bij in stapjes starten met bijvoeding hihi zie ik nu pas.Je zou idd de flessen naar 210/7 kunnen doen en kijken of hij dat wil als je kindje niet meer wil dan wat hij nu krijgt en hij is tevreden gewoon zo laten maar je kan het alicht proberen

9. mamaloew

mamaloew Actief lid

24 apr 2008
    203
    0
    0
    Limburg
    Mijn meisje eet trouwens ook niet alle dagen alles wat haar voorgeschoteld word daarom wacht ik nog met tussendoortjes.

10. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    #10 Miireii, 19 aug 2009
    Laatst bewerkt: 19 aug 2009
    Ik heb best een leuk schema vind ik zelf, ook 3 flessen, waarvan 1x pap:

8.00 uur: bambix pap, 6 maand
    11.30 uur: fruit, 200 gram
    13.00 uur: brood met boter, diksap/thee
    15.00 uur: fles, 180/6
    18.00 uur: warme hap, 200 gram, 100 gram yoghurt/kwark
    20.00 uur: fles, 180/6

De laatste paar dagen drinkt ze de laatste fles niet meer leeg. Misschien net 100cc. Ik vind dit echt té weinig eigenlijk, maar Soraya is lekker vrolijk de volgende ochtend en ze slaapt gewoon de hele nacht door. Ik heb het al eens geprobeerd om de yoghurt te laten staan, maar dan drinkt ze de fles ook niet leeg. Dus daar ligt het ook niet aan. Het is toch eigenlijk veel te vroeg om naar 2 flessen te gaan? Naja, 2 september moet ik weer naar het CB, dus dan geef ik het wel even aan.

Als ik jou was zou ik het fruit in de ochtend gaan geven. En misschien als hij 6 maanden is, brood gaan proberen?

Ik ben zelf niet zo van de tussendoortjes, hier dus ook geen soepstengel, koekjes, rijstewafel ect.. misschien als ze straks wat ouder is, maar nu vind ik het nog niet nodig..

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    @ Miireii:
    heel net schema inderdaad!
    Ik vraag me ook af of die tussendoortjes wel nodig zijn? Als je kind genoeg heeft aan de maaltijden en om de zoveel uur iets binnen krijgt lijkt me dat voldoende. Ik zou het alleen willen gebruiken als hij daarmee beter de vlg maaltijd kan redden. Tot nu toe lukt het aardig metr het fruit 's middags maar ga vanaf vandaag proberen het fruit te splitten: 'smorgens een stuk en 's middags een stuk als tussendoortje. Kijken of hij dan minder spuugt in de avond. Ik denk dat ik dan een beter evenwicht heb over de dag.

Met 6 maanden ga ik ook brood proberen inderdaad. Dat wil ik dan naast de fles van ca 12/13 uur geven. Als het noemenswaardig veel wordt, moet ik dan de fles minderen? Of de fles op een ander tijdstip geven zodat hij er toch nog 3 houdt?
    Ik moet in september pas langs het CB.... wat een vragen allemaal!!

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Nou tot nu toe geen succes. Vanmorgen 1 stuk fruit gegeven en vanmiddag om 15 uur ook. Om 17 uur begon het huilen en is nu eindelijk (kwart voor 7) stil.
    Dacht eerst dat het vermoeidheid was want we waren een dag met m uit geweest en hij heeft NIKS geslapen ipv 2 uur normaal gesproken smiddags.... Thuis meteen op bed: alsmaar huilen. Toen om half 6 maar de warme maaltijd vast gegeven. Hierna op bed: weer huilen. Ik vond het nog te vroeg voor de laatste fles, dus maar wat diksap gegeven en daarna nog wat water. Weer huilen toen het op was. vervolgens maar 100cc melk gemaakt en aangelengd met water zodat het maar wat leek. Wrs dat ie toch al honger had? Nu is ie wel stil. Hoop dat ie nu even bijslaapt en ik m op de normale tijd de rest van de FV kan geven en dan hopen dat ie zich morgenochtend niet ineens eerder meldt.

Toch maar die 2 stuks fruit smiddgags geven? Dit was niks zo...

13. Polletjepiek

Het was hier vandaag en gister ook niks:( Wel veel gemiep:(

Wilde geen fruit en groente al helemaal niet. Heeft alleen maar haar flesjes gehad. Misschien het weer ofzo of een fase. Want vorige week ging het best goed allemaal.

Druif: Misschien moet je zoontje wennen aan de nieuwe aanpak?

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, misschien moest ie wennen al heb ik m enkel iets minder dan anders gegeven...?
    Of misschien het weer en ook een dag weg...
    Ik weet t niet. Heb m uiteindelijk om half 8 de overige 100cc (wel met rijstebloem) gegeven en hierna issie in slaap gevallen (hehe)..
    Morgen maar toch weer het oude schema denk ik... dit vond ik erger dan dat ie teveel eet 's avonds :)

15. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Ik zou als ik jou was de fles na het brood op een ander tijdstip geven. Soraya zat al aan 3 flessen voordat ik met brood ben begonnen, heb alleen geen idee meer hoe ik dat voorelkaar heb gekregen.. Ik heb trouwens wel een tijdje nog na het brood een fles gegeven, maar toen begon ze te spugen dus daarom heb ik de fles naar 3 uur verplaatst.

Ik las net dat het niet gelukt was om het fruit te splitten.. Misschien kan je dan toch aan een rijstewafeltje denken voor tussen de middag met wat diksap/thee ofzo? er is een bepaald merk rijstewafel waar geen zout in zit, ik weet zo alleen niet meer welke.. Maar misschien is dat een oplossing?

Ik ga nog even denken wat mijn schema was toen Soraya nog géén brood kreeg.. je hoort nog van me ;)

16. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Nou ja, ik geef dus ook nog geen brood en zit al wel op 3 flessen! Maar 1 fles met lunch tijd dus ipv 15 uur.
    Maar misschien is 15 uur ook wel prima, want dan zijn ze meer over de dag verspreid (7:30-15-19:30) ipv 7:30-12-19:30.
    Maar ik dacht altijd dat wanneer je brood ging introduceren dat er dan een fles afging? Of dat je dan nog een halve fles erbij geeft, afh van de hoeveelheid brood die ze eten.
    Introductie van groenten en fruit ging echt heel rap, ben gezegend met een kliko kind! Dus als het brood ook zo vlot gaat...? Is denk ik nog veel te vroeg om over te stappen op 2 flessen???

Wat betreft mn huidige schema: misschien is het ook een optie om 'smiddags 1 stuk fruit te geven en een rijstewafeltje/ of iets anders er nog bij. Toch iets meer vulling. Of een liga door het fruit? Is dit een verantwoord iets of is liga toch een soort van "snoep"?? Of anders fruit met yoghurt geven???

Deel Deze Pagina